پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
کارشناس رسانه‌ای صنعت لوازم خانگی معتقد است جشنواره‌های رنگارنگ تابستانه برندهای داخلی نتوانسته است متقاضیان لوازم خانگی را به بازار بکشاند و در نیمه دوم سال هم این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا لوازم خانگی همچنان با افزایش قیمت و کاهش تقاضا مواجه است.
کد خبر: ۵۱۱۲۱
تیتر20 -  یک کارشناس رسانه‌ای صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در شرایط رکود وحشتناکی فرو رفته است، گفت: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی با برگزاری جشنواره‌های فروش تابستانه و طرح‌های تخفیفی سعی کردند مشتریان را به این بازار بکشانند، اما این جشنواره‌ها نیز افاقه نکرد.

احسان فدایی ادامه داد: علت رکود در بازار لوازم خانگی این است که افزایش قیمت لوازم خانگی بسیار فراتر از افزایش میزان درآمد قشر متوسط جامعه به‌عنوان مشتری اصلی این بازار بوده است، و قشر متوسط یا به‌عبارتی گروه کارمندان هستند که مخاطب اصلی لوازم خانگی ایرانی‌اند، این در حالی است که قشر متوسط به‌دلیل قدرت خرید پایین ترجیح می‌دهند کالای بدون گارانتی بخرند یا لوازم خانگی سابق خود را تعمیر کنند.

این کارشناس رسانه‌ای صنعت لوازم خانگی با تأکید بر اینکه همین مسئله موجب ایجاد رکود عجیبی در بازار لوازم خانگی شده است، گفت: از طرفی رکود در بازار لوازم خانگی تحت تدثیر مسائل سیاسی در کشور ما نیز هست، و نوسانات اخیر قیمت ارز موجب شده است مردم برای خرید لوازم خانگی دست نگه‌دارند.

فدایی علت دیگر رکود در بازار لوازم خانگی را گرانی این کالا‌ها در بازار دانست و گفت: افزایش قیمت‌های مداوم لوازم خانگی باعث شده است قشر ضعیف جامعه نیز نتوانند به‌سمت کالای ایرانی‌برند بروند و از برند‌های غیرمعتبر و ناشناس ایرانی خریداری کنند که اصولاً یا خدمات پس از فروش مناسبی ندارند یا قاعدتاً از مواد اولیه و تکنولوژی گرید 3 و 4 در آن‌ها استفاده می‌شود یا لوازم خانگی دست‌دوم خریداری می‌کنند.

احسان فدایی در تشریح دلایل تداوم گرانی لوازم خانگی گفت: با وجود تمام شعار‌هایی پوپولیستی که داده می‌شود مبنی بر اینکه صنعت لوازم خانگی صددرصد داخلی شده است، اما همچنان قطعات اصلی در این صنعت وارداتی هستند و در زمان حاضر از چین وارد می‌شوند که تولیدکنندگان لوازم خانگی مجبورند با چندین واسطه به کشور وارد کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی قطعات اصلی خود را از خارج وارد می‌کنند، افزایش قیمت دلار هم تأثیر خود را بر صنعت لوازم خانگی خواهد گذاشت.

فدایی ادامه داد: از طرفی تولیدکنندگان لوازم خانگی بیش از یک سال است که وارد رکود شده‌اند و کالاهایشان در انبار‌ها مانده است و کالایی که در انبار می‌ماند قیمت سربار برای تولیدکننده دارد. تولیدکنندگان برای جبران این هزینه سربار در تابستان 1400 جشنواره‌های فروش متعددی گذاشتند، ولی بازار کشش نداشت و نتوانستند فروش خوبی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: در روز‌های اخیر با نوسانات دلار، تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌دنبال ثبت سفارش بیشتر قطعات مورد نیاز خود هستند، زیرا 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا قطعات ثبت سفارش و تولید شود و در حالت خوشبینانه 4 تا 6 ماه طول می‌کشد که به دست تولیدکننده برسد.

وی ادامه داد: رفتار بازار مثل رفتار مردم نیست، زیرا مردم با گرانی کالا، آن را نمی‌خرند اما تولیدکننده برای جلوگیری از تعطیلی خط تولیدش مجبور است قطعات مورد نیاز خود را خریداری کند و اتفاقاً بیشتر هم می‌خرد./تسنیم
ارسال نظرات
موضوعات روز