چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۳
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
ابلاغ سند راهبردی بیمه ملت در افق ۱۴۰۶ را می‌توان مرحله‌ای تازه در جهت رشد سازمانی این شرکت به شمار آورد. این سند با نگاه جامع به چالش‌ها، ظرفیت‌ها و انتظارات ذینفعان، تلاش می‌کند مسیر حرکت را از رشد کمی به سمت ارزش‌آفرینی پایدار هدایت کند.  
کد خبر: ۷۸۳۷۴

تیتر20 - بیمه ملت با تعریف سه محور کلیدی، شامل ارزش‌آفرینی، تحول فناورانه و حرکت در مسیر تراز بین‌المللی، ضمن ترسیم افق عملکرد تا سال ۱۴۰۶، مدلی از بازاندیشی در حکمرانی شرکتی را نیز پیش روی صنعت بیمه کشور قرار داده است.


ارزش‌آفرینی؛ از خدمت تا تجربه مشتری
ارزش‌آفرینی، نخستین محور این سند است. در ادبیات امروز صنعت بیمه، معنای ارزش‌آفرینی صرفاً به افزایش سودآوری محدود نمی‌شود. مفهوم ارزش، در چشم‌انداز بیمه ملت، توانایی شرکت در خلق منافع پایدار برای همه ذینفعان، از مشتری و سهامدار تا کارکنان و جامعه است. این رویکرد، بیمه را به سطح تجربه اعتماد ارتقا می‌دهد.


در سال‌های اخیر، بیمه ملت با تمرکز بر شفافیت در ارائه خدمات، توسعه ابزارهای دیجیتال و تقویت ارتباط با مشتریان شاخص رضایت‌مندی و اعتماد عمومی را بهبود داده است. قرار گرفتن بیمه ملت در بین چهار شرکت دارای شکایت کمتر صنعت بیمه، کسب رتبه پنجم در میان شرکت‌های بیمه و جایگاه 170‌ در بین تمام شرکت‌های برتر در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی طی سال گذشته، بازتابی از رویکرد ارزش‌آفرین این شرکت است که رضایت مشتری، شفافیت و بهبود مستمر خدمات را محور عملکرد خود قرار داده است.


اکنون سند راهبردی جدید این جهت‌گیری را تقویت می‌کند و با تعریف شاخص‌های سنجش‌پذیر، می‌کوشد ارتباط میان ارزش مشتری، نوآوری در محصول و سودآوری پایدار را تثبیت کند. در سطح بین‌المللی نیز تجربه شرکت‌هایی مانندAXA  در فرانسه وAllianz  در آلمان نشان داده تمرکز بر ارزش مشتری، موجب افزایش سهم بازار و ثبات مالی می‌شود. 


تحول فناورانه؛ پیشران چابکی و نوآوری
تحول فناورانه، دومین محور کلیدی سند راهبردی بیمه ملت است. این مفهوم در صنعت بیمه ایران، بیش از هر زمانی اهمیت یافته است. در شرایطی که فناوری دیجیتال، رفتار مشتری و مدل کسب‌وکار، شرکت‌های بیمه‌ را متحول کرده، استمرار مسیر سنتی، فاصله شرکت‌ها را با استانداردهای جهانی افزایش می‌دهد.


بیمه ملت در سال‌های اخیر در قالب بازآفرینی زیرساخت‌های فناوری، پروژه‌هایی در حوزه هوشمندسازی فرایندها، دیجیتالی‌سازی ارزیابی خسارت و توسعه سامانه‌های مبتنی بر داده را پیش برده است. در ادامه مسیر تحول دیجیتال، رویکرد مدیریتی این شرکت، بر بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین استوار شده و تحول فناورانه را راهبرد بنیادین برای ارتقای کیفیت خدمات، افزایش شفافیت و تقویت تجربه مشتری می‌داند.


در چارچوب سند راهبردی، این مسیر با جهت‌گیری در سه حوزه توسعه فناوری اطلاعات، گسترش شبکه فروش هوشمند و ارتقای بهره‌وری منابع انسانی دنبال می‌شود. در این میان، پوشش‌های بیمه‌ای مرتبط با جرایم سایبری، بیمه‌های سلامت دیجیتال و بیمه‌های سفر با پوشش‌های هوشمند، در زمینه طراحی محصولات از برنامه‌های این شرکت است.


