شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸

تیتر20 - درحالی‌که تابستان امسال با گرم‌ترین روزهای‌ سال آغاز شده است اما بازار خودرو سردترین روزهای خود را در ١٠٠ روز ‌سال ٩٤ سپری می‌کند؛ این بازار از ابتدای ‌سال به خوابی سنگین فرو رفته و هنوز هم قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را ندارد و در رکود بی‌سابقه خود باقی مانده است. امسال در آستانه فصل داغ خرید و فروش‌ها و برخلاف هر سال، بازار خرید و فروش خودرو چندان داغ و تابستانی نیست؛ به‌طوری که برخی فعالان بازار از افت شدید داد و ستدها و دلیل نزول قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی در سایه نبود مشتری سخن می‌گویند. از سوی دیگر به دنبال محدودیت ایجاد شده از بهمن‌ماه ‌سال گذشته، واردات خودرو طی سه ماه نخست امسال با کاهش ٥١‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته مواجه شد و این موضوع، نه‌تنها به افزایش قیمت خودرو منجر نشد بلکه به کاهش ٢٠ تا ٤٠‌میلیون تومانی خودرو‌های وارداتی هم منتهی شد. در این بخش فعالان بازار بر این باورند که قیمت خودروهای وارداتی به دلیل ثبات ایجاد شده در بازار ارز ( طی ٦ ماه گذشته) و بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده در بانک‌ها به بازار به نوعی عادلانه و ضابطه‌مند شده و نمی‌توان گفت که ارزان شده است.

رحيمي مدیرعامل سابق پرشیا خودرو، یکی از واردکنندگان خودروهای لوکس به ایران ، در تشریح این وضع و چرایی کاهش قیمت‌ها به این نکته اشاره دارد که قیمت خودرو در ایران ٢ برابر امارات است. او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره چرایی این مهم این‌گونه توضیح داد: بیش از ٨٠‌درصد واردات خودرو توسط دلالانی انجام می‌شود که هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش از سوی آنها صورت نمی‌گیرد؛ این افراد در شرایطی که هیچ نظارتی بر عملکرد آنها نمی‌شود، به راحتی می‌توانند به بازار جهت دهند. او توضیح می‌دهد: كم‌اظهاري گمركي در واردات محصولات توسط اشخاصی است که از دوبي خودرو وارد كشور مي‌کنند. درعین‌حال برخی از همین افراد هم با دستكاري محصولات دست دوم و عرضه اين خودرو، تحت عنوان خودرو نو در بازار، وضع را هشدارآمیز کرده‌اند. او می‌افزاید: این درحالی است که نمایندگی‌های مجاز فروش تحت نظارت شدید وزارت صنعت به لحاظ قیمت‌گذاری و ارایه خدمات پس از فروش هستند ضمن این‌که خود کمپانی‌های تولید‌کننده نیز اجازه تخلف را به نمایندگی‌های خود نمی‌دهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر ایجاد محدودیت در روند واردات توسط افراد حقیقی نیز می‌گوید: این اقدام تأثیر چندانی بر بازار نداشته است چرا که افراد متقاضی واردات با پرداخت ٣‌درصد قیمت خودرو بابت خدمات پس از فروش قادر به واردات خودرو هستند.

ارسال نظرات
موضوعات روز