تیتر20- نگاهی به تاریخچه تولید و ایمنی در ایرانخودرو
ایرانخودرو از زمان تولید نخستین پیکان در سال ۱۳۴۶ تا تولید محصولات روزآمدی مانند دنا، تارا، ري را و هایما، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت، ایمنی و فناوری گام برداشته است. در دهه ۸۰ شمسی، با ورود سامانههای ایمنی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی پیشکشنده و سیستمهای الکترونیکی پایدارکننده (ESP) در برخی مدلها، نگاه به ایمنی وارد فاز جدیدی شد.
در سالهای اخیر، پروژههایی نظیر ري را، تارا، سورنپلاس، راناپلاس و دناپلاس با تمرکز بر ایمنی سرنشینان توسعه یافتهاند و نتایج تستهای ایمنی داخلی و برخی تستهای بینالمللی، بهبود شاخصها را تأیید کردهاند.
ابعاد مختلف امنیت در محصولات ایرانخودرو
امنیت سرنشینان: با نصب کیسههای هوای چندگانه، ساختار مقاوم اتاقک خودرو، بهینهسازی کمربند ایمنی و استفاده از سیستم ترمزهای پیشرفته، امنیت فیزیکی سرنشینان در برابر تصادف افزایش یافته است.
امنیت خودرو در برابر سرقت و تخریب: ایرانخودرو در محصولات جدید از سیستمهای قفل مرکزی هوشمند، قفل ایموبیلایزر و هشدار ضدسرقت بهره برده است. همچنین در برخی مدلها مانند ري را امکان اتصال به اپلیکیشن و کنترل از راه دور نيزاضافه شده است( خودروي متصل ) .
امنیت تامين قطعات و زنجیره تأمین: یکی از مزایای رقابتی ایرانخودرو، داشتن زنجیره تأمین گسترده داخلی است. بیش از 70٪ قطعات توسط سازندگان داخلی تأمین میشود که کاهش ریسک وابستگی خارجی را درپی دارد و در شرایط تحریمی بهمعنای امنیت ملی صنعتی است.
امنیت پس از خصوصیسازی؛ رویکرد بخش خصوصی به کیفیت و ایمنی
با اجرای سیاستهای خصوصیسازی مدیریت در ایرانخودرو، فضای رقابت، شفافیت مالی و انگیزه برای جذب سرمایه و فناوری ارتقاء یافته است. فعالان بخش خصوصی برنامههایی برای همکاری با شرکتهای طراحی پلتفرم (از جمله چینی و اروپایی)جهت طراحي و توسعه محصولات جديد مطابق با آخرين ويرايش استاندارد هاي بینالمللی ایمنی را دارند.
مقایسه با خودروسازان دیگر
مقایسه مرگومیر ناشی از تصادف در ایران و نقش ایمنی خودرو
در سال ۱۳۸۴، نرخ مرگومیر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه حدود ۳۸ نفر بود، اما این نرخ در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۳ نفر کاهش یافته است. بخشی از این کاهش مستقیماً با بهبود در ایمنی خودروها و مجهز شدن به فناوریهایی مثل کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم پایدارکننده (ESP)، طراحی شاسی مقاوم، سیستم هشداردهنده و ترمز اضطراری مرتبط است.
در پایان باید اضافه کرد که در شرایطی که امنیت صنعتی، اشتغالزایی پايدار و کاهش وابستگی فناورا نه از اولویتهای اصلي کشور است، ایرانخودرو با برخورداری از زنجیره تأمین قوی، نیروی انسانی ماهر، ظرفیت صادرات، و اراده برای بهروز شدن در ایمنی و کیفیت یک دارایی ملی محسوب میشود و میتواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، نقشي جدي ایفا کند.