جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
تیتر20 بررسی می کند؛
افزایش قیمت جهانی فلز سرخ، قدرت طلبی شرکت ملی مس ایران را افزایش داده، به طوری که این شرکت امروز به دنبال تصاحب جایگاه دهم تولید مس جهان است، اما با این حال موانعی داخلی و خارجی بر سرراه ملی مس قرار دارد که باید با مدیریتی هوشمندانه از آن گذر کند.
کد خبر: ۵۰۷۸۳
باید و نباید های شرکت ملی مس برای تصاحب جایگاه دهم جهانی/ مدیریت شرکت ملی مس از مشکلات احتمالی غافل نشود
تیتر20-  شرکت ملی مس ایران در نظر دارد در سال های پیش رو با اجرای پروژه های توسعه ای و افزایش ظرفیت تولید در جایگاه 10 شرکت تولیدکننده مس جهان قرار بگیرد. با تحقق چنین هدفی درآمد ارزی شرکت مس به 4.5 میلیارد دلار ارتقا پیدا می کند. این رقم در حدود نصف درآمد ارزی حاصل از صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد است. 

آن طور که پیداست رشد جهانی قیمت مس که رکورد تاریخی خود را به ثبت رسانده، باعث شد تا شرکت ملی مس بیش از گذشته به تکاپو افتاده و سهم بیشتری از صادرات بخش صنایع معدنی را از آن خود کند. پیش بینی های این شرکت نشان می دهد در سال های پیش رو مس می تواند رقیب جدی فولاد در میزان درآمدهای ارزی باشد. 

اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران چندی پیش اظهار کرد: امیدواریم با 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که در قالب 29 پروژه برای ارتقای تولید به 600 هزار تن مس کاتدی برنامه‌ریزی شده ما بتوانیم سرفصل جدیدی برای اقتصاد مس کشور تعریف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با این برنامه ایران جزو 10 کشور تولید مس در جهان قرار خواهد گرفت و امیدواریم درآمد ما به 4.5 میلیارد دلار ارتقا پیدا کند.

اما تحقق چنین هدفی نیازمند باید و نباید های بسیاری است که اختلال در هر کدام می تواند برنامه ریزی شرکت ملی مس را برای تصاحب این جایگاه برهم زند.

اکتشافات پاشنه آشیل شرکت ملی مس
اکتشاف را باید اصلی ترین موضوع در تحقق این هدف دانست. هرچند شرکت ملی صنایع مس در چند سال اخیر موفق به شکستن رکورد حفاری شده است اما همچنان گلوگاه اصلی توسعه اکتشاف است.  شرکت مس باید بخشی از توان خود را برروی اکتشافات متمرکز کرده و هزینه ای را صرف واردات ماشین آلات کند. 

رسیدن به جایگاه دهم جهانی یعنی مدیریت و تکنولوژی مشابه 9 شرکت دیگر، این در حالی است که نبود ماشین آلات در بخش معدن منجر به آسیب جدی به فعالیت های اکتشافی شده است. از سویی دیگر برداشت از ذخایر کم عمق امروز حجم ذخایر با عیار کمتر در اعماق بیشتر را افزایش داده است، پس استفاده از تکنولوژی های جدید برای افزایش عیار نیز از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

درواقع شرکت مس با موضوع تغییر تکنولوژی و سرمایه گذاری در واردات ماشین آلات در این زمینه مواجه است که در صورت عدم احیای برجام می تواند پروسه ای زمان بر و با هزینه بالا باشد.

زمان برای رفع تحریم مشخص نیست
با گذر از مسائل درونی و بروکراسی های اداری و تقابل ها میان بخش معدن و محیط زیست، شرکت مس با مسئله تحریم در حوزه بین الملل رو به رو است. هرچند مذاکرات امروز به مراحل خوبی رسیده است اما همچنان موضع طرفین درباره بازگشت به برجام به صورتی است که نمی توان تصویر روشنی از آینده تجاری ترسیم کرد. 

شرکت ملی مس نیز باید بخشی از برنامه های خود را بر پابرجا ماندن تحریم ها ترسیم کند. نگاه 100 درصد خوشبینانه به آینده می تواند بسیاری از موضوعات را پنهان کند.  در صورت عدم رفع تحریم ها شرکت مس باید هزینه بیشتری را صرف صادرات و دور زدن تحریم ها و همچنین یافتن بازار های جدید کند. 

این در حالی است که شرکت ملی مس، چین را یکی از بازار های خوب برای صادرات می داند اما نکته مهم آن است که چین در هر شرایطی به دنبال حفظ منافع اقتصادی خود است همانطور که در روزهای گذشته مقامات آمریکا برای تحت فشار قرار دادن انجام مذاکرات به شرکت های چینی  واردکننده نفت از ایران اخطار داده اند که در صورت احیای برجام این شرکت ها جریمه خواهند شد، می تواند منتظر وقوع چنین اتفاقی در حوزه مس یا فولاد نیز باشیم و از آنجایی که چین به دنبال منافع اقتصادی خود است، ممکن است از سهم اندک حضور ایران در بازار مس یا فولاد خود چشم پوشی کند. 

به هر حال این موارد از موضوعاتی است که می تواند برای شرکت ملی مس چالشی جدید ایجاد کند.

مدیریت نادرست بورس
هرچند نماد «فملی» به کمک رشد جهانی توانست میزان فروش خوبی را ثبت کرده و درآمدهای شرکت را افزایش دهد اما متاسفانه عدم مدیریت درست در بازار سرمایه ، بسیاری از سهامداران را متضرر و آنها را نسبت به آینده سرمایه گذاری در این بازار دلسرد کرد. این درحالی است که در سال های اخیر حمایت سهامداران نقش مهمی در اجرای پروژه های توسعه داشته است.

حال در صورتی که دولت سیزدهم نیز تدابیر کارشناسی برای بازار سرمایه در نظر نگیرد عدم استقبال سهامداران می تواند تامین مالی پروژه های توسعه ای ا با مشکل همراه سازد ، این در حالی است که خزانه ارزی نیز با کاهش همراه بوده ارائه تسهیلات چندان راحت نخواهد بود. 

هرچند که شرکت مس به عنوان پرچمدار این صنعت نقش رهبری ایفا می کند و این موضوع می تواند در حمایت های بخش دولت موثر باشد اما برای دستیابی به اهداف پیش رو شرکت مس با موانع داخلی و خارجی همراه است. در کنار این موارد نباید از تغیرات مدیریتی در دولت ها غافل ماند. روی کار آمدن دولت ها منجر به تغییرات مدیریتی در بنگاه های اقتصادی بزرگ می شود. حال باید دید آیا شرکت ملی مس نیز دستخوش چنین تغییراتی می شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز