دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر کشور خواهان افزایش رتبه جهانی و حضور در بازارهای جهانی است باید پروژه های توسعه ای مس را افزایش داده و در کنار حضور شرکت ملی مس از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده کند.
کد خبر: ۴۷۷۳۰
پاشنه آشیل طرح های توسعه مس
تیتر20 - تحلیلگران بازار فلزات، آینده صنعت مس را آینده ای درخشان پیش بینی می کنند. درواقع تقاضا برای فلز سرخ در سال های آینده افزایش یافته و این موضوع می تواند بر قیمت مس اثر گذار باشد. 

درنتیجه ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای معدنی جهان با در اختیار داشتن ذخایر خوب از این فلز به دنبال توسعه هر چه بیشتر است تا بتواند از این فرصت استفاده خوبی داشته باشد. 

 ایران با در اختیار داشتن ذخایر قابل توجهی از مس رتبه هشتم جهانی را از آن خود کرده است. بدون شک ارتقا این رتبه و استفاده از ظرفیت های معدنی در این بخش نقش شرکت ملی مس را پررنگ تر از گذشته می کند. 

درواقع اگر کشور خواهان افزایش رتبه جهانی و حضور در بازارهای جهانی است باید پروژه های توسعه ای در این بخش را افزایش داده و در کنار حضور شرکت ملی مس از ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده کند.

اما بی تردید توسعه در هر بخشی با موانع موجود است که حوزه مس نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

در شرایط فعلی کمبود نقدینگی و تامین ارز می تواند اصلی ترین مشکل برای اجرای پروژه های توسعه ای در صنعت مس باشد که شرکت ملی مس به عنوان متولی اصلی این صنعت تلاش می کند تا با حمایت سهامداران بخشی از این مشکل را برطرف کند. با بهبود وضعیت بازار سرمایه بار دیگر استقبال از سهام فملی افزایش یافت که این موضوع می تواند در تامین سرمایه اثر گذار باشد. از سویی دیگر این شرکت سعی بر آن دارد علی رغم تحریم ها از فروش صادراتی غافل نشود که این اقدام می تواند نیاز ارزی را تامین کند. 

اما نباید فراموش کرد تحریم ها مسیر صادراتی برای ایران را طولانی تر کرده و نقل و انتقالات ارز حاصل از صادرات کمی دشوار است. 

اما مانع دیگر بر سر راه توسعه این صنعت رکود داخلی است. تحریم ها و تورم و وابستگی به درآمدهای نفتی، ویروس هایی بودند که به جان اقتصاد ایران افتاده و آن را بیمار کردند. هر چند در سال های اخیر تلاش بر آن بود تا وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی کم شود اما همچنان اقتصاد زیرسایه نفت در حرکت است. از سویی دیگر حجم زیادی از نقدینگی موجود در جامعه راهی بازارهایی همچون سکه و دلار شد که توانست رکود برای بخش های دیگر را به ارمغان آورد. به عنوان مثال صنعت و ساخت و ساز که یکی از بازارهای مصرفی مس است با رکود مواجه شد. بی تردید کاهش تقاضا در بازار داخل و شدت تحریم ها در سال های اخیر می تواند ضرب آهنگ اجرای پروژه های توسعه را کم کند. 

حال با وجود رکود در بازار داخلی شرکت مس تلاش می کند با استفاده از آینده روشن این فلز حضور خود در بازارهای صادراتی را توسعه داده تا تامین نقدینگی برای پروژه ها انجام شود.

از سویی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که نگاه دولت نیز به سویی است که برجام با حضور بایدن در مسند رییس جمهوری امریکا حل می شود درنتیجه صادرات نفت در بودجه 1400 را با نگاهی روشن برنامه ریزی کرده و فروش 5 برابر نفت را پیش بینی کرده است. در نتیجه با چنین وضعیتی مس برای صادرات مشکلی نخواهد داشت. اما این موضوع وابسته به حل مشکلات ایجاد شده پیرامون برجام است. 

اما در بخشی دیگر از توسعه صنعت مس، این بخش باید همراهی هرچه بیشتر با بخش خصوصی داشته و از توان این بخش استفاد کند. در این میان خرید از معادن کوچک علاوه بر تامین بخشی از مواد اولیه طرح های توسعه ای، به اشتغالزایی کشور نیز کمک خواهد کرد. 

به طور کلی با بررسی وضعیت صنعت مس در کشور متوجه خواهیم شد که بخش عمده نقدینگی مورد نیاز این بخش از مسیر صادرات تامین می شود اما خروج از رکود داخلی می تواند به تولید محصولی با ارزش افزوده بیشتر در کشور کمک کند.
 
آن طور که پیداست صنعت مس که سکان هدایت آن در دستان شرکت ملی مس است برای توسعه بیش از هرچیز نیازمند موانع موجود در حوزه صادرات است. بخش زیادی از این مشکلات می تواند از سوی قانون گذاران حل شود اما رفع تحریم ها نیز تیرخلاص به موانع صادراتی خواهد بود تا مس یکه تاز صادرات غیر نفتی شود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز