جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
یادداشت
ميترا زارع كار – مشاور بیمه
کد خبر: ۴۷۱۱۵
چالش های بیمه آنلاین
تیتر20 -  امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییر عادات مردم جهان برای انجام امور روزمره تغییرات بنیادینی در نحوه خرید ، ارائه سرویس و خدمات و... به وجود آمده است تا جایی که ناگزیر برخی مشاغل به سبب این تغییرات کاملا حذف شدند و برخی از حالت سنتی و پیشین خود خارج شده  و تن به تغیرات سپرده اند.
سرعت حصول نتیجه در حال حاضر مهم ترین نیاز جوامع بشری است.امکانات آسایشی فراهم شده باعث تغییراتی در سبک زندگی انسان در جهان امروز شده است.
 در این مقاله تغییر و تبدیل کامل فروش و ارائه خدمات در صنعت بیمه و خروج از حالت سنتی و کلاسیک نمایندگی ها،کارگزاری ها و ... به سمت استارت آپ ها و فروش های آنلاین و معایب و مزایای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
 چندی پیش مطالعاتی در این زمینه و مصاحبه با حمایتگران استارت آپ ها و سایت های بیمه انلاین داشتم که به طور کلی به مزایایی اشاره شد که با هم این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.به  مواردی از قبیل تسریع بخشیدن به تهیه بیمه نامه، حذف واسطه، حذف کاغذ بازی ها و امکان مقایسه بیمه ها 
اشاره شد.
تسریع بخشیدن به امور و فراهم آوردن خدمات و امکانات رفاهی در کمترین زمان  در جامعه امروز امری بسیار مهم و ضروری است و از مزایای بسیار مهم محصولات و خدمات  به شمار می رود و این موضوع کاملا مورد تایید همه است.
در مبحث خرید و فروش بیمه نامه ها بهتر است این موضوع را از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم. برخی از بیمه نامه ها بیشتر جنبه فروختنی دارند تا خریدنی !
آمار افرادی که برای تهیه بیمه نامه هایی مثل عمر و تامین اتیه به دفاتر و شعب مراجعه می کنند بسیار کم است،فکر می کنید چرا؟؟ دقیقا به همان دلیل که عرض کردم این نوع بیمه نامه ها،جز بیمه نامه های فروختنی است.در این بین به یاد صحبت های رییس کل بیمه مرکزی افتادم که گفته است؛ بیمه عمر کت و شلوار سری دوزی نیست و برای هریک از افراد جامعه و حتی یک خانواده با توجه به نیاز فرد طراحی می شود.
در یک جلسه مشاوره فروش، مشاور و کارشناس با به کارگیری تکنیک های مذاکره و برقراری ارتباط موثر با فرد سعی در ارائه توضیحات کامل در خصوص پوشش های مورد درخواست فرد با توجه به شرایط سلامتی، مالی،شغلی،آسیب پذیری ،خانوادگی و...می نماید و از طریق ارتباط سازی،نیاز سنجی ،ارائه راهکار و ایجاد حس خوب در خریدار، بیمه نامه را به فروش می رساند. ضمن اینکه به عنوان وکیل بیمه ای ،بیمه شده را در ارائه خدمات،گرفتن خسارات و انجام امور بیمه ای راهنمایی و همراهی می نماید.
حالا به این نکته توجه کنیم که با حذف و فیلتر این ایتم ها چقدر ممکن است که حتی اگر بیمه نامه ای خریداری شود ماندگار باشد؟
چند درصد از بیمه نامه ها بدون پیگیری و خدمات دهی مناسب ممکن است در سال های اتی تمدید نشوند و یا حتی بازخرید شوند؟ 
در اینجا گرایش های بیمه هایی مثل  مسئولیت را مورد بررسی قرار می دهیم ؛ این نوع بیمه ها از حسایت انتخاب بسیار بالایی برخوردارند و از انجایی که با سرمایه مالی و جانی افراد سر و کار دارد باید با دقت،علم و آگاهی کامل انتخاب شوند و صرفا مقایسه قیمتی شرکت های بیمه ای معیار سنجش مناسبی برای دریافت پوشش مورد نیاز نیست و ممکن است به دلیل عدم آگاهی و مشاوره صحیح خسارات جبران ناپذیری مثلا به  یک پزشک، کارفرما و ... وارد آید.
