این افراد در حقیقت متخصصانی هستند که بنا به درخواست تأمینکنندگان و یا مدیریت فروشگاه در محیطهای فروشگاهی حضور مییابند و تلاش میکنند استراتژیهای فروش و برندسازی را در فروشگاهها اجرا کنند.
مرچندایزر متخصصی است که با همکاری تیم فروش فروشگاه برای عرضه هرچه بهتر محصول تلاش میکند. علاوه بر ابتکار عمل، تسلط بر فنون فروش و مذاکره، مهارت در چیدمان اجناس و جلوهپردازی آنها، این فرد باید فهم دقیقی نسبت به فرآیند خرید، فروش، حملونقل و انبارداری کالاها داشته باشد. همچنین وظایف دیگری مانند جلبتوجه خریداران بالقوه، خوشآمد گویی و اطلاعرسانی به آنها و تهیه گزارش فروش نیز بر عهدهدارند.
یک متخصص مرچندایزر با بازبینی آرایش سطح فروش، محصولات را در موقعیتی قابلرؤیت و آشکار قرار میدهد. همچنین جو روانی حاکم بر فروشگاه را مدیریت کرده و طرح چیدمان و نمایش اجناس در قفسههای فروشگاه را تدوین میکند.
ازجمله مهمترین وظایف مرچندآیزرها، مشارکت در تدوین استراتژی فروش اجناس در فروشگاه و برنامهریزی حجم خرید مشتریان است. مرچندآیزرها اهدافی را که مدیران سطح بالاتر تدوین کردهاند به دستورالعمل و رویههایی ترجمه میکنند تا دستیاران فروش بتوانند آنها را در سطح فروش عملیاتی کنند.
نتیجه برنامهریزی مرچندآیزر موجب میشود تا فروش خاموش تحقق در عرصه مد و لباس نیز تحقق یابد. فروشی که نیاز زیادی به فروشنده نداشته و خریدار بدون دخالت نیروی انسانی مجاب به خرید میشود، در حقیقت کالا خود میتواند موجب فروشش شود.
داشتن روحیه و رویکرد کسبوکار، خود انگیزگی
در کار، همکاری و هماهنگی با سایر کارکنان، آگاهی و تسلط بر مهارتهای
فروش حرفهای، مهارتهای آماری و محاسباتی، مهارت استفاده از تکنولوژیهای
اطلاعاتی و رایانهای، توانایی تفسیر دادههای فروش و اتخاذ تصمیم بر اساس
آنها، خوشذوق بودن و آشنایی با سبکهای هنری ازجمله مهارتها و تخصصهای
لازم برای یک مرچندایزر به شمار میرود./ هنرآنلاین