پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
پیش نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی که با مشارکت نخبگان دانشگاهی، صنعتی و بخش خصوصی در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده بود به مرحله انتشار رسید.
کد خبر: ۵۸۲۵۰

تیتر۲۰- مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی که پیش از این با هدف تهیه برنامه عملیاتی، اجرایی و نقشه راه توسعه زیرساخت ها و کاربردهای توسعه هوش مصنوعی، نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را تدوین کرده بود، امروز اقدام به انتشار پیش نویش این نقشه راه کرد تا امکان بهره برداری از آن برای ذینفعان صنعت هوش مصنوعی فراهم شود.

محمد شهرام معین - رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه - در ارتباط با هدف و چگونگی تنظیم و تدوین این سند اظهار کرد: برای تدوین این نقشه راه از متدولوژی شورای عالی عتف استفاده شده که شامل مطالعات تطبیقی، تحلیل محیط، نظر سنجی از خبرگان و تدوین چشم انداز می باشد. همچنین سیاست های کلان، ارزش ها و راهبردهای کلان، اقدامات ذیل راهبردها و برنامه ها و پروژه ها و فعالیت های ذیل اقدامات نیز در این نقشه راه ملاحظه شده است.

طبق اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی همچنین با بیان اینکه این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توانمندسازها ارائه شده، بیان کرد: در بخش توسعه کاربردها هدف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت داری همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی، آموزش، صنعت و محیط زیست است.

معین افزود: در بخش دوم یا همان توانمندسازهای هوش مصنوعی، تربیت نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌ها، استانداردها، آزاد سازی داده ها و موضوعات حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی از مهمترین موارد هستند.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این مرکز ضمن اعلام آمادگی خود جهت همکاری با نهادهای مختلف و سازمان‌های مرتبط با حوزه های کاربردی، تجربه کسب شده در تدوین نقشه راه را نیز در اختیار آن ها قرار خواهد داد تا نهادها و سازمان ها از فناوری هوش مصنوعی بهره لازم را ببرند.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سده اخیر در همه بخش‌های سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و در سطوح مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی در جوامع مختلف شایع شده، توسعه هوش مصنوعی است. کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده امریکا، چین، آلمان و سنگاپور سرمایه‌گذاری ویژه‌ای به‌منظور نهادینه‌سازی و توسعه هوش مصنوعی انجام داده‌اند و در سیاست‌گذاری‌ها، راهبرد نگاری‌ها و عملیات مختلف مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی به تدوین اسناد بالادستی و تشکیل و تأسیس سازمان‌ها و نهادها و مؤسسات مختلف اهتمام ویژه‌ای مصروف داشته‌اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، خلأهای جدی در توسعه هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عدم تدوین برنامه کلان، جامع و راهبردی به‌منظور توسعه هوش مصنوعی می‌باشد.

باتوجه‌ به پیش‌بینی رشد روزافزون به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اعم از بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد، حمل‌ونقل، انرژی و... نیاز به هوش مصنوعی بیش‌ازپیش احساس می‌شود چرا که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه‌منظوره و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند باعث پیشرفت بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها شود.

در همین راستا و به‌منظور افزایش گستره استفاده از خدمات این حوزه، هوش مصنوعی هم در بخش فنی و هم در بخش غیرفنی (اخلاقی، قوانین و...) دائماً در حال تغییر بوده تا بتواند کارایی و ظرفیت خود را در کنار ویژگی پوشش‌دهی جامع و مناسب افزایش دهد.

بنابراین در این سند به تدوین چشم‌انداز، اهداف کلان و همچنین تعیین روش دستیابی و اقدامات، فعالیت‌ها و پروژه‌های موردنیاز جهت توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی اقدام شده است. متدولوژی مورداستفاده در پروژه تلفیقی از متدولوژی "تدوین برنامه راهبردی هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد" و متدولوژی "تدوین اسناد ملی فناوری‌های راهبردی" می‌باشد./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز