پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
شرایط کنونی بازار لوازم خانگی حکایت از این دارد که برخلاف تصور با وجود تحریم ها امروز تقریبا تمام نیاز کشور توسط تولیدکننده های داخلی تامین می شود و محصولات ایرانی هم وارد بازار کشورهای منطقه شده اند، هرچند قاچاق و قیمت گذاری دستور هنوز دو تهدید جدی این بازار همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۵۷۲۰۱
تیتر 20- سه سال پیش، زمانی که برندهای خارجی از بازار ایران رفتند و به یکباره عرضه لوازم خانگی در بازار کاهش یافت، کمتر کسی فکر می کرد روزی این بازار بدون واردات لوازم خانگی هم بتواند روی آرامش ببیند و شرایط کنونی بازار حکایت از این دارد که برخلاف تصور امروز تقریبا تمام نیاز داخلی کشور توسط تولیدکننده ها تامین می شود و این دستاورد بزرگی است که صنعت لوازم خانگی با وجود تحریم ها توانسته علاوه بر افزایش تولید و صادرات، رقابت پذیری را به سطحی برساند که برای هر محصول چندین برند داخلی با کیفیت وجود داشته باشد.
هرچند در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه و قاچاق باعث شده تا رقابت برای محصولات داخلی ایرانی در بازار سخت تر شود، با این حال تولید محصولاتی مانند تلویزیون به حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه رسیده که برابر با تقاضای داخلی است و برخی برندها مانند اسنوا در سال های اخیر توانسته اند فرایند تولید تلویزیون را کاملا داخلی سازی کنند و امروز این محصول را به صورت صفر تا صد در داخل تولید می کنند، درباره سایر محصولات مانند یخچال هم پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته و تمایل مشتریان به خرید برندهای ایرانی نشان می دهد که در این صنعت چقدر پیشرفت اتفاق افتاده که عملا توجیه واردات برای برندهای خارجی از بین رفته است، هرچند قاچاق کالا بزرگترین تهدید برای بازار لوازم خانگی همچنان وجود دارد و باعث شده عرضه برخی تولیدات داخلی در بازار تحت تاثیر قرار بگیرد و به نوعی روی چرخه تولید هم تاثیر منفی بگذارد، با این حال دانش فنی صنعت لوازم خانگی ارتقا یافته و مشکلات کنونی ناشی از ضعف نظارت و دستورالعمل هایی هست که نتواسته از ظرفیت های کنونی این صنعت در راستای منافع کشور و مردم بهره برداری کند.
محمد رضا شهیدی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفتگویی با تیتر 20 اعلام کرد « ریشه ادامه قاچاق لوازم خانگی ناشی از ارزی است که از طریق قاچاق سوخت و ... تامین می شود و باعث شده تا هزینه تمام شده ی قاچاق لوازم خانگی را کاهش دهد و به نوعی قاچاقچی ها از این طریق منابع ارزی حاصل از قاچاق معکوس را به کشور وارد می کنند، اما از آنجایی که در شرایط کنونی قدرت خرید مردم به دلیل تورم عمومی کاهش یافته و مازاد عرضه نسبت به تقاضا به وجود آمده است عملا ادامه قاچاق باعث شده به تولید آسیب بزند، در حالی که موقعیت کنونی تولید داخلی در بازار دستاوردی هست که سالها برای آن تلاش شده و نباید اجازه داد به سادگی در آستانه ای آسیب قرار بگیرد.»
یکی از استراتژی های وزارت صمت در سال های اخیر این بوده در قبال سرمایه گذاری های که در صنعت لوازم خانگی صورت گرفته و باعث شده که کشور امروز به واردات محصولات نیاز نداشته باشد باید از تولیدکننده ها حمایت شود و حتی بعد از توافق برجام هم این سیاست ادامه خواهد داشت و با وجود رفع تحریم ها تنها در صورتی واردات می تواند برای محصولاتی که تولید داخل دارند اتفاق بیفتد که ایران به سطحی از صادرات در این بخش دست پیدا کند، هرچند تنوع برندهای تولیدکننده لوازم خانگی در ایران باعث شده عملا واردات توجیهی نداشته باشد، زیرا بسیاری از کسانی که معتقد به مزایای واردات هستند به تاثیر آن بر روی قدرت رقابت پذیری تولید تاکید دارند، اما وضعیت کنونی بازار ایران حکایت از این دارد که بسیاری از شرکت های ایرانی برای اینکه بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند، علاوه بر بهبود کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش، به فروش اقساطی و ... روی آورده اند و این مساله نشان می دهد که بازار کاملا رقابتی است.