شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
تیتر20 بررسی کرد؛
بانک ملی ایران به‌عنوان یک بانک جامع، آمادگی دارد تا توسعه حوزه انرژی کشور را حمایت و خدمات‌دهی در قالب بانکداری شرکتی را با سرعت و کیفیت مطلوب صنایع بزرگ حوزه انرژی عملیاتی کند.
کد خبر: ۵۷۸۰۶
نقش تعیین‌کننده بانک ملی در تأمین مالی حوزه انرژی کشور
تیتر20 - حضور مؤثر و قدرتمند شبکه بانکی کشور خصوصاً بانک ملی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک ایران در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های این حوزه، بدون شک یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در تقویت بخش انرژی کشور بوده و هست. 

در همین راستا دولت سیزدهم نیز مانند دولت‌های پیشین، استفاده از ظرفیت شبکه بانکی را برای سرمایه‌گذاری در دو پروژه مهم پروژه «میدان نفتی آزادگان»، پروژه «پتروپالایشگاه شهید سلیمانی» در قالب سیاست هدایت اعتبار دنبال می‌کند و در این راستا نقش پررنگی برای بانک ملی ایران تعریف شده است.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد پروژه میدان نفتی آزادگان معادل ارزی ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد  که مقرر شده ۸۰ درصد این مبلغ توسط بانک‌ها تأمین شود. در این پروژه بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پارسیان، پاسارگاد و شهر مشارکت می‌کنند و در مجموع در طول ۷ سال باید معادل ۱۶۸ هزار میلیارد تومان (به قیمت امروز) سرمایه‌گذاری کنند.

رویکرد بانک ملی در تامین و هدایت اعتبار برای تحقق طرح های پیشران اقتصادی در شرایط تحریم و مشکلات سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی، قطعا می تواند تاثیرات مهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد البته که نباید در قالب تسهیلات تکلیفی سبب رشد تورم و خلق نقدینگی بدون رشد اقتصادی در کشور شود. از همین رو سیاست هدایت اعتبار که بانک ملی در این بخش اتخاذ کرده علاوه بر اینکه خلق پول را در خدمت افزایش رشد اقتصادی و توسعه کشور قرار می دهد، سهامداران بانک‌ را نیز در بخش عمومی منتفع میسازد. باید توجه داشت که هدایت اعتبار، تسهیلات تکلیفی نیست. هدایت اعتبار، هدایت خلق پول بانکی به سمت اهداف توسعه‌ای و رشد اقتصادی است.

 به‌طور مصداقی‌تر باید گفت که هدایت اعتبار، پرداخت تسهیلات به پروژه‌ای مشخص یا مشارکت مستقیم در پروژه‌ یا پروژه‌هایی بزرگ مقیاس مشخص و با بازده بالا است. پروژه‌های بزرگ مقیاس، پروژه‌هایی هستند که بهره‌برداری از آنها نقش پررنگی بخشهای مختلف اقتصاد کشور خواهد داشت. 

در واقع، در قالب سیاست هدایت اعتبار، خلق پول بانکی که همواره به‌دلیل افزایش نیاز اقتصاد به نقدینگی ایجاد می‌شود، به جای رها شدن در اقتصاد، از کانال پروژه‌های پیشران وارد اقتصاد خواهد شد تا هم علاوه بر افزایش عرضه در اقتصاد، بیشترین تاثیر را بر افزایش رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد داشته باشد.

تأکید مدیرعامل بانک ملی بر حمایت از صنایع حوزه انرژی
این حمایت را می‌توان به‌وضوح در رویکردهای تبیین شده از سوی مدیرعامل بانک ملی نیز مشاهده کرد؛ محمدرضا فرزین با تأکید بر اینکه بانک ملی ایران ورود به بخش انرژی کشور را یکی از راهبردها و استراتژی‌های خود تعیین کرده است، تأکید دارد بانک ملی ایران در گذشته فعالیت خاصی در بخش انرژی نداشت؛ اما امسال به سرمایه‌گذاری در این بخش ورود کرده است. به‌طوری‌که در سال جاری سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری در پروژه پترو پالایشگاه شهید سلیمانی، سرمایه‌گذاری 15 درصدی در پروژه تأمین مالی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان و سرمایه‌گذاری در پروژه تأمین مالی طرح احداث مخزن گاه شهید نادر مهدوی را پذیرفته‌ایم.

به گفته وی «بانک مصمم است تا در جهت حمایت از بخش انرژی کشور در پروژه ساخت پنل‌های خورشیدی در استان کرمان نیز ورود و سرمایه‌گذاری کند».

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین از آمادگی این بانک به‌عنوان یک بانک جامع، در توسعه حوزه انرژی کشور خبر داده و  اعلام داشت که دستور بررسی پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری نیرو برای ایجاد زمینه همکاری با بانک ملی ایران را صادر کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک ملی ایران می‌تواند مشارکت خوبی در بحث تأمین مالی از طریق انتشار اوراق داشته باشد و شعب خارج از کشور این بانک نیز می‌توانند باتوجه‌به ظرفیت‌های بالا و قابل‌توجه خود، در بخش فاینانس خدمات موردنیاز را ارائه دهند.

تدوین الگوی مهندسی مالی برای تأمین مالی حوزه انرژی
صمد عزیز نژاد، عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران با اشاره به این که بانک ملی ایران می‌تواند روش‌های تأمین مالی متعددی برای کمک به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور پیشنهاد کند، معتقد است «دستیابی به مدل‌های مطلوب در این زمینه، نیازمند نشست‌های مشترک جهت همفکری میان مدیران بانک و این مجموعه‌هاست چرا که استفاده از روش‌های دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی به‌ویژه در بخش نفت و گاز و پتروشیمی از الزامات شرایط فعلی است بانک ملی ایران آمادگی دارد در این زمینه از همه توان خود بهره‌گیری کرده و با شناسایی نقاط قوت و ضعف در این حوزه‌ها، بیش‌ازپیش به توسعه کشور کمک کند».

به گفته این عضو هیئت‌مدیره بانک ملی «شبکه گسترده شعب بانک ملی در داخل و خارج از کشور از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در اختیار تقویت بخش داخلی و بین‌الملل صنایع حوزه انرژی قرار بگیرد تا با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال که در بستر بلاک‌چین و رمزارز طراحی شده است، بانک ملی ایران می‌تواند در این زمینه نیز اقدامات مؤثری انجام دهد».

تقدیر از نقش بانک ملی در حمایت از صنعت پتروشیمی کشور
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش‌ازاین با اشاره به این که حضور و نقش بانک ملی ایران در توسعه پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت پتروشیمی بااهمیت است، گفته بود: ابزارهای تأمین مالی بانک ملی ایران می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صنعت نفت و صنایع پتروشیمی باشد.

به گفته مرتضی شاه میرزایی «در شرایط کنونی مهم‌ترین ابزار برای تأمین مالی صنایع نفت و گاز می‌تواند استفاده از سرمایه بانک‌های داخلی به‌ویژه بانک ملی ایران باشد چرا که این بانک دارای خدمات مالی و منابع بسیار گسترده است. استفاده از ظرفیت‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران در راستای تأمین تجهیزات موردنیاز و فعال‌کردن طرح‌های شرکت‌های پتروشیمی لازم و ضروری است».

معاون وزیر نفت ضمن قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های بانک ملی ایران در ارائه خدمات مالی به صنعت کشور، یادآور شد: بدون شک استفاده از ظرفیت بانک‌ ملی ایران در طرح‌های صنایع پتروشیمی امکان خودکفایی، دستیابی به کاتالیست‌های جدید و جلوگیری از خام‌فروشی را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز