پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
کارشناس گردشگری خوراک معاونت گردشگری معتقد است: بهترین فرصت برای معرفی و رونق و توسعه گردشگری خوراک استفاده و حضور در رویدادها و نمایشگاههای داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیتهای تاثیرگذار فضای مجازی است
کد خبر: ۵۲۹۱۵
تیتر 20- امروز اهداف گردشگری خوراک اهمیت خاصی پیدا کرده و توریستها ترجیح میدهند غذاهای بومی و محلی را خریداری کنند و حتی مایل هستند با نحوه طبخ غذاهای محلی آشنا شوند. این موضوع فرصت ارزشمندی برای اهداف توسعهای در گردشگری خوراک است و ممکن است فرصتهای ارزشمندی را در مقایسه با بیثباتی اقتصادی فراهم آورند. به ویژه در مناطق کمتر مورد توجه و روستاهای حاشیهای گردشگری خوراک، پتانسیل افزایش استانداردهای زندگی مطلوب و آبرومندانه را برای جامعه میزبان دارد که باعث رشد اجتماعی و رضایت فردی میشود.
توسعه گردشگری خوراک در مناطق روستایی امتیازات بسیاری به همراه دارد و با افزایش درآمد جامعه روستایی کشاورز، فعالیتهای بازتولیدی و حفظ فعالیتهای تجاری را به همراه خواهد داشت. گردشگری خوراک باعث نشاط و سرزندگی جوامع روستایی میشود و از طریق برگزاری جشنوارهها و بازارهای متنوع و همچنین انتشار کتابهای راهنمای طبخ غذاهای محلی، بهبود زندگی روستاییان را به همراه دارد. این شیوه گردشگری ضمن حمایت از تولیدکنندگان کوچک مواد غذایی، موقعیت آنها در بازار را تحکیم و تقویت میکند و قطعاً مخالفت تولیدکنندگان عمده و صنعتی را باعث خواهد شد.
ششمین گردهمایی جهانی UNWTO در گردشگری خوراک، بر نقش این شیوه در ارتقاء گردشگری روستایی و توسعه منطقهای و اهداف توسعه آن تمرکز داشت. موضوعات این گردهمایی درباره نقش گردشگری خوراک در کسب شهرت مقاصد و اهداف توسعه آن در قدرتمند ساختن جوامع محلی و همچنین استراتژیهایی که مورد استفاده کشاورزان قرار میگیرد و مقیاس کوچکی از تولیدکنندگان مواد غذایی خواهد بود و از میراث فرهنگ غذایی برای ارتقاء مستقیم و غیر مستقیم گردشگری استفاده میشود که سبب مشارکت موثر اقتصادی در سطح منطقهای و محلی از طریق این نوع گردهماییها خواهد بود.
زهرا لاریجانی (کارشناس گردشگری خوراک معاونت گردشگری) با اشاره به آنکه بیتردید گردشگری خوارک یکی از مهمترین و محوریترین زمینههای گردشگری در دنیای امروز به شمار میرود درخصوص تعریفی که از این نوع گردشگری در عرصه بینالملل ارائه میشود و در حوزه گردشگری خوراک ایران جریان دارد، گفت: هرچند به ظاهر گردشگری خوراک یا گردشگری غذا، نوپا به نظر میآید اما با نگاهی به پیشینه سفرهای جهانگردان به خوبی درمییابیم که پرداختن به فرهنگ غذایی کشورهای مقصد در میان جهانگردان و مستشاران و سفرنامه نویسان و کسانی که به نوعی به موضوعات خاص اهمیت میدادند، امری ضروری بود. آنها نگاهی خاص برای نگرش به موضوع داشتند و این توجه به حوزه فرهنگ غذایی ممالک نیز رسیده بود. این امر اهمیت توجه به گردشگری خوراک را بیش از پیش نشان میدهد.
او ادامه داد: گردشگری خوراک از سال ۲۰۰۱ در سطح جهانی و با تاکیدات ویژه سازمان جهانی جهانگردی مورد توجه قرار گرفت و به نوعی آغاز شد و به عنوان محصول و گونه جدید گردشگری معرفی شد. میتوان گفت، بیش از یک سوم هزینه هر سفر یعنی حدود ۳۳ درصد هزینه سفر، چه داخلی و چه خارجی صرف غذا و خوراک میشود. کشورها از این پتانسیل برای جذب گردشگر و کسب درآمد بیشتر استفاده میکنند. ایران نیز بیش از دو سال است که به این مقوله نگاه ویژه دارد. هرچند همواره از درآمدزا بودن شاخههای مختلف گردشگری بخصوص گردشگری خوراک یاد میشود اما هنوز آمار دقیق و خاصی در این خصوص در ایران موجود نیست اما به طور قطعی میتوان گفت که یک سوم هزینه هر سفر به غذا اختصاص مییابد. / ایلنا