پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تیتر20 بررسی می کند؛
ورود کالا به بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شبکه گسترده فروش دارند سخت است . در این رابطه فضای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز محدودیت دارد و شرایط حضور تمام برندها مهیا نیست بنابر این امتیازات حضور کالاها در فضای فروشگاه های زنجیره ای به برند هایی داده می شود که اهمیت سرمایه گذاری صورت گرفته توسط صاحبان فروشگاه زنجیره ای را درک کنند و آمادگی حضور در یک تعامل برد – برد را داشته باشند.
کد خبر: ۵۰۳۳۱
فروشگاه های زنجیره ای و موضوع اخذ ورودیه برای کالاها؛ ماجرا چیست؟
تیتر20 - طی چند سال اخیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران با شتاب روزافزونی همراه بوده، به طوریکه امروز چندین برند با شعبه‌های متعدد در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، اما به تبع فعالیت فروشگاه‌های زنجیره ای، چالش‌هایی در این رابطه مطرح بوده است. در این رابطه رویه اخذ ورودیه کالا از تولیدکنندگان برای عرضه محصولات آن‌ها در شعب فروشگاه های زنجیره‌ای از جمله شروطی است که به مذاق برخی از تولید کنندگان خوش نمی آید.

برخی معتقدند انحصار فروش به دست این فروشگاه‌ها افتاده و آن‌ها هم برای عرضه کالاها مبالغی به غیر درصد سود حاصل از فروش کالا طلب می کنند .

دسته ای دیگر نیز می گویند یا باید برای واردشدن به چرخه عرضه فروشگاه های زنجیره ای مبلغ‌های هنگفتی بدهیم یا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بابت نگهداری محصولات‌مان اجاره بها بپردازیم، از سویی قراردادها و شروطی که پیش پای تولیدکننده گذاشته می‌شود از نظم خاصی پیروی نمی‌کند، هر فروشگاهی نرخ و قانون خودش را دارد. 

این در حالیست که از طرف دیگر مسئولان فروشگاه های زنجیره‌ای در پاسخ به این پرسش که ماجرای مبالغی که تحت عنوان ورودی از تولیدکنندگان دریافت می‌شود چیست؟ پاسخ می دهند؛ همه‌‌چیز در بازار به توافق طرفین بستگی دارد. هر شرکت یا فروشگاه زنجیره‌ای سلیقه و قوانین خودش را دارد. نمی‌توان گفت که یک قاعده یا قانون بر همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای حکم می‌کند. به‌خصوص در رابطه با کالاهایی که از نوع استراتژیک نیستند، کمتر می‌توان به‌دنبال شروط مشخص یا قانونی بود.

به گفته فروشگاه های زنجیره‌ای، این قراردادها دوسویه است. تولیدکننده‌ها هم اگر این شرایط برایشان مناسب نباشد یا احساس کنند که تحت قراردادهای بسته شده با فروشگاه‌های زنجیره‌ای، متضرر می‌شوند، قطعا اصراری برای پیوستن نخواهند کرد. واقعیت این است که وقتی دوست داریم به‌عنوان تولیدکننده کالاها تولیدات‌مان را تحت برند یک فروشگاه‌ عرضه کنیم باید شرایط فروشگاه را بپذیریم.

این در حالیست که به اذعان مسئولان فروشگاه های زنجیره‌ای با ارائه کالا در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تولید بالا می‌رود، کالا شناخته می‌شود و در دسترس مشتری قرار می‌گیرد، بدون آنکه تولید‌کننده سراغ تبلیغات گسترده و پرداخت هزینه‌های گزاف برای آن برود.  به طور کلی بسیاری از تولیدکننده‌ها از استراتژی تخفیف در فروشگاه ها برای شناخت کالاهای خود در ابتدای راه استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر آن مبلغ ورودی فروشگاه های زنجیره ای که از آن حرف زده می‌شود، درباره همه کالاها و برندها مصداق ندارد. یعنی اینطور نیست که لزوما هر تولیدکننده‌ای بخواهد هر کالاهایی را در هر فروشگاه زنجیره‌ای ارائه کند، نیاز به پرداخت مبلغ هنگفتی برای ورودی داشته باشد.

خیلی وقت‌ها فروشگاه‌ها نیازی به کالاهای همه تولیدکنندگان ندارند. از سویی قفسه‌های فروشگاه‌ها هم محدود است. البته باید درنظر بگیریم که عرضه کالا برای فروشگاه و مدیر فروشگاه هم باید توجیه اقتصادی داشته باشد. باید قبول کنیم که دادن قفسه فروشگاه‌ها به تولیدکننده‌ها امتیازدادن به آن‌هاست و فروشگاه‌ها هم برای عرضه یا حذف یک برند مشکلات و مصایب خودشان را دارند.

در هر حال ورود کالا به بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شبکه گسترده فروش دارند سخت است . در این رابطه فضای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز محدودیت دارد و شرایط حضور تمام برندها مهیا نیست بنابر این امتیازات حضور کالاها در فضای فروشگاه های زنجیره ای به برند هایی داده می شود که اهمیت سرمایه گذاری صورت گرفته توسط صاحبان فروشگاه زنجیره ای را درک کنند و آمادگی حضور در یک تعامل برد – برد را داشته باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز