جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
تیتر20 بررسی می کند:
ایجاد طرح های توسعه ای شرکت های فعال در بخش معدن را به ایجاد ارزش افزوده بیشتر نزدیک می کند. شرکت گهر زمین نیزاتفاقاتی را در کارنامه 1400 خود ثبت کرده است که منجر به افزایش تولید در زنجیره ارزش فولاد می شود.
کد خبر: ۵۴۲۰۹
تیتر20 -  شرکت گهرزمین در نظر دارد با بهره برداری از بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه نقش مهمی در صنعت فولاد کشور ایفا کند. بدون این نقش آفرینی در تامین مواد اولیه بسیار موثر خواهد بود و از سویی دیگر برنامه های توسعه ای این شرکت می تواند به اشتغالزایی هرچه بیشتر در منطقه کمک کند. 

این شرکت در سالی که گذشت برای ثبت رکورد های تولیدی دست به کار شد و در همان روزهای ابتدایی سال در فروردین ماه توانست در تولید رکورد شکنی کند. درواقع سنگ شکن ژیراتوری گهرزمین در فرودین ماه به تولید روزانه 46602 تن رسید. 

در راستای کاهش هزینه های تولید و حرکت در مسیر نهضت ساخت داخل گهر زمین توانست برای اولین بار در کشور قطعات یکی از پیچیده ترین ماشین های کارخانه های گندله سازی را بومی سازی کند. 

نکته مهم در این باره این است که بومی‌سازی این ماشین، علاوه بر خودکفایی و قطع وابستگی به واردات، توانست به جلوگیری از خروج ارز به‌ میزان حدود 6 میلیون یورو و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم به‌میزان حدود 150 نفر در زمان احداث و حدود 50 نفر در زمان بهره‌برداری بینجامد.

در کنار این موضوع گهرزمین در تلاش بود تا با اجرای طرح های توسعه ای و بهره برداری از کارخانه های جدید ظرفیت گندله سازی خود را 16  درصد افزایش دهد. این اتفاق می تواند تاثیر به سزایی در تامین مواد اولیه زنجیره فولاد داشته باشد. امروز صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با نگرانی هایی همراه است اما برنامه شرکت سنگ آهن گهرزمین با تولید ۵ میلیون تن درسال می تواند در کاهش این نگرانی ها موثر باشد. 

اما شاید یکی از مهمترین اتفاقات برای شرکت گهرزمین در سال جاری اخذ مجوز صنعتی بود، اقدامی که می تواند این مجموعه را در تکمیل زنجیره ارزش یاری کند. درواقع این شرکت مجوز توليد آهن اسفنجي به شكل گندله و كلوخه به روش گرم به ظرفيت سالانه يك ميليون ٧٠٠ هزار تن را در بردسیر  گرفت.  البته مجوز تاسيس و راه اندازي واحد صنعتي براي توليد بيلت فولاد ساده كربني و كم آلياژي(حاصل از فرايند ذوب)به ظرفيت سالانه 3 ميليون تن نیز اخذ شده است. 

البته آن طور که مدیر عامل گهر زمین تاکید کرده است، توسعه محور اصلی برنامه های این مجموعه است، این موضوع می تواند حاکی از برنامه های وسیع در بلند مدت باشد که گهرزمین آنها را در دستور کار قرار داده و به نوعی نوید بخش روزهای خوش برای این مجموعه خواهد بود. 

گهر زمین برای دستیابی به اهداف تعیین شده علاوه بر افزایش تولید مواد اولیه در زمینه تامین انرژی که در سال جاری بخش فولاد را با مشکلات بسیاری مواجه کرد پیش قدم شد. درواقع شرکت سنگ آهن گهرزمین موفق به خرید ۱۰۰ درصد سهام شرکت غیر بورسی دارنده مجوز ساخت نیروگاه به قیمت ۳۵۰ میلیارد تومان شد. این تصمیم می تواند از بحران تامین برق برای این مجموعه بکاهد.

براساس برنامه های تعیین شده گهر زمین با اجرای طرح های توسعه به دنبال جلوگیری هرچه بیشتر از خام فروشی است و تلاش می کند ذخایر استخراج شده را با ارزش افزوده بیشتری همراه کرده و نیاز زنجیره ارزش فولاد را تامین کند. از برنامــه هــای شــرکت گهرزمیـن مـی تـوان بـه ۷۵ میلیـون تـن عملیـات باطلــه بــرداری در ســال و تولیــد ۱۸ میلیــون تــن محصـولات اعـم از دانـه بنـدی، کنسـانتره و گندله سـازی در سـال اشـاره کـرد که بدون شک حوزه بهره برداری را پر فعالیت خواهد کرد.  اما گهر زمین را به هدف تولید سالانه 10 میلیون تن کنسانتره  سنگ آهن و 10 میلیون تن گندله نزدیک خواهد کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز