جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
تیتر20 اولویت های مدیر عامل جدید سایپا را بررسی می کند؛
در حال حاضر سایپا به دلیل تحریم و البته کمبود نقدینگی، زیر ظرفیت اسمی خود تولید دارد که این موضوع ضمن بالا بردن هزینه های سربار و کاهش بهره وری، سبب کمبود عرضه و افزایش قیمت در بازار خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۱۷۳
نقشه راه سکاندار جدید سایپا
تیتر20 - همان طور که پیش بینی می شد، تغییرات مدیریتی در خودروسازی کشور سرانجام کلید خورد و قرعه نخست به نام میرجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا افتاد تا جای خود را پس از سه سال به محمدعلی تیموری بدهد. 

حالا تیموری است و دومین خودروساز بزرگ ایران که چالش هم کم ندارد. پرسش اینجاست که اولویت های مدیرعامل جدید سایپا چیست و انتظار می رود وی چه مسیری را طی کند. 

در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ سایپا مانند دیگر خودروساز اصلی کشور (ایران خودرو) محصولات مانده در پارکینگ است. 

بنابراین به نظر می رسد یکی ازاولویت های اصلی سکاندار جدید سایپا، مدیریت ماجرای خودروهای دپویی است. 

خودروسازان می گویند خودروهای دپویی دارای نقص قطعه هستند و امکان عرضه شان نیست و هیچ احتکاری صورت نگرفته است. مدیرعامل سایپا بهتر است تمرکز خود را روی تامین قطعات موردنیاز آنها بگذارد تا هرچه زودتر تکمیل و تجاری سازی شوند. 

اما اولویت مهم دیگر مدیرعامل جدید سایپا، حفظ و بهره برداری از دستاوردهای این شرکت به خصوص در حوزه توسعه بازار است. سایپایی ها چند محصول جدید را طراحی و به تولید آزمایشی رسانده اند که با عرضه آنها، اولا سبد تولیدات این شرکت متنوع خواهد شد و ثانیا مشتریان نیز خودروهای بیشتری برای انتخاب خواهند داشت.
 
بنابراین تیموری اگر بتواند تا حد امکان زمان عرضه محصولات جدید را کوتاه کند، هم به سایپایی ها کمک کرده و هم به خودش؛ ضمن آنکه بازار خودرو نیز در این ماجرا منتفع خواهد شد. گاهی پیش آمده که با تغییر مدیران عامل، برخی پروژه های خودرویی زمین مانده (مانند ماجرای رانا در ایران خودرو)؛ بنابراین بهتر است مدیرعامل سایپا ترتیبی بدهد که چنین اتفاقی در دوره مدیریت وی رخ ندهد.

یکی دیگر از اولویت های مدیرعامل جدید سایپا، افزایش تولید است. در حال حاضر سایپا به دلیل تحریم و البته کمبود نقدینگی، زیر ظرفیت اسمی خود تولید دارد که این موضوع ضمن بالا بردن هزینه های سربار و کاهش بهره وری، سبب کمبود عرضه و افزایش قیمت در بازار خواهد شد. 

بنابراین بالا بردن تولید، دیگر اولویت مدیرعامل جدید سایپا به شمار می رود که البته با موانعی روبرو است. کمبود نقدینگی در اثر قیمت گذاری دستوری، بدهی به قطعه سازان، بحران جهانی ریزتراشه ها و البته تحریم، موانعی هستند که بر سر راه رشد تولید قرار دارند. 

حال باید منتظر ماند و دید سکاندار جدید سایپا با آنها چه خواهد کرد. به نظر می رسد بهتر است مدیرعامل سایپا موضع خود در برابر سیستم قیمت گذاری را نیز صریح اعلام کند تا همین ابتدا مشخص شود وی موافق این روش است یا مخالف.
 
در کنار مواردی که عنوان شد، تعیین تکلیف خودروهای معوق، بهبود صادرات و بالا بردن سطح کیفی خودروهای داخلی نیز دیگر اولویت های مهم مدیرعامل جدید سایپا به شمار می روند.
   
    

ارسال نظرات
موضوعات روز