تیتر20 - با توجه به مجمع فوق العاده سهامداران ایران خودرو، فردا، برای صنعت خودروسازی کشور روزی حساس و پر اهمیت خواهد بود.
اگر اتفاق غیرقابل منتظره ای پیش نیاید، فردا ترکیب هیات مدیره جدید ایران خودرو انتخاب و این افراد با انتخاب مدیرعامل ، سکان هدایت این خودرو ساز را تا 2 سال آینده در اختیار خواهند داشت.
اما آنچه این دوره از انتخاب هیات مدیره را بیش از گذشته حساس و مهم کرده است به حضور یا عدم حضور نماینده کروز در هیات مدیره ایران خودرو مرتبط می شود.
این در حالی است که تا این لحظه هنوز نتیجه قطعی جلسه هیات تجدید نظر شورای رقابت به صورت رسمی منتشر و اعلام نشده است. اما بر اساس آنچه که منابع آگاه گفته اند ، این هیات ، برخلاف نظر قطعی قبلی خود بر غیر قانونی بودن حضور نمایندگان کروز در هیات مدیره ایران خودرو رای داده است.
البته این موضوع را نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، علی خضریان که از مخالفان سرسخت حضور کروز درایران خودرو به شمار می رود اعلام کرده است.
این نماینده مردم تهران در خانه ملت به رسانه ها گفته است : "در جلسه هیات تجدیدنظر شورای رقابت (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) دغدغه قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم اهلیت شرکت کروز لحاظ و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو تأیید شد."
البته به گفته یک عضو شورای رقابت ، محسن بهرامی ارض اقدس " این شورا هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و بررسیها ادامه دارد. وی همچنین در پاسخ به پرسشی که آیا شرکت کروز میتواند مدیریت ایران خودرو را به دست بگیرد گفته است:" در مورد این شرکت من اطلاعی ندارم و تا آنجائیکه من اطلاع دارم کروز جزو مالکین سهام ایران خودرو نیست، اما شرکتهای دیگر از بخش خصوصی سهام دار هستند و طبق قانون تجارت آنها برای دریافت سهامی که قرار است واگذار شود اولویت دارند و برای واگذاری سهام به آنها هیچ مشکلی وجود ندارد."
درهمین حال بر اساس نامه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به هیات تجدیدنظر روش واگذاری به بخش خصوصی نیز مشخص شده است که ابتدا مدیریت با حفظ شرایط و ضوابط و سپس مالکیت انتقال خواهد یافت. البته این انتقال یکساله با قابلیت تمدید 5 ساله است.
با این حال پرسش اصلی این است که چرا حضور یا عدم حضور کروز برای بسیاری از فعالان این صنعت و حتی سیاسیون مهم است و خود کروز چرا به شدت در تلاش است تا بتواند سهام خود را بیشتر و مالکیت ایران خودرو را در اختیار بگیرد؟
این سوال از جایی مهم تر می شود که بر اساس گزارش ها ایران خودرو طی سال های اخیر چیزی جز زیان انباشته ، افزایش بدهی به سیستم بانکی و قطعه سازان تولید نکرده است.
این کارنامه پرسش اساسی تر دیگری ایجاد می کند؛ چرا کروز به دنبال سهام ایران خودرو است و چرا برای رسیدن به آن سال های سال است که خود را درگیر کرده است.
این در حالی است که بازار خودروی کشور گذشته از تحت تاثیر بودن از تحریم ، تورم و نرخ ارز با قیمت گذاری دستوری و مداخلات دولتی دست وپنجه نرم می کند.
خودروسازان به خصوص شبه دولتی ها به رغم سهام اندک دولت ، تحت هدایت و مدیریت آنها اداره می شوند؟
بنابراین باید دید که چرا کروز کماکان نسبت به مالکیت و مدیریت ایران خودرو اصراردارد؟ آیا امکان احیای ایران خودرو وجود دارد؟ آیا کروز چیزی می بیند که سایرین نمی بینند؟ آیا زیان ها واقعی نبوده ساختگی است ؟
دراین شرایط به نظر می رسد که کروز با توجه به تمام مشکلات و مسائلی که در مسیر تولید خودرو در ایران وجود دارد ، با توجه به توانایی بالا در تولید انواع قطعات در صورت تسلط براین خودروساز می تواند به راحتی از یک سو حجم قطعات استفاده شده در خطوط تولید را افزایش داده و فروش محصولات خود را بیش از گذشته تضمین کند و از سوی دیگر با توجه به دراختیار داشتن مدیریت می تواند زمان پرداخت ها را کوتاه ترکند.
درهمین شرایط این خودروساز از زیرساخت های بسیار قوی و گسترده ای برخوردار است.خطوط تولید متعدد داشته و از نیروی کار متخصص زیادی برخوردار است.
به عبارت بهتر ، آنچه که یک خودروساز برای افزایش ضریب نفوذ و فروش در بازار نیاز دارد ، یک پارچه در ایران خودرو وجود دارد. در همین شرایط با توجه به امکان تعمیق داخلی سازی ، می توان نسبت به کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز امیدوار بود.
دراین میان به نظرمی رسد همین استدلال های ساده و بدون عدد و رقم به اندازه کافی نشان بدهد که کروز با چه دلیل و انگیزه ای تلاش می کند که عنان مدیریت ایران خود را در اختیار بگیرد.