دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
دلالی شدید و نبود نظارت کافی باعث افزایش قیمت شده و پرتقالی که کیلویی ۸۰۰ تومان از باغدار خریده می‌شود در بازار مصرف بیش از ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.
کد خبر: ۲۱۸۸۹
افزایش ۶ برابری قیمت پرتقال از باغ تا مغازه!

تیتر 20 - طبق اعلام بانک مرکزی هر کیلوگرم پرتقال در مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد ارزان‌تر بوده که رییس اتحادیه مرکب‌کاران در این باره گفت: وضعیت تولید بسار مناسب است و فراوانی محصول داریم اما دلالی شدید و نبود نظارت کافی باعث افزایش قیمت شده و پرتقالی که کیلویی ۸۰۰ تومان از باغدار خریده می‌شود در بازار مصرف بیش از ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

عنایت‌الله بیابانی - قائم مقام خانه کشاورز - اظهار کرد: وضعیت تولید مرکبات در سال جاری بسیار مناسب است. اما بازار آن اصلا خوب نیست و تولیدکنندگان بهره چندانی از فروش محصول‌شان نمی‌برند، چرا که باید به خاطر کمبود نقدینگی هر کیلوگرم پرتقال را که برایشان ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود، روی درخت ۸۰۰ تومان بفروشند آن وقت این محصول به چند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

وی نابه‌سامانی بازار و عدم نظارت بر سیستم عرضه و تقاضا را عامل اصلی فاصله زیاد قیمت میوه به ویژه مرکبات از تولید تا مصرف دانست و افزود: دلالی شدید در بازار گریبانگیر تولیدکنندگان شده است. چرا باید ورود مرکبات به میادین میوه و تره‌بار هزینه در بر داشته باشد. مگر این میادین برای عرضه مستقیم انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه راه‌اندازی نشده است تا مصرف کننده از باغدار و کشاورز به صورت مستقیم خریداری کند.

قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: چرا مرکبات به پایین‌ترین قیمت از باغدار خریده و با نرخ‌های غیرمنطقی فروخته می‌شود که البته علت این‌که این محصول روی دست عرضه‌کنندگان در میادین مانده است این بوده که به قیمت منطقی قانع نیستند.

بیابانی با بیان این‌که بازار میوه درگیر دلالی و سودجویی عده‌ای خاص است، تصریح کرد: باغداران هزینه‌های اضافه دیگری نیز باید برای عرضه مستقیم محصولات خود بدهند که می‌توان در این زمینه به هزینه‌های سورتینگ میوه اشاره کرد، چرا که سورتینگ‌داران یکبار در ابتدای تحویل بار برای واکس زدن از باغداران هزینه می‌گیرند و یکبار دیگر نیز پس از آن پول دریافت می‌کنند.

وی گفت: اتحادیه‌های تخصصی نباید به فکر سود و منفعت خود باشند و باید کار را برای تولیدکنندگان تسهیل کنند و در این میان دستگاه‌های نظارتی باید با متخلفان و سودجویان برخورد کنند تا بازار میوه به سامان برسد./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز