جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
پروتکل‌های بهداشتی صنعت شیر ایران به شکل سختگیرانه‌تری نسبت به قبل در حال اجرا است.
کد خبر: ۴۱۸۳۸
تیتر20- این روز‌ها همه مردم ایران اقدامات احتیاطی را برای مقابله با ابتلا به کرونا در دستور کار خود قرار داده اند، مردم مصرف مواد بسته بندی شده را ترجیح می‌دهند، رفت و آمد‌های خود را کاهش داده‌اند و پروتکل‌های خاصی را در قبال هرچه به خانه وارد می‌شود را رعایت می‌کنند.

این موارد همه باعث شده تا عادت خرید مردم تغییر کند، سئوالی که در گزارش پیش رو به دنبال آن هستیم این است که بدانیم در صنعت لبنیات ایران چه دستورالعمل‌هایی برای مقابله با کرونا اجرایی می‌شود و مردم تا چه میزان می‌توانند به محصولات لبنی اطمینان داشته باشند.

بنا بر اظهارات مدیران کارخانه‌هایی که مخاطب پرسش‌های خبرنگار میزان قرار گرفته اند، پروتکل‌های بهداشتی صنعت شیر ایران به شکل سختگیرانه تری نسبت به قبل در حال اجرا است و در عین حال شرکت‌های لبنی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود آماده ارائه محصولات غنی شده برای افزایش سیستم دفاعی هموطنان هستند.

اگرچه نوشیدن مایعات و به ویژه شیر بنا بر اظهارات کارشناسان برای پیشگیری از ابتلا و درمان مبتلایان به کرونا ضروری است، اما مدیران شرکت‌های لبنی از اینکه آگاهی مردم نسبت به این موضوع مهم کم است گلایه دارند و امیدوارند رسانه‌ها که بخشی از بار آگاهی بخشی به جامعه برای شکست کرونا را بر عهده دارند، در آگاه سازی مردم نسبت به ضرورت استفاده از شیر و محصولات لبنی در دوره شیوع کرونا نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.
عرضه شیر غنی شده بدون افزایش قیمت

شهریار دبیریان، مدیر تضمین کیفیت یکی از شرکت‌های لبنی در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره دستورالعمل‌های مورد اجرای این شرکت برای مقابله با کرونا اظهار کرد: اگرچه بخشنامه‌هایی به طور کلی از سوی وزارت بهداشت درباره رعایت نکات بهداشتی به شرکت‌های مختلف ابلاغ شده، اما دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای از سوی این شرکت در کلیه واحد‌ها در حال اجرا است، از جمله کلیه خودرو‌های ورودی حتی در سطح تایر‌ها ضد عفونی می‌شوند، تردد‌های اضافه در سطح کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی حذف شده و حتی سالن‌های غذاخوری در واحد‌هایی که پرسنل کمتری داشته اند تعطیل شدند، در مبادی ورودی همه افراد با تب سنج، چک می‌شوند و افرادی که دمای بدن بالایی داشته باشند اجازه ورود به محوطه‌های اداری و تولیدی را ندارند.

دبیریان با اشاره به اینکه استفاده از ماسک و دستکش پیش از ماجرای کرونا هم در کلیه خطوط تولیدی اجباری بوده به این نکته اشاره کرد که استفاده از ماسک و دستکش در بخش‌های اداری نیز اجباری شده است و در بین خانواده‌های کارکنان نیز اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده توزیع شده است.

وی با اشاره به کمبود مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی اظهار کرد: اگرچه طبیعتا در شرایط حاضر این مراکز درمانی هستند که در اولویت تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده‌ها قرار دارند، اما بعد از این مراکز باید واحد‌های تولید مواد غذایی در اولویت توزیع و تامین قرار گیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها شیوع کرونا بیشتر از دیگر استان‌ها بوده، گفت: حتی در استان‌هایی که شیوع کرونا بیشتر بوده واحد‌های تولیدی ما در این استان‌ها با تمرکز جدی بر روی رعایت نکات بهداشتی، از ورود کرونا به مصون مانده اند.

دبیریان با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد: ما در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و با توجه به اینکه بنا بر نظر کارشناسان وجود ویتامین دی برای افزایش توان ایمنی و دفاعی بدن لازم است، به واحد‌های تولیدی خود اعلام کرده این که غنی سازی شیرپاستوریزه با ویتامین دی را در دستور کار خود قرار دهند، اما آن را با قیمت تمام شده شیر پاستوریزه غیر غنی شده برای هم وطنان عرضه نمایند.
پیش از ورود کرونا، آماده بودیم

فرهاد پورمحمدخان، مدیر بازاریابی یکی دیگر از شرکت‌های لبنی نیز در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره تاثیر کرونا بر فرآیند تولید محصولات لبنی و رفتار مشتری گفت: ما از بهمن ماه و در هنگامی که شیوع کرونا در چین تثبیت شده بود، اما هنوز به ایران وارد نشده بود، برای مقابله با این ویروس آماده بودیم و کمیته مقابله با کرونا را در شرکت تشکیل دادیم و بر اساس توصیه‌های این کمیته پیش از فراگیر شدن کرونا، دست دادن در کلیه محیط‌های اداری و تولیدی ما ممنوع شد، علاوه بر این مدیران تامین ما در این کمیته ماموریت داشته و دارند که کلیه اقلام بهداشتی برای مقابله با این ویروس را در دسترس کلیه کارکنان بویژه خطوط تولید و حتی مراکز توزیع قرار دهند، علاوه بر این پروتکل‌های سختگیرانه از جمله ضد عفونی کردن کلیه خودرو‌های ورودی و خروجی و نیز چک دمای بدن تمام افرادی که به محوطه‌های اداری و تولیدی وارد می‌شوند را به اجرا گذاشته ایم.

