دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
پرداخت تسهیلات بدون ضامن بانک سپه در شهریور ماه اوج گرفت
تیتر20 -  اواخر سال گذشته بود که رئیس‌جمهوری در جمع مدیران بانک‌ها دستور داد در اعطای تسهیلات، «اعتبارسنجی» جایگزین «وثیقه» شود. پیش از این هم سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز پرداخت وام بدون ضامن به مردم  را وعده داده بود.

حال در این بین بانک سپه به عنوان قدیمی ترین بانک کشور توانسته، عملکرد مناسبی را در این زمینه از خود بر جای بگذارد و اهداف دولت سیزدهم را در این زمینه به خوبی پیاده کند.

بانک سپه در صدر اعطای تسهیلات بدون ضامن
پرداخت وام بدون ضامن از ابتدای بهمن سال پیش با بخشنامه دولت در دستور کار قرار گرفت و پس از گذشت شش ماه و تا پایان تیرماه آمار‌ها می‌گویند روی هم‌رفته رقم ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است. اگر عدد را گرد کنیم به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسیم.

 از سویی بر اساس آماری که وزارت اقتصاد در اینباره منتشر کرده، بانک سپه با پرداخت ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره وام بدون ضامن در صدر جدول بانک های پرداخت کننده قرار گرفته است. این بانک در این شش ماه پنج هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان وام بدون ضامن پرداخت کرده که سهم 33.7 درصدی از کل این تسهیلات را برایش به ارمغان می‌آورد، اما افرادی که موفق به دریافت وام بدون ضامن از بانک سپه می‌شوند، به‌طور میانگین نفری ۲۷ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان دست‌شان را می‌گیرد.

این درحالیست، بانک سپه از بهمن‌ماه 1400 تا پایان شهریورماه سال جاری، برای بیش از 368 هزار فقره پرونده، معادل 104 هزار و 655 میلیارد ریال تسهیلات پرداخته که از این میزان 27 هزار و 188 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 93 هزار و 431 پرونده  مربوط به شهریور ماه سال جاری، است.

وام بدون ضامن به چه افرادی تعلق گرفته است؟
در مرحله اول شرایط دریافت وام خُرِد بدون ضامن برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی، اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعب بانک‌های ذی‌ربط حقوق پرداخت می‌کنند، در صورتی که در رتبه اعتباری A،B و C باشند، توانسته اند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند.

 بر این اساس تسهیلات تا 50 میلیون تومان تسهیلات بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) و همچنین از 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن و با کسر از حقوق (شخص وام گیرنده) به همراه چک یا سفته حسب مورد (امکان پرداخت دارد) به بانک ارائه می‌دهند.

مزایای پرداخت وام بدون ضامن
  با این اقدام دسترسی مردم عادی به تسهیلات بیشتر خواهد شد و بانک‌ها نیز با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد، در حال حاضر مردم برای پیدا کردن ضامن رسمی، دریافت گواهی کسر از حقوق و دادن چک با مشکل روبرو هستند و این معضلات باعث می‌شود که برخی از افراد جامعه نتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، اما با تسهیل اخذ تضامین از مشتریان خرد، قدر مسلم میزان اعطای تسهیلات خرد در نظام بانکی افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر شیوه اعتبارسنجی که مدتهاست در کشور‌های غربی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، نیز به راحتی می‌تواند در ایران نیز اجرایی شود و با توجه به اینکه کارمندان دولتی، بخش خصوصی و به طور کلی حقوق بگیران در زمینه پرداخت قسط در اکثر موارد کوشا هستند و بسیاری از افراد در اول ماه قسط خود را می‌پردازند و بدهی معوق به نظام بانکی ندارند.

این شیوه اعتبارسنجی به خصوص در تسهیلات خرد می‌تواند بسیار راهگشا باشد و بروکراسی‌های اداری زیادی را از پیش پای نظام بانکی بردارد که هم باعث صرفه جویی در وقت و هزینه مردم خواهد شد و همچنین هزینه بانک‌ها را کاهش خواهد داد و بسیاری از فرایند‌های بروکراتیکی که بانک‌ها درگیر آن هستند برای اعطای وام‌های خُرد دیگر، لازم نیست انجام شود و این مسئله به نفع بانک‌ها نیز تمام خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز