تیتر20 – آقای ماشین باز - نهم مهرماه مرکز خرید پلادیوم تبدیل به مکانی برای رونمایی از یک خودرو شد.خودرویی که چندی پیش هم در نمایشگاه مشهد رونمایی شد و ممکن است بار دیگر در جای دیگری برای چندمین بار رونمایی شود .این داستان تکراری معرفی برخی از خوروها در ایران است.خودروهایی که علی رغم خبر سازی فراوان ممکن است سرنوشت خوبی هم نداشته باشند.
به هر ترتیب این روزها در رسانه های مختلف خبرهای زیادی از حضور تازه وارد سانگ یانگ دیده و شنیده می شود خورویی که با قیمتی مناسب و البته چهره ای زیبا روانه بازار های جهانی خواهد شد و تا سه ماه دیگر نیز در خیابان های ایران جولان خواهد داد.تیوولی یک خودروی کراس اوور است که از موتوری با حجم 1600سی سی بهره می برد این موتور قادر به تولید 126اسب بخار قدرت و160نیوتن متر گشتاور تولید کند.انتقال قدرت به چرخ ها از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک انجام می گیرد.تیوولی از چهره ای زیبا بهره می برد که بر خلاف دیگر محصولات سانگ یانگ کمی عامه پسند تر است اما به واقع این خودرو با این مشخصات در بازار ایران چه سرنوشتی خواهد داشت.تیوولی می تواند در بازار ایران با توجه به قیمت بسیار خوبی که دارد موفق باشد همانطور که اکتیون و کوراندو هم می توانستند این موفقیت را کسب کنند که البته چنین نشد و سانگ یانگ در بازار ایران نتوانسته آنطور که باید موفق باشد همین امر باعث شده تا بازار این خودرو ها چندان پر رونق نباشد.
قیمت تیوولی 83میلیون و 500هزار تومان است که با 9درصد مالیات بر ارزش افزوده چیزی در حدود 90میلیون تومان خواهد بود.قیمتی که برای این خودرو می تواند یک برگ برنده باشد چراکه تیوولی از امکانات خوبی نسبت به رقبا برخودار است.اما این خودرو یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آنهم حجم کم پیشرانه است.تیوولی 1300کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی با موتور 1.6لیتری 126اسب بخاری کمی سنگین به نظر می رسد حال تصورش را بکنید که با تمام ظرفیت سرنشینان و بار در جاده هایی با شیب زیاد در حال حرکت هستید نتیجه کار مشخص خواهد بود.شاید این نقطه ضعف بزرگ کمی کار را برای تیوولی سخت کند اما به هر حال تیوولی یک انتخاب خوب در بازار با قیمتی در حدود 90میلیون تومان به حساب می آید هر چند که برخی معتقدند که خدمات پس فروش این خودرو گستردگی لازم را نداشته و همین امر به فروش این خودرو آسیب می رساند.تیوولی اگر به سرنوشت دیگر محصولات سانگ یانگ از جمله کایرون و رکستون و حتی اکتیون دچار نشود می تواند رقبای خود را در بازار آزار دهد.
جدی ترین رقیب تیوولی در بازار ایران رنو کپچر است که از موتور 1.2لیتری با 120اسب بخار قدرت بهره می برد.اگرچه کپچر از وزن کمتری نسبت به تیوولی بهره می برد و چابک تراست اما نمی توان از کم استهلاک تر بودن کره ای ها نسبت به فرانسوی ها به راحتی گذشت به خصوص اینکه رنو کپچر از قیمتی به مراتب گران تر از تیوولی برخودار است اما در سوی دیگر خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو نیز برگ برنده کپچر خواهد بود.تیوولی رقبای دیگری نیز در بازار دارد که می توان به برلیانس v5و چانگان es35اشاره کرد خودروهایی که توسط سایپا به بازار عرضه می شوند و تا کنون به نظر میرسد موفق هم نبوده اند شاید به جرات بتوان گفت که دلیل عدم موفقیت این دو خودرو نیز موتورهای 1.6لیتری و ضعیف آنها است که توان پاسخ گویی به نیاز های راننده را ندارد.به هر ترتیب باید دید که تیوولی در بازار موفق خواهد بود یا همانند دیگر محصولات سانگ یانگ با بی مهری مواجه می شود.