دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - 2025 December 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
مسیر هماهنگ بانک سینا: از جوانه‌های زندگی تا ریشه‌های تولید
کد خبر: ۷۸۷۹۷

تیتر 20- در حالی که بیشتر بانک‌ها به‌خاطر مشکلات نقدینگی، الزاامات نظارتی و فشار ترازنامه، به‌دنبال اولویت‌بندی منابع خود هستند، بانک سینا به‌خاطر باور عملی به مسئولیت اجتماعی، بیشتر بودجه تسهیلات ازدواج را در هفت‌ماهه نخست امسال مصرف کرده است. تحقق 93 درصد بودجه مصوب تا پایان مهرماه نشان می‌دهد درک بانک از مسئولیت اجتماعی، یک نگرش عمل‌گرایانه در تخصیص منابع است.

از نگاه کارشناسان، نسبت مصرف بودجه در ماه‌¬های ابتدایی سال، شاخصی مهم برای سنجش اولویت‌های واقعی سازمان است. وقتی بودجه‌ای که می‌تواند تا اسفندماه امتداد یابد، در مهرماه به مرز تکمیل می‌رسد، بدین معناست که بانک، این حوزه را فقط یک تکلیف یا تسهیلات تکلیفی نمی‌داند، بلکه آن را بخشی از هویت خود می‌پندارد.

همسو با سیاست‌های جمعیتی

طبق آمار رسمی، بانک سینا تا پایان مهرماه سال جاری، بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرده است. این رقم در مقایسه با بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی، بیانگر پیشروی ۹۳ درصدی است. این عملکرد در شرایطی ثبت شده که بسیاری از بانک‌ها در ماه‌های نخست سال، معمولاً درگیر تخصیص منابع به بخش‌های اولویت‌دار یا پردرآمد هستند.

در مدل درآمدی بانک‌ها، وام قرض‌الحسنه از کم‌درآمدترین محصولات است و معمولاً در اولویت‌ قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال، بانک سینا آن را در اولویت عملیاتی قرار داده است. این رفتار، بدون اتخاذ رویکرد جدی به مسئولیت اجتماعی، معنا پیدا نمی‌کند.

همچنین تجربه نشان می‌دهد معمولاً رقم پرداختی در ماه‌های پایانی سال با جهش همراه است، زیرا هم تقاضا افزایش می‌یابد و هم بانک‌ها برای تحقق اهداف سالانه، سرعت بیشتری پیدا می‌کنند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد عملکرد سینا در پایان سال از سقف بودجه مصوب فراتر خواهد رفت. این نکته‌، باورمندی این سیاست را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در فضای سیاست‌گذاری کشور، تقویت بنیان خانواده، ازدواج جوانان و فرزندآوری، از محورهای مهم اقتصادی و اجتماعی تلقی می‌شوند، اما در عمل، اجرای این سیاست‌ها، نیازمند نهادهایی است که منابع مالی را واقعی و سریع در اختیار متقاضیان قرار دهند.

بانک سینا در سال جاری، عملاً این حوزه را به اولویت نخست مسئولیت اجتماعی خود تبدیل کرده است. اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه این بخش، قبل از فصل چهارم سال مصرف شده، نشانه‌ همسویی جدی با سیاست‌های ملی در این حوزه است و اینکه این نگاه از مرحله شعار فراتر رفته و در سطح عملیات بانکی نمود یافته است.

اولین پیام سیستماتیک این اقدام برای شبکه بانکی این است که می‌توان مسئولیت اجتماعی را به شاخص عملی تبدیل کرد و این کار، فقط با کمپین و پوستر انجام نمی‌شود، بلکه با تخصیص بودجه واقعی تحقق می‌یابد. دومین پیام این است که بانک سینا قادر است در زمینه یکی از حساس‌ترین حوزه‌های اجتماعی، که مستقیماً به آینده جمعیتی کشور مرتبط است، نقش فعال داشته باشد.

پیشران تأمین مالی اقتصاد

هرچند تسهیلات ازدواج، نقطه کانونی مسئولیت اجتماعی بانک محسوب می‌شود، اما بررسی عملکرد بانک سینا نشان می‌دهد این رویکرد، محدود به یک حوزه نیست. بر اساس گزارش‌ها، بانک سینا تا پایان مهرماه امسال، بیش از ۲۰۱ همت، تسهیلات و تعهدات مالی در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار داده است. از این میزان، 101 همت تسهیلات به تولید، بازرگانی و خدمات اختصاص یافته و 100 همت نیز تعهدات بانکی مانند ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی را شامل می‌شود.

تأمین مالی با این ارقام، در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها با چالش‌های نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بدین معناست که بانک سینا، ضمن حمایت از خانواده‌ها، در خط مقدم پشتیبانی از تولید و رشد اشتغال نیز قرار دارد. به تعبیر دیگر، بانک، دو محور اصلی سیاست‌گذاری اقتصادی، یعنی تقویت بنیان خانواده و بخش مولد را در کنار هم پیش برده است.

از منظر کارشناسان، ترکیب این دو عملکرد، شبیه نقشه راه مسئولیت اجتماعی جامع برای کمک به خانواده و شروع زندگی و نیز همراهی با اقتصاد برای ادامه حیات تولید است..

چرا عملکرد بانک سینا، فراتر از برنامه‌هاست؟

تحلیل رفتار بانک سینا بیانگر حداقل سه ویژگی در عملکرد سال جاری است:

اول- تقدم عمل بر بودجه: مصرف ۹۳ درصد بودجه ازدواج تا پایان مهرماه، برخلاف الگوی معمول بانک‌هاست که ابتدای سال با احتیاط حرکت می‌کنند.

دوم- پایداری سیاست: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد تسهیلات ازدواج همواره در اولویت بوده، اما امسال نقش پررنگ‌تری به‌خود گرفته است. این رفتار، ادامه یک خط‌مشی مشخص است.

سوم: ترکیب حمایت اجتماعی و تولیدی: در بسیاری از بانک‌ها، یکی از این دو محور قربانی دیگری می‌شود، اما در بانک سینا، تقویت خانواده و تولید باعث شده مسئولیت اجتماعی، یک نگاه همه‌جانبه باشد.

بنابراین بانک سینا نشان داده مسئولیت اجتماعی، بخش واقعی از عملیات بانکی است؛ یعنی بودجه، زمان و انرژی، دقیقاً در همان حوزه‌هایی هزینه می‌شوند که جامعه به آن نیاز دارد. حرکت احتمالی به ‌سوی عبور از سقف بودجه برای اعطای تسهیلات ازدواج در ماه‌های پایانی و نیز تأمین مالی بیش از 200 همتی برای بخش‌های اقتصادی ثابت می‌کند این بانک، شروع زندگی و حیات اقتصادی را هدف گرفته است. در این فضا، مسئولیت اجتماعی، تخصیص منابع واقعی در زمان واقعی است و همین موضوع، عملکرد این بانک را فراتر از برنامه‌ها قرار می‌دهد.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز