سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش با صدرنشینی از نظر توسعه شعب و رکوردزنی از منظر فروش، بر فراز قله صنعت خرده‌فروشی کشور ایستاده است.
کد خبر: ۷۲۱۳۵

تیتر 20- در شش‌ماهه نخست سال 1403، فروشگاه‌ زنجیره‌ای افق کوروش با صدرنشینی از نظر توسعه شعب و رکوردزنی از منظر فروش، بر فراز قله صنعت خرده‌فروشی کشور ایستاده است. سرمایه‌گذاری مداوم در زمینه رشد فیزیکی شعب و تحقق خواسته‌های و انتظارات مشتریان در جهت رضایت‌مندی آنها، از دلایل موفقیت لیدر این بازار است.


پیشتازی در توسعه شعب
داده‌ها نشان می‌دهد اکنون افق کوروش در 31 استان و 686 شهر کشور، بیش از 3800 شعبه، 21.000 پرسنل و 3200 محصول دارد. این آمار خیره‌کننده، مرهون سال‌ها تلاش و تدبیر مدیریت این فروشگاه است. فروشگاهی که بعد از اضافه شدن محصولات مواد غذایی به‌ مجموعه صنعتی گلرنگ، در سال 1387 افتتاح شد و پنج سال بعد، اولین شعبه آن در سال 1392 در تهران، شروع به کار کرد. 


با این توصیف، این برند معتبر خرده‌فروشی، در طول بیش از یک دهه فعالیت، به طور میانگین، سالانه حدود 350 شعبه راه‌اندازی کرده که با توجه به شرایط ویژه اقتصاد ایران و جمع‌آوری یا انحلال بسیاری از شعب فروشگاهی، رقم چشمگیری است. این آمار، حاکی است افق کوروش، حدود 40 درصدِ کلِ شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور را داراست. 


این دستاوردهای ارزشمند در حوزه توسعه شعب، در سال جاری نیز تداوم داشته و در مقایسه با رقبای قدرتمند، سهم بالایی از فروشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که در بخش فروشگاه‌های تخفیف‌محور، افق کوروش با شعار «همواره تخفیف» و افتتاح ۴۱۷ فروشگاه، پیشتاز بازار خرده‌فروشی در بین سایر برندهای این حوزه مانند جانبو، گندم، دیلی‌مارکت و... بوده و گندم نیز بیش از 250 شعبه جدید، راه‌اندازی کرده است. 


افق کوروش به عنوان رهبر بازار فروشگاه‌های تخفیفی، به ‌دلیل استراتژی توسعه سریع شعب، نقش بسزایی در توزیع کالاهای اساسی و روزمره مردم داشته‌ است. یکی از ویژگی‌های برجسته آن، افزایش حضور شعبه‌ها در مناطق مسکونی و تجاری کوچک‌ و پرتردد، همراه با شعارها و تیزرهایی مانند «به رسم همسایگی»، «سهم همسایگی» و «نزدیک مثل همسایه» است که در این رابطه، سطح دسترسی و رضایت مشتریان را به‌شدت بهبود ‌می‌بخشد.


رکوردزنی در کسب درآمد
اتفاق مثبت دیگر، علاوه بر توسعه شعب، افزایش فروش و سودآوری آن است که قاعدتا پیوند مستقیمی با گسترش فروشگاه‌ها، عرضه کالاها و خدمات دارد. آمارها نشان می‌دهد شرکت افق کوروش با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریالی و نماد «افق» در بازار بورس، در مردادماه امسال، موفق به فروش بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال شده است. این در حالی است که این رقم در اسفندماه 1402 و از تیرماه سال جاری، حدود 82 هزار میلیارد ریال بوده و در شهریورماه به بالاترین میزان یعنی حدود 95 هزار میلیارد ریال (9485 میلیارد تومان) رسیده و رکورد فروش را شکسته است. 


گزارش کدال درباره عملکرد شش‌ماهه منتهی به شهریورماه 1403 شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش نیز حاکی است این شرکت، طی شش‌ماه، بیش از 47 هزار میلیارد تومان (همت) درآمد، کسب کرده که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 75 درصد، رشد داشته است. سال گذشته، درآمد حاصل از فروش این مجموعه، طی شش‌ماه اول 1402، حدود 27 همت و فروش شهریورماه همین سال، بیش از5.5 همت بوده است. 


با آمارهای یادشده، می‌توان گفت افق کوروش در آغاز خزان، حال و هوای بهاری دارد که بخشی از این حال خوب، به دلیل گسترش تعداد شعب و دسترسی به بازارهای جدید است.


علاوه بر اینها، شعب فروشگاه‌های افق کوروش، فراتر از جذب مشتری حضوری، از طریق پرداخت آنلاین و تحویل در محل، بخشی از بازار خرید اینترنتی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. این روند، موجب افزایش فروش کل و نیز جذب مشتریان خصوصا در مناطق و شهرهایی شده که دسترسی به امکانات اینترنتی و فرهنگ خرید آنلاین در آنها رایج‌تر است. این فروشگاه‌ها با تمرکز بر کنترل کیفیت محصولات و ارائه تخفیفات دوره‌ای، فراتر از موارد رایج یا اوج تخفیف در برخی مناسبت‌ها، موفق به افزایش مشتریان وفادار شده‌اند. کیفیت و تنوع محصولات و نیز رعایت استانداردهای بهداشتی، از عوامل موثر بر افزایش فروش بوده است.


آمارها نشان می‌دهد افق کوروش، از نظر کسب درآمد از فروش، سهم بالاتری به خود اختصاص داده و به دلیل گستردگی توزیع و قیمت‌ رقابتی، همچنان اقتدار خود را در بین رقبا حفظ کرده است، هرچند به دلیل نوسانات بازار، با چالش‌های قیمتی و تغییراتی در موجودی کالاها و تخفبف‌دهی، مواجه بوده‌ است.


با توجه به شواهد موجود، افق کوروش در شش‌ماهه دوم امسال، در حال برنامه‌ریزی برای تداوم شبکه گسترده شعب و رشد فروش با تمرکز بر محصولات باکیفیت ایرانی است. موفقیت این برند فروشگاهی را می‌توان ناشی از استراتژی‌ هوشمندانه توسعه و پاسخگویی به نیاز بازار دانست که باعث شده این فروشگاه، همچنان پیشتاز صنعت خرده‌فروشی در ایران باشد و به رکوردزدنی در فروش و همسایگی صمیمی‌تر با مشتریان ادامه دهد.
 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز