پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
دو اثر جدید دکتر محمدقلی یوسفی استاد تمام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به تازگی چاپ و روانه بازار شده است.
کد خبر: ۴۷۲۵۹
انتشار دو کتاب در حوزه اقتصاد به قلم محمدقلی یوسفی
کتاب «معرفت‌شناسی علم اقتصاد» یکی از دو اثر جدید دکتر محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که توسط این اقتصاددان به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات کاتافراکت به زبان فارسی چاپ شده است.

نویسنده در این کتاب سعی دارد که معرفت شناسی علوم انسانی را از علوم طبیعی متمایز سازد او در این زمینه می نویسد  اشیای فیزیکی مانند سنگ‌ها، اتم‌ها و گیاهان هیچ هدف و ترجیحی ندارند، بین گزینه‌های مختلف انتخاب نمی‌کنند و مسیر حرکتی خود را انتخاب نمی‌کنند یا فکر خود را تغییر نمی‌دهند. اما انسان‌ها روزانه چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و ارزش‌ها، اهداف و فکرشان تغییر می‌کند، در نتیجه انسان موجودی غیرقابل پیش‌بینی و رفتار آن مهندسی‌ناپذیر است. 

اما مطالعه این موضوع که چگونه یک نظم اجتماعی شکل می‌گیرد که در اقدامات نفع‌طلبانه افراد به صورت خودانگیخته و بدون نیاز به نظارت متمرکز با یک طرح انسانی همگرا می‌شود، حائزاهمیت است.



انتشار دو کتاب در حوزه اقتصاد به قلم محمدقلی یوسفی
همچنین «تکامل و توسعه» دیگر کتاب محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که توسط این اقتصاددان به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات کاتافراکت به زبان فارسی چاپ شده است.

یوسفی در این کتاب توسعه را محصول یک فرآیند تکاملی خودانگیخته و دستاورد طراحی نشده فرآیند انتخاب مناسب‌ترین نهادهای فکری و فرهنگی در یک جامعه آزاد دانسته که از طریق تقلید و یادگیری اجتماعی از گروه‌های موفق صورت می‌گیرد. تکامل اقتصادی از این نظر به معنی «داروینیسم اجتماعی» آن‌گونه که فهمیده می‌شود نیست. 

این کتاب عامل کلیدی را انتخاب ویژگی‌های فیزیکی و وراثتی افراد نمی‌داند، بلکه می‌گوید این ویژگی اکتسابی افراد است که از طریق انتخاب گروهی نهادها صورت می‌گیرد. نویسنده در این کتاب با مقایسه دو رویکرد متضاد «عقلانیت‌گرایی» توضیح می‌دهد که چکونه رویکرد «عقلانیت ساخت‌گرایی» توجه را از نظم خودانگیخته بازار به مهندسی اقتصادی- اجتماعی معطوف کرده و موجب انحراف توسعه از مسیر تکاملی آن می‌شود.

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان و نویسنده کتاب «تکامل و توسعه»، از اساتید بنام اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که علاوه بر تدریس در مقاطع مختلف رشته اقتصاد در دانشگاه‌های ایران و شرکت در سمینارهای داخلی و خارجی، صاحب تالیفات متعددی است که شامل ده‌ها مقاله علمی و چندین جلد کتاب ارزشمند در زمینه نهادهای اقتصاد آزاد، اقتصاد توسعه، اقتصاد صنعتی و معرفت‌شناسی علم اقتصاد است.

ارسال نظرات
موضوعات روز