پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
نماد افق در بورس بیشتر از یک ماه هست که به دلیل عدم انتشار گزارش های مالی حسابرسی شده 6 ماهه تعلیق شده است و از آنجایی که در گزارش های حسابرسی نشده هم سود کمتری نسبت به سال گذشته ساخته بعد از بازگشایی اگر حقوقی نماد حمایت نکند افت ارزش سهام قطعی خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۸۴۵
ادامه تعلیق نماد افق به دلیل ارائه اطلاعات غیرشفاف
تیتر 20- نماد افق متعلق به فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش از تاریخ 12 دی ماه تعلیق شده و این مساله بعد از آن اتفاق افتاد که ناشر در کدال اطلاعیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه نماد دستورالعمل های مصوب سازمان بورس را رعایت نکرده است، علی رغم اینکه ناشر مهلت یک ماهه ای در این زمینه داده بود و مدیران نماد به ماده 7 دستورالعمل بورس برای افشای اطلاعات شرکت توجه نکرده اند.

هفته گذشته ناشر بورس در کدال اطلاعیه ای دیگری در بورس برای انتشار صورت های مالی 6 ماهه برای رفع تعلیق نماد منتشر کرده است که بر مبنای آن زمان انتشار احتمالی صورت های مالی حسابرسی شده را تا پایان بهمن ماه تعیین کرده است. بر همین مبنا باید در روزهای آینده نماد افق بازگشایی شود.

در حال حاضر طبق گزارش های حسابرسی نشده 9 ماهه افق کوروش با پی بر ایی 11 توانسته به ازای هر سهم سوی 272 تومانی بسازد که در مقایسه با گزارش مجمع سال گذشته که این نماد توانسته بود به ازای هر سهم 536 تومان سود بسازد عملکرد ضعیفتری داشته است.

طبق گزارش 9 ماهه این شرکت در سال جاری 16522 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه با درآمد عملیاتی 9 ماهه سال گذشته که حدود 10564میلیارد تومان بوده درآمد خوبی ثبت کرده اما به دلیل اینکه هزینه عملیات امسال افق کوروش 13297 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با هزینه عملیات مدت مشابه سال گذشته که 8296 میلیارد تومان بوده  خیلی بیشتر است باعث شده که  سود عملیاتی شرکت افت قابل ملاحظه ای داشته باشد به طوری که امسال سود این بخش 837 میلیارد تومان و برای سال گذشته 733 میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به مجموع درآمد اختلاف سودها کاهش یافته است.

 در مجموع سود فروشگاه زنجیره ای افق در سال گذشته 1201 میلیارد تومان بوده که نسبت به سود 817 میلیارد تومانی امسال تقریبا 50 درصد بیشتر بوده و این مساله تحت تاثیر سود غیرعملیاتی شرکت اتفاق افتاده است، زیرا در سال جاری نماد افق درآمدی 101 میلیارد تومانی از محل فعالیت های غیر عملیاتی ثبت کرده، در حالی که درآمد این بخش در سال گذشته بیشتر از 700 میلیارد تومان بوده است.

هرچند باید توجه داشت که برخی مواقع میزان سودسازی شرکت ها در گزارش های حسابرسی شده در مقایسه با گزارش های حسابرسی نشده تغییر می کند. بنابراین در شرایط کنونی باید منتظر گزارش های بعدی شرکت بود تا بتوان اطلاعات دقیق تری را درباره روند آینده سهام ارائه کرد.

این نماد در سه ماهه حدود 10 درصد بازدهی منفی داشته و در یک ساله هم حدود 42 درصد افت داشته است، از این رو می توان گفت نماد به اندازه شاخص کل اصلاح داشته و به کف حمایتی رسیده، به همین دلیل بعد از بازگشایی می تواند روندی صعودی را آغاز کند.

هرچند این نماد تا قیمت 2800 تومان همچنان می تواند اصلاح کند، به عبارت دیگر این نماد که هم اکنون در قیمت 4200 تومان معامله می شد به سطح حمایتی رسیده اما حمایت اصلی این نماد نیست و اگر حقوقی از این نماد در همین محدوده حمایت نکند، به طور قطع تا سطح پایین تر یعنی 2800 تومان افت قیمت خواهد داشت که حداقل 35 درصد اصلاح دیگر است.

البته مجموع دارایی های شرکت در گزارش 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و از 2611 میلیارد تومان به 2934 میلیارد تومان رسیده است و این تفاوت در دارایی ها بیشتر مربوط به دارایی های ثابت مشهود است.

در بخش سرمایه گذاری بلندمدت هم در سال جاری عملکرد شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته، اما در بخش سرمایه گذاری کوتاه مدت افت قابل ملاحظه ای داشته به طوری که از 1204 میلیارد تومان به 286 میلیارد تومان رسیده است. 

بنابراین شرایط برای سهامداران در این نماد برای کوتاه مدت کمی دشوار است و احتمال افت بازدهی سهام وجود دارد، حالا باید دید که در گزارش های حسابرسی شده چه تغییراتی در سوددهی نماد ایجاد می شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز