جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
یادداشت
احد میرزایی - کارشناس صنعت خودرو
کد خبر: ۱۰۲۲۵
احد میرزایی

روابط انسانی در هر سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است، اساساً می‌توان گفت که این روابط و رفتار بین افراد است که مجموعه عملکرد یک سازمان را ساخته و خروجی آن را تعیین می‌کند به ویژه این که آن سازمان، از نظر فراوانی نیروی انسانی در سطحی بالا بوده و کمیت افراد شاغل در آن به عنوان یکی از فاکتورهای شناسایی آن سازمان محسوب شود.

بله در مورد سایپا صحبت می‌کنیم، سازمانی که همه در ایران آن را به‌عنوان یک سازمان اشتغال زا و برخوردار از سرمایه عظیم انسانی می‌شناسند؛ بدون شک در چنین مجموعه‌ای، موضوع روابط انسانی فوق‌العاده اهمیت دارد و تصمیم‌گیران سایپا در این زمینه سیاست‌گذاری کرده و قوانین مختلفی را هم تدوین کرده‌اند.

اما بسیاری از مسائل در این حوزه وجود دارند که از طریق وضع قانون نمی‌توان آن‌ها را پیاده کرد، مثالی می‌زنم تا موضوع کمی روشن‌تر شود؛ ما می‌توانیم در سازمان قانونی وضع کنیم که بر اساس آن خدای ناکرده افراد در صورت توهین به هم یا نزاع، جریمه شده و تبعات قانونی آن را نیز تحمل کنند؛ یا می‌توانیم بر اساس قانون افراد را مکلف به حضور به موقع در محل کار کنیم، اما نمی‌توانیم از طریق قانون گذاری، افراد را وادار به راست‌گویی و تعهد کنیم، یا نمی‌توانیم با وضع دستورالعمل از افراد بخواهیم که صداقت در گفتار داشته باشند.

صداقت در رفتار فردی و ترویج دوستی و مودت هم جزو همین موضوعات است، این‌ها مواردی هستند که به نیات و رفتارهای درونی افراد بازگشته و تنها با اصلاح نگرش و تمرین‌های اخلاقی پدید می‌آیند؛ مهربان بودن، دوستانه و صادقانه رفتار کردن در محیط کار امری است که خروجی خاص خود را به همراه دارد، گام نهادن در این مسیر علاوه بر این که تعهد کاری افراد را نسبت به هم افزایش می‌دهد، بلکه از طریق ایجاد پیوندهای دوستی و مهربانی زمینه گسترش همکاری جمعی و بهبود بهره‌وری در محیط کار و در نهایت خروجی ایده‌آل را فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این، باید به این نکته نیز توجه داشت وقتی مجموعه نیروی انسانی در یک سازمان، رشته مودت و دوستی را بین خود محکم ساخته و صداقت و راست‌گویی را در کنار مهر و محبت، سرلوحه ارتباطات فردی خود قرار دهند، به‌دنبال آن موضوعات دیگری نیز پدید خواهد آمد که مهم‌ترین آن همکاری است، همکاری آثار بلندمدت و مهمی دارد که بی‌شک همه در جریان هستیم، اما مهم‌ترین اثر همکاری جمعی برای گروه خودروسازی سایپا، تولید بهتر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر محصول است و می‌تواند جایگاه ما را ارتقا بخشد؛ پس می‌بینیم که با در پیش گرفتن یک خصلت رفتاری ساده، چه آثار و برکات کوتاه مدت و بلندمدتی برای محیط کاری ما پدید خواهد آمد.

آگاه باشیم سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستیم به شدت متاثر از رفتار سرمایه انسانی خود است و به سرعت از این موضوع متاثر می‌شود؛ صداقت، دوستی، مهربانی، احترام متقابل و پرهیز از رفتارهای نادرست، خوی همکاری و تعهد را گسترش داده و زمینه ارتقا کمی و کیفی تولیدات را فراهم می‌کند، به همین خاطر است که صداقت در رفتار و گفتار و مهربانی و حسن خلق از جمله مصادیق رفتاری ارزش‌های اخلاقی در سایپا است.
ارسال نظرات
موضوعات روز