پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
رنگ اغلب تایرهای اتومبیل سیاه است؛ پدیدهای که به دلیل رنگ سیاه کربن قابل توضیح است ولی با جایگزین شدن سیلیس چرا هنوز لاستیکها سیاهند؟
کد خبر: ۴۶۶۸۲
تیتر20 - پیشتر کربن به عنوان یک ماده تقویت کننده استحکام لاستیک عمل میکرد و تقریباً یک سوم از جرم یک تایر۱۰ کیلوگرمی را تشکیل میداد. بقیه جرم تایر هم از پارچه و فلز ساخته میشد.
اما امروزه این ماده با سیلیس جایگزین شده است که هم از استحکام بیشتری برخوردار است و هم در سطوح مرطوب چسبندگی بهتری دارد. همچنین مصرف سوخت را نیز ۲۰ درصد کاهش میدهد.
البته کربن به مقدار کم همچنان در تولید تایرها استفاده میشود و مسئول سیاه کردن آنهاست. ولی اگر کربن به طور کامل از اجزای تشکیل دهنده تایر حذف شود، رنگ آن پس از ترکیب سیلیس سفید رنگ و لاستیک و سایر مواد شیمیایی رنگ بژ به خود میگیرد.
از کربن سیاه رنگ در تهیه رنگهای خوراکی و جوهر مورد نیاز دستگاههای فتوکپی نیز استفاده میشود./آنا