پورمحمدخان با اشاره به اینکه کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله دستورالعمل‌های اعلامی وزارت بهداشت به طور دائم به کارکنان اطلاع رسانی می‌شود عنوان کرد: خطوط تولید و ساختمان‌های اداری علاوه بر استاندارد‌های قبلی بهداشت توسط دستگاه‌های مه پاش ضد عفونی می‌شوند.

وی در ادامه درباره تاثیر کرونا بر بازار لبنیات اظهار کرد: اگرچه اعلام دقیق تاثیر کرونا بر بازار لبنیات نیازمند زمان بیشتری است، اما به طور کلی با کاهش فروش در بازار لبنیات مواجه هستیم که یکی از علل این کاهش را می‌توان در باوری دانست که عنوان می‌کند خوردن مواد غذایی سرد، احتمال افزایش ابتلا به کرونا را در پی دارد و چون شیر و لبنیات طبع سردی دارد، مصرف کنندگان مصرف این مواد را کاهش داده‌اند، این در حالی است که بنا به اظهارات کارشناسان سلامت و غذا، خوردن لبنیات و به خصوص شیر در افزایش توان ایمنی بدن بسیار مواثر است.

پورمحمدخان دیگر عامل موثر بر کاهش مصرف لبنیات را مرتبط با تغییر عادت خرید مردم دانست و گفت: به این دلیل که تردد مردم کاهش یافته و به اصطلاح مردم در قرنطینه خودخواسته قرار گرفته اند، طبیعتا ترجیح آن‌ها استفاده از موادغذایی است که کمتر نیاز به حضور در فروشگاه داشته باش، بر این اساس فروش محصولاتی مثل شیر پاستوریزه کاهش یافته، اما محصولاتی مانند پنیر و ماست با افزایش فروش مواجه بوده اند، علاوه بر این ارگان‌ها و نهادی مختلف نیز که اقدام به خرید محصولات می‌کردند به دلیل عدم حضور کارکنان، سفارش‌های خود را کاهش داده اند که این موضوع نیز از جمله عوامل کاهش مصرف محصولات لبنی در دوره شیوع کرونا در کشور است.
بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی اجبار و اصرار داریم

بهنام نایب زاده، قائم مقام یکی دیگر از شرکت‌های لبنی نیز در گفتگو با خبرگزاری میزان درباره اقدامات و دستورالعمل‌هایی که در راستای مقابله با کرونا در خطوط صنعتی تولید لبنیات رعایت می‌شود، ضمن اشاره به تشکیل جلسه‌ای توسط مدیران بهداشت برای توجیه تولیدکنندگان محصولات غذایی، گفت: نکته مهم در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی که برای مقابله با کرونا انجام می‌شود آن است که در صنعت لبنیات به طور عام و در این شرکت به طور خاص این دستورالعمل‌ها همیشه رعایت می‌شده است، ضد عفونی کردن خطوط تولید، استفاده از ماسک و دستکش برای کارکنان، استفاده از مواد ضد عفونی، جلوگیری از حضور کارکنانی که علائم بیماری دارند در خطوط تولید همیشه در صنعت لبنیات و کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی رعایت می‌شود و یک رویه عادی است،

وی ادامه داد: شیوع کرونا دایره اعمال این دستورالعمل‌ها را افزایش داده است، به طور مثال همه افرادی که به محوطه اداری و یا تولیدی وارد می‌شوند قبل از ورود چک دمای بدن می‌شوند همچنین محیط‌های اداری نیز به طور دائم ضد عفونی می‌شوند، استفاده از ماسک و دستکش که پیشتر برای خطوط تولیدی اجباری بود برای محیط اداری نیز اجباری شده و سلامت کارکنان و علائم ظاهری آن‌ها بطور دائم رصد می‌شود.

نایب زاده درباره اقدامات دیگری که برای مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفته گفت: آمادگی داریم که به محض اخذ مجوز‌های لازم از سوی مسئولان غذا و داروی اراک که کارخانه ما در آنجا قرار دارد، محصولات غنی شده با ویتامین دی که تاثیر مستقیم در افزایش توان دفاعی بدن انسان دارد را برای مصرف کنندگان عرضه کنیم.

وی با اشاره به کاهش مصرف محصولات لبنی و به خصوص شیر در دوره شیوع کرونا تاکید کرد: بنا بر اظهارات کارشناسان و نیز دستورالعمل‌هایی که نهاد‌های ذی صلاح بهداشت کشور منتشر کرده اند، از جمله راهکار‌های مقابله با این ویروس، مصرف مایعات به خصوص شیر و نیز محصولات لبنی به طور کلی است، با این حال این آگاهی در میان مردم کمتر وجود دارد و ضروری است رسانه‌ها توجه بیشتری نسبت به آگاه سازی مردم ایفا نمایند./ میزان
ارسال نظرات
موضوعات روز