دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵
نوشیدنی های گازدار معمولی به اندازه آبلیمو اسیدی هستند و مضرات بسیاری برای تمامی ارگانهای بدن ازجمله معده ،کبد و غیره دارند.
کد خبر: ۸۱۵۲

تیتر20 - خانم دکتر امام جمعه، متخصص تغذیه در ارتباط با مضرات نوشیدنی های گازدار و همچنین فواید نوشیدنی های فراسومند با سایت خبری تیتربرتر به گفت وگو نشسته است که در زیر بخشی از آن را میخوانیم:

خانم دکتر ،امکان دارد که برایمان اندکی از مضرات نوشیدنی های گازدار بفرمایید؟ 

پیش از سخن درباره این مساله بهتر است یک تقسیم بندی کلی را لحاظ کنیم . 
 
نوشیدنی های گازدار به دو  بخش تقسیم می شوند: نوشیدنی های گازدار معمولی و آب های گازدار. نوشیدنی های گازدارمعمولی ،معمولا حاوی مواد نگهدارنده قوی هستند و میزان اسیدیته آنها بسیار بالاست. اسیدیته بالاموجبات آسیب شدید به بدن را فراهم  می کند.
 
 مناسب ترین PHبرای بدن PHخنثی می باشد میزان بالای  اسیدیته باعث افزایش اشتها و در نهایت  موجب چاقی مفرط می گردد. مساله دیگری که جای بحث دارد گاز موجود در نوشیدنی های گازدار است. گاز نیز موجب افزایش اشتها می شود و این نوشیدنی ها (گازدار معمولی )چه رژیمی باشند چه غیر رژیمی در هر دو حالت باعث چاقی می شوند .
 
مساله دیگر وجود اسید فسفریک در این نوشیدنی هاست یعنی در نوشیدنی های گازدار معمولی این اسید باعث پوکی استخوان شده و مضرات زیادی را ایجاد می کند.
 
خانواده نوشیدنی های گازدار معمولی Regular  باعث به وجودآمدن دیابت و چاقی بیش ازحد می شود .
 
خانم دکتر آیا این نوشیدنی های گازدار معمولی فوایدی هم دارند؟
 
بله،نمی توان به  صورت کامل فواید آنها را نقض کرد. یکی از فواید این نوشیدنی ها برای افرادی است که مشکل کاهش اشتها و یا هضم غذا را دارا هستند .
 
فواید نوشیدنی های فراسودمند چیست؟
 
پیش از توضیح درباره فواید این نوشیدنیها لازم است اندکی درباره آنها بدانیم. این نوشیدنی ها که به اصطلاح Functional نامیده می شوند نوشیدنی هایی هستند که به غیر از عملکرد های عادی که برای انسان انجام می دهند برای انها فوایدی دیگری هم دارند به عبارتی وظیفه غذا از بین بردن گرسنگی  به همراه سلامتی و عدم آسیب به اعضای بدن است برای مثال این نوشیدنی های برخی عملکرد ها مانند ایمنی بدن و پیشگیری از بیماریها و غیره را نیز دارا هستند این نوشیدنی ها فایده در مورد یک موضوع مشخص دارند . بعضی ضد دیابت هستند بعضی ضد سرطان و بعضی تحریک کننده احساسات افراد هستند  یعنی می توانند به انان آرامش داده و یا حالت افسردگی آنان را از بین ببرند .
 
نکته حائز اهمیت این است که تمامی این نوشیدنیهای فراسودمند  ریشه در طب سنتی دارند که بیشتراز  طب سنتی چین و ایران بهره می برند .
 
خانم دکتر در ابتدا به اختصار درباره نوشیدنی گازدار معمولی صحبت شد آیا امکانش هست که درباره آبهای گازدار و تفاوت آنان با این نوشیدنی ها بیشتر بدانیم؟
 
نوشیدنی های گازدار معمولی به اندازه آبلیمو اسیدی هستند و مضرات بسیاری برای تمامی ارگانهای بدن ازجمله معده ،کبد و غیره دارند.
 
اما آبهای گازدار PHای نزدیک به خنثی دارد. معمولا از ماده خاصی یا به طور کلی از قنددرآن استفاده نمی شود. به همین دلیل نیاز به نگهدارنده ندارد، بنابراین بسیار سالم است.  
 
دور نمای نوشیدنی های فراسودمند به نظر شما در کشور ما به چه صورت است؟
 
با توجه به رشدی که در دانش و فرهنگ ما وجود دارد و پیش به سمت فرهنگ سلامتی و دانایی خواهیم رفت مردم بییشتر برای سلامتی روح و جسم خود ارزش قائل شده و به سمت  غذاهای ساده تر و یا به عبارتی کمتر شیمیایی گرایش پیدا خواهند کرد حتی کوکاکولا و پپسی نیز در حال حاضر به دنبال تولید نوشیدنی های کم ضررتر رفته اند. نوشیدنی هایی که کمتر از ماده اسپارتام استفاده می کنند(آسپارتام جایگزین قند از خویشاوندان شیمیائی نزدیک دی پپتیدل - آسپارتیل - ل. فنیل آلاتین است. هر دی‌پپتید ترکیبی از دو اسیدآمینه است که آجرهای ساختمانی پروتئین هستند. آسپارتام برخلاف ساکارید و سیکلامات که بدون تغییر از بدن دفع می‌شوند، به اسیدهای آمینه طبیعی سازنده‌اش تجزیه می‌شود، و آنها نیز به‌نوبه خود در مسیرهای سوخت و ساز معمولی بدن به اجزای کوچک‌تری شکسته می‌شوند. شیرینی آسپارتام ۲۰۰ برابر بیشتر از ساکاروز(قند معمولی) است.
 
سودا چیست؟ و نوشیدنی های mineral در چه جایگاهی قرار دارند؟
 
سودا مانند کوکا است، سودا نوشیدنی کوکایی است که رنگ ندارد و شکر نیز ندارد. گاز موجود در آن آب را اسیدی می نماید .
نوشیدنی های Mineral گاز ندارد PH اسیدی به کبد ،کلیه و معده آسیب وارد می کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز