تیتر20 - عبدالرضا فهیمی ،عضو انجمن وارد کنندگان خودرو،در جمع خبرنگاران با انتقاد از برخی برداشتهای نادرست از تعریف خودروی لوکس در ایران ، اظهار داشت: خودروی لوکس در دنیا تعریف مشخصی دارد و بر اساس ابعاد، کاربری خودرو و ارزش خودرو مشخص میشود.
وی ادامه داد: این در حالی است که در ایران لوکس بودن خودرو بر اساس حجم موتور تعریف شده است و خودروهای بالای 2500 سیسی به عنوان خودروی لوکس محسوب میشوند که تعریف درستی نیست.
فهیمی تصریح کرد: هم اکنون خودروهایی در دنیا تولید میشود که حجم موتور بالایی دارند، ولی یک خودروی کاربردی محسوب میشوند، اما در ایران این خودروها به عنوان خودروی لوکس شناخته میشوند.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر واکاوی ابعاد اجتماعی واردات خودروهای لوکس تأکید داشتند، اما این مساله در دولت بیشتر به مصوبهای برای محدودیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی منتهی شد.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با اشاره به محدودیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی گفت: در شرایط فعلی تعریفی که از خودرو لوکس وجود دارد ابعاد اجتماعی واردات خودرو را تحت شعاع قرار می دهد و مبنا قرار دادن حجم موتور برای آن نوعی کج سلیقگی به شمار می رود.
فهیمی افزود: هرچند تعریف خودرو لوکس یک مبحث قراردادی است اما در در جمع بندی تمام موضوعات مربوط به این بخش، خودروهای سایز متوسط سدان با ارزش بالای 70 هزار دلار در زمره خودروهای لوکس محسوب می شوند.
مدیرعامل شرکت ایرتویا خاطر نشان کرد: در کلاس خودروهای شاسی بلند نیز خودروهای بالای 100 هزار دلار به عنوان خودرو لوکس محسوب می شود و با این تعاریف ابعاد کاربردی و ارزش خودرو مبنای لوکس بودن آن است و حجم موتور معیار صحیحی نیست.
وی گفت: به عنوان مثال خودرو جدید BMW i8 که به تازگی وارد بازار ایران شده در تمام دنیا به عنوان یک خودرو لوکس شناخته می شود، اما با توجه به حجم موتور 1500 سی سی در ایران به عنوان یک خودرو غیرلوکس قلمداد شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از سیاست های واردات در این بخش نیاز به بازنگری دارد، افزود: وجود این تناقضات چالش های عمده ای را در بازار ایجاد خواهد کرد.