يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
در ادامه روند داخلی سازی قطعات خودرو که در دوران تحریم رنگ و بویی جدی تر به خود گرفت، یکی از حساس ترین و پیچیده ترین قطعات مورد نیاز این بار در گروه عظام به ساخت داخل رسید تا بخشی از دغدغه خودروسازان در مسیر رفع شدن قرار گیرد.
کد خبر: ۴۸۶۷۱
اهمیت داخلی سازی یکی از حساس ترین و پیچیده ترین قطعات خودرو در گروه عظام
تیتر20 - صحبت از رایانه خودرو یا همان ECU است که اخیرا در یکی از شرکت های وابسته به گروه عظام (سازه پویش) داخلی سازی شده و برای انواع خودروهای بنزینی و گازسوز قابلیت استفاده دارد. 

داخلی سازی این قطعه استراتژیک از جهات مختلف اهمیت دارد، از جمله کاهش ارزبری خودروسازان، بهبود تولید و کمتر شدن وابستگی به خارجی ها به خصوص در دوران تحریم. 

در این بین، کاهش وابستگی صنعت خودرو کشور به ECU از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.خودروسازی ایران از تابستان ۹۷ توسط دولت آمریکا تحریم شد و بسیاری از کشورها و شرکت های دنیا نیز به تبعیت از آن، مراودات خود با صنعت خودرو را قطع کرده یا به حداقل رساندند.

 به تبع این اتفاقات، تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان از خارج مختل شد، از جمله همین ECU که نقش محوری در تولید دارد.

 چند ماه پس از تحریم، نهضتی با نام داخلی سازی در کشور به راه افتاد و خودروسازان و قطعه سازان بر آن شدند تا بخشی از نیاز خود را که وابستگی خارجی داشت، تولید کنند. 

حالا با توجه به اینکه گروه عظام توانسته ECU را داخلی سازی کند، گام بزرگی در نهضت ساخت داخل برداشته شده است. البته با توجه به نیاز بالای خودروسازان به ECU، آنها همچنان مجبورند بخشی از این نیاز را از مسیر واردات تامین کنند. طبعا در ادامه با افزایش تیراژ ECU در گروه عظام، وابستگی خارجی به این قطعه حساس، کمتر و کمتر خواهد شد. 

اتفاق مهم دیگری که با داخلی سازی ECU رخ خواهد داد، کاهش ارزبری است. به طور طبیعی هرچه داخلی سازی افزایش یابد و واردات کمتر شود، ارزبری هم افت می کند و این اتفاق در مورد ECU نیز رخ خواهد داد. درآمد ارزی کشور در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم های سخت خارجی، بسیار پایین است و در این شرایط نیاز است تا حد امکان از خروج ارز جلوگیری شود. خودروسازی و قطعه سازی نیز با توجه به اینکه جزو صنایع ارزبر هستند، نقش مهمی در کاهش خروج ارز از کشور دارند، از همین رو داخلی سازی قطعات به ویژه ECU، اقدام مهمی در این شرایط به شمار می رود. 

اما نکته سوم در مورد داخلی سازی این قطعه، نقش آن در افزایش تولید و همچنین کاهش خودروهای ناقص است. تولید خودرو در کشور پس از تحریم، روندی نزولی را به خود گرفت و هرچند در حال حاضر اوضاع نسبت به سال نخست تحریم، بهتر است، اما خودروسازان همچنان زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و دلیل اصلی آن، کمبود قطعات است. بنابراین هرچه داخلی سازی افزایش یابد، تیراژ نیز رشد خواهد کرد، به خصوص با ساخت داخل قطعاتی مانند ECU که نقش محوری در این ماجرا دارند و کمبود آنها در این دوران تحریم، حسابی خودروسازان را آزار داد.

مسئله دیگر اینجاست که خودروسازان طی دوران تحریم با پدیده محصولات ناقص مواجه شده اند و کمبود ECU نقشی اساسی در این ماجرا داشته و دارد. در حال حاضر خودرو های ناقص زیادی در پارکینگ های خودروسازان پارک شده که به دلیل کمبود قطعات مختلف از جمله ECU، امکان تجاری سازی ندارند. بنابراین با داخلی سازی این قطعه کمک بزرگی به کاهش خودروهای ناقص خواهد شد.

 البته نباید فراموش کرد که داخلی سازی ECU یا هر قطعه دیگری، وقتی می تواند اثر قابل توجهی در تولید داشته باشد که تیراژ آن بالا برود. بنابراین گروه عظام نیز بهتر است برای تکمیل مسیری که در داخلی سازی آغاز کرده، هرچه سریع تر این قطعه را به تولید انبوه برساند تا نیاز خودروسازان به ECU های وارداتی کمتر شود. 

بدون تردید تولید انبوه قطعات داخلی سازی شده نیاز به نقدینگی دارد و در این راستا پرداخت مطالبات شرکت های قطعه ساز اهمیت بالایی دارد.

در کنار گروه عظام اما دیگر قطعه سازان نیز می توانند با الگو گرفتن از این شرکت، قدم در مسیر ساخت داخل قطعات حساسی مانند ECU بگذارند تا وابستگی صنعت خودرو به قطعات خارجی و ارزبری آن کاهش بیشتری را به خود ببیند.
ارسال نظرات
موضوعات روز