پیاده‌سازی تحول فناورانه، بیمه ملت را به یکی از پیشگامان فناوری‌های بیمه (InsurTech) تبدیل می‌کند. اینشورتک‌، استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ارائه خدمات بیمه‌ای هوشمندتر، سریع‌تر و شخصی‌‌سازی‌شده‌تر است. این کار با استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل ریسک، شخصی‌سازی بیمه‌نامه‌ها و تسهیل فرایند خسارت میسر می‌شود. برای نمونه، اپلیکیشن درمان شرکت بیمه ملت، با ارائه خدمات غیرحضوری و آسان به بازنشستگان، از ابتکارات بیمه ملت در یک سال اخیر است.


هم‌ترازی با استانداردها؛ اعتمادسازی در مقیاس بزرگ
حرکت در مسیر تراز و استانداردهای بین‌المللی، سومین محور سند راهبردی بیمه ملت است. این محور نشان می‌دهد این شرکت فراتر از نگاه داخلی، در پی تثبیت موقعیت خود در نظام بیمه‌ای مدرن و شفاف است.


استانداردسازی در حوزه‌ گزارشگری مالی، مدیریت ریسک، شاخص توانگری و شفافیت اطلاعاتی، اعتماد ذینفعان را افزایش می‌دهد و زمینه تعاملات بین‌المللی را فراهم می‌سازد. کسب رکورد چشمگیر توانگری مالی (488 درصد) و پیشتازی بیمه ملت نشان می‌دهد این شرکت، فراتر از استانداردهای تعیین‌شده حرکت می‌کند و قابلیت‌ فراوانی برای پیشروی در قالب الگوهای جهانی دارد.


در این میان، IFRS17، استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی برای قراردادهای بیمه است که شفافیت و قابلیت مقایسه صورت‌های مالی را افزایش می‌دهد. همچنینSolvency II  چارچوب نظارتی اتحادیه اروپاست که بر توانگری مالی و مدیریت ریسک شرکت‌های بیمه تمرکز دارد. اجرای این استانداردها در بیمه ملت، به ارتقای شفافیت مالی، پایداری سرمایه و هم‌ترازی عملکرد با معیارهای جهانی کمک می‌کند و به تقویت اعتماد مشتریان می‌انجامد.

 
تا سال 1406 چه اتفاقاتی می‌افتد؟
طبق مسیر ترسیم‌شده در سند، مجموعه‌ای از برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های کلیدی توسط بیمه ملت در حال انجام است.
در حوزه فناوری، راه‌اندازی زیرساخت‌های دیجیتال یکپارچه، طراحی سامانه‌های هوش تجاری و داده‌کاوی و نیز تسهیل صدور و پرداخت آنلاین خسارت، در اولویت است. در حوزه سرمایه انسانی، آموزش مهارت‌های نوین بیمه‌گری دیجیتال، بازطراحی ساختار ارزیابی عملکرد کارکنان و افزایش چابکی سازمانی در دستورکار قرار دارد. همچنین در حوزه بازار و شبکه فروش، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش فروش آنلاین و پلتفرمی و نیز تقویت شبکه نمایندگان متخصص، از مهم‌ترین اقداماتی است که همگی آنها، دستیابی به چشم‌انداز بیمه ملت در 1406 را تسهیل و تسریع می‌کند.


افزون بر این، برنامه میان‌مدت بر رشد سودآوری، افزایش سهم بازار، ارتقای بهره‌وری و بهبود تجربه مشتری متمرکز است. تحقق این اهداف، مستلزم هم‌افزایی واحدها و استمرار پایش راهبردی است تا برنامه‌ها از سطح شعار به سطح نتیجه برسند.


سند راهبردی بیمه ملت، علاوه بر نقشه راه عملیاتی، در جهت بازتعریف هویت شرکتی نیز عمل می‌کند. موفقیت در اجرای سند،  نیازمند ثبات مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده، نوآوری و پاسخگویی و نیز هم‌راستایی بین فناوری و فرایندهای کسب‌وکار است. اینها جایگاه بیمه ملت را به سطح برند پیشرو در صنعت بیمه بر پایه‌ اعتماد، فناوری و کارآمدی ارتقا می‌دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز