شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
تیتر 20 بررسی کرد؛
بدیهی است که بلاهای طبیعی همه جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا علاوه بر آمادگی مدیریتی و لجستیکی در این شرایط، ارتقای دانش و آگاهی عمومی مردم نیز نقش مهمی در کاهش آثار آن دارد.
کد خبر: ۳۴۲۶۰
طبیعت خروشان در نوروز 98 و آمادگی هایی که نداشتیم!

تیتر20 - همزمان با فرارسیدن بهار و تحول در طبیعت، در نوروز امسال طبیعت ایران خروشید و بر اثر بارندگی‌های شدید در هفته نخست سال ابتدا در استان‌های گلستان و مازندران و سپس در اغلب استانهای کشور سیل جاری شد. این سیل‌ها که تاکنون موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین این استان‌ها و متاسفانه فوت و مصدومیت برای شماری از هموطنان شده است، به گفته برخی از کارشناسان نه تنها ناشی از خروش طبیعت که بخشی نیز به دلیل اهمال و سوتدبیر در مدیریت مسائل محیط زیستی و ماحصل رفتار انسانی بوده است.

در ابعاد تغییرات و مسائل اقلیمی گفته می‌شود در این حادثه طبیعی، طی دو روز ۳۰۰ میلی‌متر بارش تنها در استان گلستان رخ داده که برابر متوسط بارش یک‌ساله این استان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دیگر مناطق این استان نیز با بارشی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کل بارش سالانه در بازه زمانی کمتر از پنج روز رودررو بوده‌اند. به گفته کارشناسان این حجم از بارش در این منطقه در تمام دوران ثبت داده‌های هواشناختی، دست‌کم در هفتاد سال گذشته، بی‌سابقه بوده‌است. سیل اخیر در ایران، اصطلاحاً یک سیل دورانی بوده‌است که هر صد سال یکبار رخ می‌دهد.

همچنین پس از حادثه سیل در استانهای شمالی، استان‌های غربی و جنوب غربی کشور نیز با سیلاب روبرو شدند. سامانه بارشی که ایران را دربرگفته‌، همچنان استان‌های زیادی را در معرض سیلاب قرار داده‌است و در حالی  تقریبا تمام استان‌های کشور هشدار وقوع سیل دریافت کردند و دستگاه‌های مسئول در حالت آماده‌باش قرار گرفتند که به نظر می رسد این آمادگی ها هنوز به پختگی تام و تمام نرسیده است.

وقوع حوادث طبیعی 
گرچه نمی توان ادعا کرد که همه سیل ها ناشی از مولفه انسانی هستند و قطعا هرگز نمیتوان با هیچ نوع مدیریت محیطی نه به طور کامل مانع از وقوع سیل شد و نه میتوان عوارض و پیامدهای آن را به طور کامل مهار کرد، اما بی شک می توان با بهره گیری از تجارب گذشته و نیز مدلهای آزموده شده در نقاط بحران زده در سایرکشورهای دنیا با مدیریت حساب شده تری اثرات و خسارات ناشی از بحران طبیعی را به حداقل میزان ممکن کاهش داد.

بدیهی است که بلاهای طبیعی همه جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا علاوه بر آمادگی مدیریتی و لجستیکی در این شرایط، ارتقای دانش و آگاهی عمومی مردم نیز نقش مهمی در کاهش آثار آن دارد.

آگاهی بخشی و ارائه آموزش های درست به عموم شهروندان برای مقابله با بلایای طبیعی عامل مهمی است که با استفاده از آن می‌توان اعضای جامعه شهری را با روش‌های مختلف حفاظت از خودآشنا ساخت. فرهنگ‌سازی برای مقابله با سوانح و بلایای طبیعی اصل مهمی است که باید از سنین کودکی آغاز شود تا بتوان در سایر سطوح جامعه نیز آن را تعمیم داد.

رفتارهای پرخطری نظیرتصویربرداری و سلفی گرفتن با دوربین های تلفن همراه در لحظه وقوع حادثه از جمله مسائلی است که نیاز به اصلاح و آموزش رفتاری دارد.

در زمینه آمادگی لجستیکی و فنی- مهارتی نهادهای مسئول نیز باید پذیرفت که تجربه حوادث اخیر نشان داد که این آمادگی در کمترین سطح و میزان ممکن است، حوادثی همچون زلزله کرمانشاه و سیل در استان های گلستان و مازندران و شیراز نشان داد که باید دولت و سایر نهادهای مسئول، در مدیریت بحران آمادگی بیشتری برای مقابله با پیش آمدن چنین مشکلاتی داشته باشند. بی شک سازمانها و نهادهایی نظیر وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران، با آگاه سازی مسافرین نوروزی مبنی بر عدم سکونت و استقرار در بستر و حریم رودخانه ها و پایش  مستمر جنگل ها و لایروبی مسیل ها و رودخانه ها، می توانست در پیشگیری از وقوع چنین خسارات عظیمی نقش موثرتری داشته باشد.

از دیگر مسائل جدی که در موضوع سیل اخیر نیز به خوبی خود را نمایان کرد، موضوع عدم آمادگی اطلاع رسانی در مواقع ضروری است. در شرایطی که گسترش تکنولوژی و فناوری ها تا این حد با رشد و توسه همراه است، در کشور بزرگ و پهناوری همچون ایران با سابقه طولانی در بحران های طبیعی آیا نباید یک سیستم متمرکز هوشمند برای هشدار عمومی مهیا باشد؟! قطعا در شرایطی همچون ایام تعطیلات نوروز که مراجعه افراد به رسانه های رسمی کمتر خواهد بود صدور اطلاعیه برای هشدار یا تخلیه نواحی حادثه خیز به صورت محدود و در رسانه های محدود چندان فراگیر و کارساز نیست.

فراموش نکنیم که این حادثه اولین بار نیست و قطعا آخرین هم نخواهد بود، پس بهتر است پس از فروکش کردن آلام عمومی و گذر زمان، مسائل مدیریت بحران تا حادثه ناگوار بعدی صرفا در قالب نامه و مکتوبات اداری روی مسز مسئولین خاک نخورند!

ارسال نظرات
موضوعات روز