جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
این روزها از ایران خودرودیزل شرکتی که روزگاری وبال گروه صنعتی ایران خودرو بود، خبر می رسد ضمن خروج از زیاندهی به مرحله سوددهی رسیده است.
کد خبر: ۵۷۸۷۱
چگونه ایران خودرو دیزل از باتلاق زیان خارج شد؟
تیتر20 - این روزها از ایران خودرودیزل شرکتی که روزگاری وبال گروه صنعتی ایران خودرو بود، خبر می رسد ضمن خروج از زیاندهی به مرحله سوددهی رسیده است.

 آن طور که جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل عنوان کرده، در حال حاضر این شرکت از زیان ده‌ترین به سودده‌ترین خودروساز کشور تبدیل شده و در آینده نزدیک دستاوردهای بزرگ‌تری را نیز خواهد داشت. 

همچنین مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در پیامی اعلام کرده که ایران‌ خودرو دیزل در خروج از رکود و بحران‌های متعدد مالی موفق عمل کرده است. البته وضع خودروسازان تجاری کشور کلا این روزها بهتر از قبل است، منتها ایران خودرودیزل با توجه به شرایط بحرانی قبل، بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است.

اما چه شد که ایران خودرودیزل از شرایط سخت مالی و زیان هنگفت، به اینجا رسید؟  برای پاسخ به این پرسش باید مروری کنیم بر اتفاقاتی که طی چند سال گذشته در ایران خودرودیزل رخ داده است. گفته می شود این شرکت در سال های گذشته چندان مورد توجه مدیریت ارشد ایران خودرو قرار نداشته و به همین دلیل ظرفیت های آن مغفول مانده و به شرکتی زیان ده تبدیل شده است.

 این در حالی است که طی دو، سه سال گذشته مدیریت ارشد ایران خودرو توجه ویژه ای به بال تجاری ساز خود داشته و همین موضوع سبب شده بخشی از ظرفیت های مغفول آن احیا شود.

 به عنوان مثال، در گذشته به دلیل آنکه وزارت کشور در پرداخت مطالبات ایران خودرودیزل تعلل و تاخیر داشت، مدیریت ارشد ایران خودرو میلی به استفاده حداکثری از ظرفیت تولید اتوبوس در این شرکت نشان نمی داد و این موضوع فروش ایران خودرودیزل را کاهش داد. در دو، سه سال گذشته اما این ظرفیت فعال و ایران خودرودیزل توانست قراردادهای جدیدی را برای فروش اتوبوس منعقد کند. هرچند شاید پول این اتوبوس ها در موعد مقرر و به طور کامل به حساب ایران خودرودیزل ننشیند، اما در صورت های مالی ثبت و به خروج این شرکت از زیان کمک می کند.
 
موضوع دیگری که در خروج ایران خودرودیزل از زیان دهی تاثیر زیادی داشته، ماندگاری شریک خارجی این شرکت در دوران تحریم است. ایران خودرودیزل در این دوران بنز و دانگ فنگ را از دست داد، اما توانست فوتون را در کنار خود نگه دارد تا بخشی از تولیدش تضمین شود. 

طبعا اگر تحریم ها لغو شوند، ایران خودرودیزل می تواند همکاری با بنز و دانگ فنگ را از سر گرفته و تیراژ خود را تا حد امکان بالا ببرد. این شرکت از ظرفیت تولید بالایی برخوردار است و با توجه به جذب نیروهای جوان، امکان رشد تولید و فروش را در شرایط عادی (غیر تحریمی) داراست. اتفاقا یکی دیگر از دلایل خروج ایران خودرودیزل از زیان دهی را می توان جذب نیروهای جوان با حداقل حقوق و حذف نیروهای قدیمی با حقوق بالا دانست. 

در کنار اینها موضوع دیگری که به خروج ایران خودرودیزل از زیان دهی کمک کرده، پرداخت بخشی از بدهی این شرکت توسط شرکت مادر (ایران خودرو) است که در دوران مدیریت قبلی ایران خودرودیزل رخ داد.

خروج ایران خودرودیزل از زیان دهی دلایل دیگری را نیز دارد، از جمله حذف وانت آریسان و همچنین تعیین دستوری قیمت محصولات این شرکت. ایران خودرودیزل سال ها وانت آریسان را به دلیل آنکه مشمول قیمت گذاری دستوری بود، با زیان تولید می کرد.

 با توجه به تیراژ بالای وانت آریسان، تولید توام با ضرر این خودرو نقش قابل توجهی در ثبت زیان در صورت های مالی ایران خودرودیزل داشت. از همین رو مدیریت فعلی این شرکت تصمیم گرفت آریسان را کنار بگذارد تا از شر زیان دهی آن خلاص شود. 

طبعا اگر ایران خودرودیزل نیز مانند ایران خودرو و سایپا (در حوزه محصولات سواری) مشمول قیمت گذاری دستوری بود، حالا حالاها نمی توانست از زیر سایه سنگین زیان دهی خارج شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز