پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
شاید بتوان گفت تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر ازکشورها گذاشته، حداقل در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.
کد خبر: ۴۱۵۳۹
تیتر20- ابتدا بخوانیم تعریفی از آنچه روزها است به تیتر یک اخبار ایران و جهان تبدیل شده است: کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید - 19 را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها در سال 1965 کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت. این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده است و آخرین نوع آن‌ها، در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

در میان نخستین افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند، مشخص شد که دوسوم آن‌ها با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان که در آن حیوانات زنده نیز به فروش می‌رسد، ارتباط داشته‌اند. تا هفته اول اسفند تا این کروناویروس جدید، جان حدود سه هزار نفر را گرفت و بیش از 87 هزار نفر در حدود 60 کشور ازجمله در تایلند، کره جنوبی، ایران، ژاپن، تایوان، استرالیا، سنگاپور، نپال، ویتنام، اندونزی، آلمان، روسیه، فیجی، فرانسه و آمریکا به آن مبتلا شدند.

از آنجا که تلاش‌های بسیاری برای تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوص ضدویروسی برای ریشه‌کن کردن درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونت‌های ناشی از کروناویروس به‌طور عام وجود ندارد درنتیجه بدیهی به نظر می‌رسد با شیوع چنین بیماری خطرناکی، بسیاری از فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و هنری در سراسر جهان دستخوش این جریان شوند.

در ایران در 29 بهمن به دنبال فوت دو بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم، شایعاتی درباره مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت و از این تاریخ به بعد بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران که وجه برنامه‌ریزی و اجرایی آن‌ها به معاونت‌های چندگانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازمی‌گردد، یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

عرصه مد و لباس هم از این غائله مستثنا نبود. شاید بتوان لغو برگزاری آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس را مهم‌ترین مورد در چند روز اخیر عنوان کرد.

این مراسم در حالی به تعویق افتاد که از روزها پیش از آغاز برگزاری جشنواره، چهارم اسفندماه برای آن در نظر گرفته شده بود و قرار هم بر این بود که تالار وحدت میزبان این رویداد باشد.

به هر تقدیر پرونده نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس که از 24 تا 29 بهمن‌ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شد، همچنان باز مانده است و باید منتظر ماند و دید چه زمانی با اعلام رسمی وزارت بهداشت، ویروس کشنده کرونا از کشور رخت برمی‌بندد و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به روال عادی بازمی‌گردد.

اما در پی شیوع این ویروس، بسیاری دیگر از فعالیت‌های این عرصه تحت‌الشعاع تعطیلی رخدادهای جمعی قرار گرفتند و برخی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و حتی رویدادهایی که دارای جنبه تجاری و فروش محصولات در روزهای پایانی سال بودند لغو شدند. ازجمله این رویدادها می‌توان به جشنواره فروش آثار و محصولات "سی‌پال" و نخستین جشنواره مردمی محصولات حجاب اشاره کرد.

بدون شک کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و با تداوم تعطیلی‌ها، بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها عرصه پوشاک و نساجی، تحت تأثیر این جریانات قرار می‌گیرند.

مصداق این جریان را می‌توان در چین جستجو کرد. جایی که استان‌های هوبی، جیانگسو و شاوشینگ که خانه بسیاری از خوشه‌های نساجی و کارخانه‌ها چاپ و تکمیل است نیز شاهد تعطیلات اجباری طولانی‌مدت پس از اتمام تعطیلات سال نو هستند.

این اپیدمی زمانی بخش نساجی چین را درگیر خود کرد که بسیاری از کارکنان واحدهای تولیدی الیاف، ریسندگی و بافندگی پیش از تعطیلات به زادگاه خود رفته بودند و اکنون به دلیل مختل شدن شبکه حمل و نقل و تدابیر گسترده برای کنترل این اپیدمی قادر به برگشتن به محل کار خود نیستند.

گروه مشاوران CCF در زمینه پتروشیمی، الیاف شیمیایی و منسوجات پنبه‌ای در شهر هانگژو در روز پنجم فوریه اعلام کرد که کارخانه‌ها تولید الیاف استیپل پلی استر تنها 50 درصد ظرفیت خود تولید دارند چون به دلیل اثرات شیوع این بیماری بر سیستم حمل و نقل سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان پایین است.

و اما تعطیلی بسیاری از فشن‌شوهای خارجی هم این روزها تیتر اخبار فرهنگی و هنری شده‌اند و بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در عرصه مد و لباس، برای رفع خلأ برگزاری این جریان بسیار مهم در هنر صنعت فشن، به برپایی فشن‌شوهای مجازی روی آورده‌اند. این حرکت می‌تواند مبدأ تحولی عظیم در جریان نمایش و عرصه خروجی حاصل از تلاش و هنرمندی فعالان این عرصه باشد.

به‌طور مثال با بالا گرفتن خطر شیوع ویروس جدید کرونا یا کووید - 19 در ایتالیا، رژه مد جورجو آرمانی در هفته مد میلان در سالنی خالی و بدون مهمان برگزار شد.

جورجو آرمانی یکی از نمایش‌ها را لغو و مجموعه جدید پاییزه زمستانه خود را به‌صورت دیجیتالی در تارنمای رسمی‌اش به‌صورت زنده پخش کرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

این نخستین باری بود که طراح 45 ساله ایتالیایی نمایش خود را به دلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت مردم لغو می‌کند.

آرمانی در پایان نمایش اینترنتی‌اش، به سنت رژه‌های مد واقعی روی صحنه آمد و جلو تماشاگران مجازی خود تعظیم کرد.

ترس از ابتلا به کووید - 19 هفته‌های مد در شهرهای مختلف را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است. هفته مد شانگهای که قرار بود در دوم ماه مارس آغاز شود تا اطلاع ثانوی لغو شد.

دست کم هزار خبرنگار، خریدار، و طراح چینی از شرکت در رویدادهای مد محروم ماندند. خریداران چینی به دلیل پول زیادی که خرج لباس و کیف و کفش می‌کنند، نقش پررنگی در موفقیت صنعت مد در دنیا دارند.

به هر تقدیر شاید بتوان گفت تأثیری که ویروس کرونا بر روند حرکت رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران و بسیاری دیگر از کشورها گذاشت، حداقل در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است و باید منتظر ماند و دید که این وضع تا چه زمانی ادامه دارد و سران کشورهای داخلی و خارجی چه تصمیمی برای فرار از معضل پیش آمده اتخاذ خواهند کرد./هنرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز