شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵

تیتر20 - کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.

سناریو جدید دولت برای پرداخت نکردن یارانه نقدی کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات از سوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.

به گزارش «تابناک»، البته ابراز تمایل برخی ‌خودرو‌‌سازهای آلمان و فرانسه نیز در ایجاد این وضعیت بی‌تأثیر نبوده است؛ هرچند‌ کارشکنی‌هایی ‌شده، برخی از این قدرت‌ها در زمان تحریم، باعث بروز برخی مشکلات سیاسی در ورود برخی‌ خودرو‌سازی‌های خارجی به عرصه رقابت کشور شده است.

با این وجود هنوز خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت های خود را بالا نگه دارند و در برخی از موارد حتی تقاضای افزایش قیمت را نیز دارند. پیش بینی برخی از کارشناسان بر این است که ادامه روند موجود، در آینده ای نزدیک باعث از بین رفتن کامل این صنعت در کشور خواهد شد و اگر خودرسازی ها همچنان در مواضع خود اصرار داشته باشند به زودی شاهد تعطیل شدن یکی از مهم ترین صنایع کشور خواهیم بود.

موئید حسینی صدر در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در سال 91 و 92 که یک باره قیمت خودرو بیش از دو برابر و در برخی موارد حتی تا 4 برابر هم افزایش داشت، دلیل آن هم، این بود که ارز از قیمت 900 تومان یک دفعه به 3800 تومان رسید و آقایان بهانه می آوردند که لاستیک، آلومینیوم، پولیمر و چیزهای دیگر گران شده وپس از آن بود که قیمت ها را افزایش دادند.

وی گفت: این بود که قیمت پراید از 8 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرد، اما الان در کشور با یک ثبات نسبی قیمت مواجه هستیم و در برخی از اقلام مانند مسکن، آهن آلات و آلومینیوم کاهش قیمت را داریم، پس خودر سازها با این شرایط دو راه بیشتر ندارند و یا در وضعیت فعلی خود اصرار می کنند و روند افزایش قیمت و کیفیت پایین را همچنان ادامه می دهند که در این صورت، آینده رو به نابودی را خواهند داشت و به زودی برشکست خواهند.

این عضو کمیسیون صنایع گفت: حالت بعدی نیز این است که خودرو سازها آسیب شناسی می کنند و مشکلات را بر طرف می کنند، برای این کار هم باید هزینه های پرت خود را کاهش دهند، هزینه های اضافی و ریخت پاش‌ها را از بین می برند و همچنین با استفاده از یک مدیریت درست با ارتقای کیفیت و تنوع خودرو بازار داخلی را حفظ کنند.

وی گفت: در غیر این صورت به زودی شرکت های خارجی ، به صورت وارد کننده یا به عنوان تولید کننده مشترک وارد ایران خواهند شد و نسخه این افراد را خواهند پیچید، مجلس هم در قابل مطالبات به حق مردم جانب مردم را خواهد گرفت، یکی از کارهایی هم که به زودی انجام خواهد شد زمینه های ایجاد قطب سوم خودرو سازی است که به جد پیگیر آن هستیم.

وی گفت: این شرایط الزاما اجرا خواهد شد و اگر خودرو سازها هوشیارانه قدم بردارند و رضایت مردم را جلب کنند، می توانند همچنان در عرصه رقابت باشند، اما غیر از این خودروسازی ها به زودی در کاخانه های خود را خواهند بست، خودرو سازی ها باید خودشان را با شرایط موجود وقف دهند و دیگر از دست کردن به جیب مردم دست بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این شرایط، خودرو سازی ها اصرار دارند که قیمت ها را بالا ببرند نیز گفت: این به دلیل انحصاری بودن این بخش از صنعت است و فکر می کنند که این شرایط همیشه به همین صورت خواهد ماند اما به نظر می رسد که وقت انحصار خیلی وقت پیش تمام شده و باید فضا به حالت رقابتی برگردد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز