تیتر20 –آقای ماشین باز - بازار خودرو این روزها به سمت و سوی خودروهایی با گیربکس اتوماتیک تمایل دارد. به کمی عقب تر باز می گردیم زمانی که خیابان های شهر مملو از خودرو نبود و ترافیک در شهر ها نیز اینقدر سنگین نبودند. در آن زمان خودروهای با گیربکس اتوماتیک کمتر در میان مردم محبوب بود و خودروهایی با گیربکس دستی اولین انتخاب هر کسی بود. اما امروز این خودروهای اتوماتیک هستند که خواهان زیادی دارند چراکه حداقل در ترافیک های طاقت فرسای شهری می توانند راه حلی برای بیشتر خسته نشدن افراد باشند.
اما همین گیربکس های اتوماتیک نیز گاهی بلای جان رانندگان می شوند. یکی از مشکلاتی که در مورد این گیربکس ها وجود دارد تاخیر زیاد در تعویض دنده و یا حتی کند بودن آن در انتقال قدرت اولیه خودروها است. به نحوی که اگر خودرو از حجم موتور پایینی برخودار باشد و البته وزن زیادی هم داشته باشد انتقال قدرت به کندی انجام گرفته و خودرو نمی تواند با شتاب مناسبی حرکت را آغاز کند. شاید بتوان این مسئله را یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای کم حجم با گیربکس اتوماتیک دانست. البته این نکته را نباید فراموش کرد که خودروهای کم حجم با جثه کوچک این مشکل را به دوش نمی کشند چراکه موتور و سیستم انتقال قدرت پاسخگوی وزن کم آنها است.
در چند سال اخیر خودروهای زیادی با موتورهای کم حجم راهی بازار ایران شدند که البته با گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه می شدند. برخی از این خودروها موفق بوده و برخی دیگر نیز به فراموشی سپرده شده اند.موتورهای 1.6لیتری بر روی خودروهای زیادی عرضه می شود، خودروهایی که غالب آنها با گیربکس اتوماتیک هم روانه بازار شده و می شوند. تب این موتورها به جایی رسیده است که حتی بر روی suvها یا بهتر بگوییم کراس اوورها نیز این موتور نصب شده و باید وزن زیاد این نوع خودروها را نیز به دوش کشد.شاید به جرات بتوان گفت که این حجم موتور برای خودروهایی که بیشتر از 1200کیلوگرم وزن دارند مساوی است با کندی و تنبلی مگر اینکه موتور از سیستم های پرخوران سود ببرد.
با نگاهی به بازار و خودروهایی که از موتورهای 1.6لیتری با گیربکس اتوماتیک سود می برند خواهیم دید که هیچکدام از این خودروها چابک نبوده و عملکرد مناسبی در هنگام شتابگیری ندارند.خودروهایی چون بسترن b50با موتور 1.6لیتری،خودروهای برلیانس به خصوص مدل کراس اوور v5و چانگان es35،میتسوبیشی های لنسر 1.6لیتری و حتی خودروهایی که به زودی راهی بازار شده و حتی شرکت های وارد کننده و یا تولید کننده وزن این خودروها را در کاتالوگ خودرو درج نمی کنند.همانطور که گفته شد این مشکل بیشتر در خودروهای شاسی بلند دیده می شود که از وزن بیشتری نسبت به سواری ها برخودارند .
پس در هنگام خرید خودرو حتما نسبت وزن خودرو به قدرت خودرو را مشاهده کنید که بعد از خرید با تنبلی بیش از حد خودرویتان مواجه نشده و آزار نبینید.