تیتر20 - عمر استقرار تیم مدیریتی جدید سایپا هنوز به یک سال نرسیده است. مدیریتی که عهده دار ارثیه ای شوم از دورانی پر تلاطم است . دوره ای که حرف بیشتر از عمل بوده و خالی فروش و رویا فروشی محور فعالیت ها بوده است.
حالا تیم سابق نقش و حضوری در این خودروساز ندارند.اما عملکرد و اقداماتی که کرده اند ، همگی به عنوان یک سد بزرگ دربرابر تیم جدید قد علم کرده و فعالیت های آنان را تحت تاثیر قرار داده است.
دراین شرایط هرازچندگاهی اخباری مبنی بر نارضایتی مشتریان به گوش می رسد که در انظار عمومی به مدیریت فعلی نسبت داده می شود.
این درحالی است که آنها در شرایطی پا به میدان گذاشته اند که به نوعی می توان گفت با زمین سوخته و حجم سنگینی ازتعهدات بسیار زیاد و فراتر از ظرفیت ها مواجه شده اند.
به عنوان مثال می توان به خودروی شاهین اشاره کرد.بنا بر آمار ظرفیت تولید این محصول سالانه حدود 30 هزار دستگاه است. اما دوسال پیش ، دقیقا در اردیبهشت ماه سال 1402 ، بیش از 70 هزاردستگاه از این محصول پیش فروش شد. آذرماه سال بعد ، تکمیل وجه شد . اما خبری از ایفای تعهد نبود. در این شرایط این پرسش پیش می آید که آیا مدیران آن زمان این شرکت ، از ظرفیت و توان تولید آگاهی نداشت ؟ اگر نداشت آیا واقعا شایسته رهبری یکی از غول های جاده مخصوص بود ؟ و اگر خبر داشت به چه علت اقدام به پیش فروش در این حجم گسترده کرده است ؟ آیا هدف فقط کارنامه سازی بوده است ؟ آیا با این حجم از ندانم کاری می خواسته است که مانع از حضور تیمی جدید و تغییر جایگاهش شود ؟
با این حال با توجه به جایگاه این شرکت و نقش تعیین کننده در بازار خودرو و انتظاری که مشتریان از آن دارند ، تیمی جدید در بهمن سال گذشته سکان هدایت را در دست گرفت.
تیم جدید تلاش کرده است که با تعطیل کردن رویا فروشی و جلوگیری از تعهدات غیر قابل تحقق ، هم اندازه توان ظرفیت ها فعالیت کند و هم اینکه خودروی واقعی به دست مردم بدهد.
در واقع و متاسفانه طی سال های گذشته به جای تولید واقعی بیشترخالی فروشی صورت گرفته است. اقدامی که در صورت عدم مدیریت صحیح و واقع گرانه می تواند به وجه و اعتماد عمومی این شرکت خدشه وارد کند.
ضمن اینکه تا همین حالا هم بار سنگینی از تعهدات بر دوش آنها گذاشته است. با این وجود در حال حاضر سایپا در تلاش است تا با افزایش تلاش ها و تحمل فشارها ، بار دوران رویا فروشی به مقصد برساند . چرا که آنها برخلاف دوران قبل به اهمیت جایگاه و همچنین تحقق خواسته مردم آگاه بوده و به آن پایبند هستند.
به همین علت طی ماه های اخیر با افزایش توان از یک سو از سیاست های خالی فروشی فاصله گرفته و فعالیت ها بر پایه واقعیت و صداقت انجام می شود.
در واقع اگر پیش فروش و یا طرح های فوق العاده ای اعلام می شود ، بر اساس توان تولید و موجودی انبار و ظرفیت است.
با این حال طی این مدت تیم مدیریتی سایپا با عمری کمتراز یک سال و ارثیه ای پردرسر و سنگین توانسته این مشکلات را مدیریت و برنامه های اصلاحی را در پیش بگیرد و آینده روشنی برای این شرکت ترسیم کنند.
"بهبود روابط با زنجیره تأمین ، تسریع در تحویل خودرو و کاهش تعهدات معوق به مشتریان ، جلوگیری از افت شدید تولید و پایدارسازی تولید روزانه ، شفافیت و اصلاح حسابها و ساختار مالی ،نوسازی و تنوعبخشی به سبد محصولات ، سرمایهگذاری در قوای محرکه ، رشد پایدار درآمد عملیاتی ، رکورد تولید خودروهای تجاری سنگین و مدیریت مؤثر بحرانها " بخش دیگری از اقداماتی است که در کمتر از یک سال در سایپا صورت گرفته است.
اقداماتی که به رغم تحمیل فشارهای مضاعف توانسته است مانع از سرگردانی ، نارضایتی و آشفتگی بازار خودرو شود. دراین میان با بررسی کارنامه مدیران حال حاضرسایپا به نظر می رسد که باید به آنها در این بخش نمره قبولی داد.