سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
تیتر۲۰ بررسی می کند؛
فولاد خوزستان شعار «از معدن تا نورد» را با افتتاح مهمترین طرح خود در سال گذشته محقق کرد تا نگرانی ها از تامین مواد اولیه برطرف شود.
کد خبر: ۵۰۷۰۸
نقطه قوت سرمایه گذاری فولاد خوزستان در سیمیدکو
تیتر20 - تامین مواد اولیه چالشی است که در سال های اخیر فولادی ها را معدنی کرده است. آنها خود برای تامین نیاز خود به سمت سرمایه گذاری در بخش معدن رفته و اقدام به راه اندازی واحدهای کنسانتره سازی و گندله سازی کرده اند. 

درواقع عدم توازن در زنجیره ارزش فولاد اصلی ترین دلیل برای آن بود تا فولادی ها با حفظ جایگاه فعلی به سوی واحدهای بالادستی بروند. 

نقدهای بسیاری در این باره از سوی فعالان معدنی وجود دارد، اما با توجه به شرایط تامین مواد اولیه راه دیگری برای فولادی ها وجود ندارد. 

در این میان فولاد خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد کشور که شمش تولیدی آن پایه قیمت گذاری نیز محسوب می شود، در راستای تامین مواد اولیه در سال گذشته از طرح مهم خود یعنی کارخانه گندله‌سازی شهید سلیمانی (سیمیدکو) با سرمایه گذاری 115 میلیون یورویی و با ظرفیت 5 میلیون تن بهره برداری کرد. 

اما اهمیت این کارخانه برای فولاد خوزستان چیست؟ 
آن طور که برنامه ها و چشم اندازهای فولاد خوزستان نشان می دهد، این واحد فولادی در تلاش است با تحقق چشم انداز 1404، نقش بیشتری را در این صنعت مادر ایفا کند. اما همانطور که پیش تر اشاره شد، تامین مواد اولیه پاشنه آشیل زنجیره ارزش فولاد محسوب می شود. 

درواقع فولاد خوزستان که به دنبال ایفای نقش محوری و تعیین کننده در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است باید توان تولیدی و تامین مواد اولیه خود را افزایش دهد.

در  جاده رقابت فولاد سازی موفق به تصاحب سهم بیشتری از بازار می شود که برنامه توسعه ای آن تمامی بخش ها را در نظر گرفته باشد.

فولاد خوزستان در کنار اصلاح خطوط تولید در تلاش برای افزایش تولید است درنتیجه به سراغ احداث واحد یاد شده در زیرمجموعه خود رفت.

اما اهمیت دیگر این موضوع را باید در قیمت تمام شده محصول نهایی جستجو کرد. بدون شک تامین مواد اولیه آن هم به شیوه از تولید به مصرف بدون حضور واسطه و خرید در بورس می تواند گندله خود را تامین کند. 

درواقع سرعت تامین در کنار حذف چانه زنی‌ ها برای خرید باید نقطه قوت سرمایه گذاری فولادی ها از جمله فولاد خوزستان در احداث واحدهای کنسانتره سازی و گندله سازی دانست.

با چنین برنامه ای و تحقق افزایش تولید توان رقابتی فولاد خوزستان در بازار داخلی و خارجی را افزایش می دهد. افزایش چنین توانی یعنی افزایش درآمد و سود حاصل از فروش که می تواند استقبال از نماد «فخوز» را نیز بیشتر کند.

درواقع آینده نگری مدیریت یک مجموعه برای توسعه تولید و همچنین ارتقا کیفی محصولات، سهامداران را دلگرم می کند.

از سویی دیگر دسترسی این مجموعه به بازارهای صادراتی نیز از دلایل دیگر برای توسعه زنجیره ارزش در مجموعه فولاد خوزستان است.  

درواقع اهمیت بهره برداری از این کارخانه را باید در چشم انداز فولاد خوزستان دید. این شرکت در تلاش است تا توسعه پایدار را در این چشم‌انداز محقق کند به همین دلیل در تلاش است تا تمامی‌حلقه های زنجیره را تکمیل و در نهایت محصول نهایی با قیمت تمام شده مناسب را به بازار عرضه کند.
ارسال نظرات
موضوعات روز