تیتر20- یکی از راهبردهای مهمی که کارشناسان ارتباطات و روابط عمومی می توانند در سازمانها جاری کنند، برقراری ارتباط موثر با رسانه هاست. رسانهها به واسطه قدرت نفوذ و قابلیت هایی که در خود مستتر دارند جریان ساز هستند و سهم بسزائی در تصویر سازی ذهنی نامهای تجاری دارند.
موضوعی با اهمیت در پیشبرد اهداف تجاری سازمانها که در بسیاری موارد از سوی کارشناسان روابط عمومی مغفول مانده و گاها باعث ایجاد برخی اختلافات میان رسانه ها و سازمانها نیز شده است. این در شرایطی است که ارتباط کارآمد و هدفگذاری شده در میزان رضایت مشتریان و ایجاد تصویری خوشایند از نام تجاری در ذهن ذینفعان می تواند یک سرمایه گذاری پر سود و بازی برد – برد برای رسانهها و سازمانها باشد که بازی گردان آن نیز روابط عمومیها هستند.
در توضیح اهمیت نقش رسانهها در موفقیت بنگاههای اقتصادی و دیده شدن نامهای تجاری لازم است تا توضیحاتی در خصوص طبقه بندی دارایی ها و نظام فکری در این خصوص ارائه شود. از منظر اقتصادی داراییهای سازمان به چند بخش تقسیم می شود از جمله دارایی ثابت که خود به دو بخش دارایی ثابت مشهود و نامشهود طبقه بندی می شود. دارایی ثابت نامشهود شامل نام تجاری، مالکیت فکری، ایده، روش کسب و کار و … است و دارایی ثابت مشهود املاک، مستغلات و… را شامل می شود.
از منظر جامعه شناسی نیز بر اساس نظرات نظریه پرداز فرانسوی «پیر بوردیو» سرمایه صرفا به دارایی های مالی، کالاها و … تقسیم بندی نمیشود و یک فرد می تواند اشکال مختلفی از سرمایه از جمله فرهنگی، اجتماعی و … را در جامعه داشته باشد.
در عصر حاضر و با توسعه زیست بوم دیجیتال و فراگیر شدن ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی اهمیت دارائیهای نامشهود از جمله نام تجاری بیش از پیش پدیدار میشود. شاید در گذشته شرکت های معدنی و صنعتی که دارایی های زیادی از جمله معدن، ساختمان و تجهیزات را در اختیار دارند در صدر شرکت های برتر جهان قرار داشتند. اما اکنون به گواه آمار نام های تجاری مانند اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و سامسونگ که جز برند های حوزه فناوری است در صدر شرکت های برتر جهان قرار دارند. این شرکتها توانستهاند با استفاده از ابزارهای دیجیتال بهسرعت به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کرده و برند خود را تقویت کنند. حتی شرکتهایی مانند تویوتا و کوکاکولا نیز ازطریق رشد ارتباطات بر بستر فضای مجازی و ایجاد ارتباط عمیق با مشتریان، جایگاه خود را در میان شرکتهای برتر جهان حفظ کردند.
به عبارتی شرکتهایی که از نام تجاری خود بهعنوان دارایی استراتژیک بهره میبرند، نهتنها در کوتاهمدت بلکه در بلندمدت نیز رشد پایداری دارند. این شرکتها با تکیه بر امکانات ارتباطی در زیست بوم دیجیتال و ارتباط مستمر با مشتریان، موفق شدهاند ارزش اقتصادی بالاتری برای خود ایجاد کنند. بنابراین روابط عمومیها باید با تدوین راهبردهای موثر در راستای بهرهمندی از ظرفیت عظیم رسانه ها برای معرفی نام تجاری در کنار رشد ارتباطات بر بستر فضای دیجیتال و ایجاد ارتباط عمیق با مشتریان از طریق روایت گری حرفه ای و متفاوت گام بردارند و جایگاه خود را در ذهن مشتریان تقویت کنند.
هر نام تجاری روایت گر داستانی است از تلاشهایی که خالقان آن در مسیر ایجاد تا توسعه اجرایی کردند و کارشناسان روابط عمومی می توانند با بهره گیری از قلم هنرمندانه رسانهها تصویری ماندگار در ذهن مخاطبان برای خلق ارزش ایجاد کنند./باشگاه بیمه گران