جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
برخی از فروشگاه های زنجیره ای هستند که به لحاظ ماهوی تولید کننده هم محسوب می شوند . اما برعهده داشتن نقش تولید کننده برای برخی از برند های فروشگاهی به این معنا نیست که راه را برای حضور برند های رقیب که گاهی اوقات محصولات کیفی تری را تولید می کنند بسته شود.
کد خبر: ۳۷۵۹۴
چالش فروشگاه های زنجیره ای در تعامل با برندهای بزرگ و میدان داری برند های نوپا
تیتر20 - فروشگاه های زنجیره ای از جمله مجموعه های خرده فروشی هستند که علاوه بر تعامل با برند های مختلف تولیدی و خدماتی، خود به عنوان یک برند، صاحب هویت و محتوای تجاری خاصی هستند که به واسطه نحوه فعالیتشان در تعریف با برند های دیگر معنا می یابند.

در حقیقت آن چه که برندسازی در فروشگاه های زنجیره ای را قدرت و تکامل معناداری می بخشد، بدون اتکا به برندهای همکار معنای کاملی ندارد.

این مجموعه ها با مدیریت مرکزی و روش های تجاری استاندارد از نظر ایجاد یک هویت متمرکز نیاز بیشتری به تعامل با سایر برند ها دارند. برای مثال وقتی صحبت از یک مجموعه رستوران های زنجیره ای به میان می آید، اگرچه مواد اولیه مصرفی آن ممکن است محصول تولیدی برند های خاصی باشد، اما در نهایت آن چه که اثر گذاری اصلی را در هویت بخشی به یک برند رستورانی دارد، خروجی خدمات آن، و کیفیت سرویس دهی است و نحوه تعامل و همکاری آن با برند های همکار نمود بارز و چشمگیری در میان مخاطبان و مشتریان ندارد. 

اما در مجموعه فروشگاه های زنجیره ای علی رغم این که کیفیت عمومی خدمات و فضاسازی های موجود در حاشیه خرید، اهمیت بالایی دارد، اما حرف نهایی در بهینه سازی یک برند فروشگاهی را کالاهایی می زنند که محصول برند های دیگر هستند.

در این میان تنوع برند های حاضر در یک فروشگاه زنجیره ای یکی از شاخص های اصلی در نشان دادن سیمای عمومی یک فروشگاه به عنوان واسطه بین خریدار و سایر برند ها، به شمار می رود.

با وجود این، در بررسی عملکرد برخی از فروشگاه های زنجیره ای کشور مشاهده می شود که برخی از برند های صاحب نام و معتبر از حضور در تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای محروم می شوند و جای آنها را برند های نوپا که در بیشتر موارد کیفیت های لازم را هم دارا نیستند پر می کند که علت این امر مشخص نیست. 

این در حالی است که فروشگاه زنجیره ای به عنوان محلی برای ارائه محصولات، باید اولویت اول را به سلیقه و انتخاب مشتری بدهند و مشتری به طور مشخص دوست دار آن است که هنگام مراجعه به یک فروشگاه با طیف گسترده و متنوعی از محصولات با نام های تجاری مختلف رو به رو بوده و قدرت انتخاب بیشتری داشته باشد. 

با این همه دیده شده است که برخی از فروشگاه های زنجیره ای فعال در ایران به این مقوله بی توجه بوده و بازار عرضه را برای محصولات خود مهیا می کنند و دست مشتریان در انتخاب محصول با برند مورد نظر را می بندند.

این مساله باعث می شود که محصولات با کیفیت تعدادی از برند های بزرگ جایی در قفسه های این فروشگاه ها نداشته و فضای داخلی این مجموعه ها محلی انحصاری برای جولان برند های تولیدی شان باشد. امری که با ماهیت و تعریف فروشگاه های زنجیره ای به کلی درتضاد و تناقض است. 

به نظر می رسد با توجه به تعاریف استانداری که در دنیای تجارت برای فعالیت فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد و با توجه به این که طیف گسترده از مخاطبین سلایق و خواست های بسیار متنوعی دارند، تداوم این عملکرد فروشگاه های زنجیره ای خاص در نهایت به جایگاه صنعت خرده فروشی در ایران آسیب وارد نموده و ادامه مسیر توسعه را برای آن ها دشوار تر نماید. 

البته برخی از فروشگاه های زنجیره ای هستند که به لحاظ ماهوی تولید کننده هم محسوب می شوند . اما برعهده داشتن نقش تولید کننده برای برخی از برند های فروشگاهی به این معنا نیست که راه را برای حضور برند های رقیب که گاهی اوقات محصولات کیفی تری را تولید می کنند بسته شود. 

در واقع این برند های فروشگاهی باید با ایجاد یک روش بینابینی و تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود، وضعیتی عالانه و متعادل را ایجاد کنند تا سه سوی این مثلث یعنی؛ خود فروشگاه، تولید کنندگان همکار و مصرف کنندگان نهایی، که طالب تنوع هستند، از این وضعیت بهره مند شوند. 

در واقع احترام گذاشتن به قانون «زنجیره کسب و کارها» باعث ایجاد فضایی سرشار از تعامل و هم افزایی اقتصادی می شود که سود ناشی از آن متوجه همه وجوه یک پازل اقتصادی سالم و پویا  خواهد شد. 

حتی ایجاد فرصت های مناسب در چرخش عملیاتی فروشگاه های زنجیره ای برای سایر برند ها باید در به کارگیری روش های استاندارد عملیاتی در تمام شعب و نحوه چیدمان یکسان اقلام و نمایش و تبلیغات و اطلاع رسانی عادلانه محصولات نیز نمود داشته باشد.
 
نباید فراموش کرد که  عدم حضور محصولات تولیدی شرکت های معتبر در قفسه های فروشگاهی از زاویه دید مشتریانی که صرف نظر از معادلات اقتصادی و مناسبات بین برندها، خواستار مواجهه با طیف گسترده ای از محصولات هستند، به خودی خود نقصی در قدرت عملکرد یک فروشگاه تلقی خواهد شد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز