تیتر20- مزدا با تکیه بر شریک چینی خود، در حال سرعت بخشیدن به گسترش خودروهای برقی است. پس از عرضه سدان EZ-۶ در سال گذشته، اکنون همتای شاسیبلند (SUV) آن، مدل EZ-۶۰، رونمایی شده است.
مدل EZ-۶۰ به لطف همکاری با چانگان در حال توسعه است. سرمایهگذاری مشترک ۵۰-۵۰ آنها که بیش از یک دهه پیش راهاندازی شد، به مزدا کمک کرد تا مدل ۶e را در اروپا عرضه کند. به همین ترتیب، انتظار میرود این مدل جدید نیز در خارج از چین با نام CX-۶e به فروش برسد.
اساساً، ما با نسخه تولیدی کانسپت آراتا (Arata) روبرو هستیم. این خودرو در واقع تلاشی برای ساخت یک SUV الکتریکی دیگر است، با این امید که موفقتر از مدل کمفروش MX-۳۰ باشد. این خودرو طراحی جذاب و تند و تیزی دارد، بهگونهای که از دیدن طراحی خاص ستونهای C آن (که در این سبک بدنه غیرمعمول است) شگفتزده شدیم. جهت اطلاع، استفاده از دوربینهای جانبی به جای آینه، حدود دو سال است که در خودروهای تولیدی چینی قانونی شده است.
این رقیب جدید تسلا مدل Y، احتمالاً از نظر فنی مبتنی بر چانگان دیپال S۰۷ است که شامل یک پیشرانه تمام الکتریکی و یک نسخه EREV با موتور بنزینی ۱.۵ لیتری میشود. با این حال، مشخص نیست که آیا پیشرانه دوم (نسخه EREV) در اروپا نیز عرضه خواهد شد یا خیر. مزدا در حال حاضر سدان EZ-۶ را که رقیب مدل ۳ تسلا محسوب میشود، در بازارهای خارج از چین تنها به صورت تمام الکتریکی عرضه میکند. اگر با نام دیپال آشنا نیستید، این برند زیرمجموعه خودروهای الکتریکی چانگان است.
مزدا هنوز تمایلی به رونمایی از فضای داخلی EZ-۶۰ ندارد و باید تا نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ که قرار است اواخر همین ماه (آوریل ۲۰۲۵) برگزار شود، صبر کنیم. با این حال، انتظار میرود که کابین آن شبیه به مدل EZ-۶ همراه با یک صفحه نمایش مرکزی بزرگ و تعداد کمی کنترلر فیزیکی باشد. فضای داخلی سدان EZ-۶ از مواد مرغوبتری نسبت به مدل مشابه چینی خود بهره میبرد تا شایسته نشان مزدا باشد.
مزدا در حال بررسی تولید دو مدل دیگر از طریق سرمایهگذاری مشترک خود با چانگان است. در صورت تأیید، این خودروهای جدید بین سالهای ۲۰۲۸ و ۲۰۳۰ عرضه خواهند شد. در همین حال، مزدا در حال کار بر روی پلتفرم اختصاصی خود برای خودروهای برقی است. قرار است اولین مدل مبتنی بر این پلتفرم در سال ۲۰۲۷ عرضه شود و مدلهای بعدی مبتنی بر آن تا پایان این دهه ارائه خواهند شد./خبر انلاین