فرد خریدار شاید اطلاعات لازم و کافی در رابطه با قوانین  و کلوز های بیمه ای نداشته باشد و اینکه  مثلا با پرداخت مبلغی اضافه تر می تواند پوشش هایی را دریافت کند که با توجه به نوع و ریسک شغلی،خدمات ایمن تری دریافت کند و به دلیل عدم آگاهی کامل ،امکان استفاده از این خدمات را از خود سلب نماید.
برای رفع این معضلات راهکارهایی ارائه شده است از جمله بار گذاری فایل های آموزشی ،ارایه متون مرتبط  و توضیحات در رابطه با بیمه ها و شرکت های بیمه ای که این موضوع هم چند ایراد اساسی دارد.آیا ویدئو های ارایه شده با توجه به دسته بندی آدم ها مبنی بر دیداری،شنیداری و لمسی می تواند نیاز به خرید یک بیمه نامه را در شخص به وجود آورد؟ آیا تماشای تمام  ویدئو های بارگذاری شده در حوصله تمام افراد جامعه هست یا ممکن هست حتی منجر به خریدی بدون نیاز سنجی و اشتباه شود که فرد خریدار را به طور کامل بدبین و دلسرد کند؟
در اینجا مثالی از بیمه های اجباری مثل شخص ثالث می آوریم،این نوع بیمه نامه ها تخصص و تبحر خاصی نمی خواهد. قوانین کلی دارد،اجباریست و تمام افرادی که وسیله نقلیه دارند این بیمه نامه ها را با توجه به سقف تعهدات مورد نیازخریداری می کنند.تهیه این نوع بیمه نامه به سرعت نیاز دارد و از آنجاییکه مشاوره و نکات ریزو کاربردی خاصی ندارد ،خریداری  بیمه نامه به صورت آنلاین می تواند مزیت به شمار رود.
قطعا ما نمی توانیم مانعی برای پیشرفت علم و تکنولوژی، سرعت و استفاده از خدمات آنلاین و کامپیوتری ایجاد کنیم اما سوق دادن صنعت بیمه به سمت فروش آنلاین، بدون ایجاد بستر و زیر ساخت مناسب می تواند آسیب جدی بر پیکره صنعت بیمه و نیروهای انسانی فعال در این حوزه و کسب و کارها وارد نماید.
برای درک بهتر ارائه راهکار در این زمینه به مثالی اشاره می کنم.اکثریت قریب به اتفاق جامعه از خدمات بانکی،کارت ها و حساب های بانکی استفاده می کنند.پیشرفت علوم کامپیوتری در صنعت بانکداری هم تغییرات بنیادینی ایجاد کرده،بانک ها برای ارئه خدمات از سایت، اپلیکیشن ها، اینترنت بانک ،همراه بانک و... استفاده می کنند اما وجود همه ی این امکانات رفاهی نیاز مخاطب به عدم وجود شعبات در حالت کلاسیک را برطرف نخواهد کرد.
در صنعت بیمه نیز اتفاق مشابه  است. برای فروش و خدمات بیمه ای تمام امکانات در کنار هم معنا پیدا می کند.وجود صرفا سایت خرید نیاز به مشاوره اصولی و کارشناسان زبده را برطرف نخواهد کرد. سایت به عنوان مرجع اطلاع رسانی دقیق،بدون غرض ورزی می تواند استنادی بر مشاوره کارشناس باشد و در مراحل نهایی و پایانی خرید باعث سهولت و تسریع بخشیدن در کار خرید باشد. ممکن است مخاطب نیاز به مشاوره حضوری و دقیق داشته باشد که در این صورت با مراجعه به سایت در خواست مشاور و کارشناس نماید،کارشناس زبده  در کمترین زمان اقدام به مشاوره حضوری نماید و در صورت خرید تمام نیاز مخاطب یا با حضور در شعبات و نمایندگی ها یا حضور در محل کار مخاطب انجام شود.
بنابراین گستره ساختاری که برای این هدف طراحی می شود بسیار حائز اهمیت می باشد و بدون در نظر گرفتن این موارد و صرفا توجه به سرعت ارائه خدمات این حوزه را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.









ارسال نظرات
موضوعات روز