پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
تیتر20 پیکاپ جدید زامیاد را بررسی کرد
با رونمایی از زاگرس، پیکاپ جدید زامیاد به نظر می رسد که بازار خودرو باید خودرو را برای بزرگترین تجاری ساز گروه سایپا خود رو آماده کند.اما آیا زاگرس می تواند از پس این رقابت سخت بربیاید.
کد خبر: ۵۸۴۹۹
آیا زاگرس می تواند در بازار موفق شود؟
تیتر20 - پس از معرفی زاگرس در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، این پیکاپ در هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل در شهر آفتاب به طور رسمی رونمایی شد. بر خلاف بسیاری از رونمایی ها  این ورود پر سر و صدا نبود. 

زاگرس آرام در غرفه زامیاد نشسته بود و به معرض دید درآمده بود.اما در این سکوت و آرامش پرسشی طوفانی مطرح بود؛آیا زاگرس می تواند از پس رقبا بربیاید؟آیا در بازاری که پر از رقیب شناخته شده است،این محصول جدید زامیاد می تواند سری در سرها دربیاورد؟به خصوص اینکه حداقل سه شرکت و برند دیگر محصولی مشابه تولید می کنند.یعنی همان اتحادی که در نمایشگاه تحول شکل گرفت.در حال حاضر غیر از زاگرس سه محصول دایون Y5 ایلیاموتور،کلوت مکث موتور و آسنا آمیکو بر پایه یک پلتفرم تولید می شوند.

آنچه که این پرسش را پر رنگ تر می کند این است که چرا در بازار 4 محصول بر پایه یک پلتفرم باید حضور داشته باشند که این مساله یکی از نکاتی به شمار می رود که در بازار خودروی ایران تنها دیده می شود.

با این حال به نظر می رسد جدا از ظاهر نه چندان متفاوت این خودرو، قیمت گذاری و پیشینه زامیاد می تواند به کمک زاگرس بیاید.چرا که یکی از عمومی ترین،محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای کار وتجاری سبک همان نیسان آبی خودمان به نام این خودرو ساز است.

با این حال آنچه که بیش از هر چیز می تواند باعث موفقیت این خودرو در بازار شود،قیمت گذاری است.هر چند هنوز به طور رسمی قیمت این خودرو اعلام نشده است اما به نظر می رسد که با قیمتی حدود 800 میلیون تومان عرضه شود.البته زمان عرضه نیز به طور دقیق اعلام نشده است ولی به طور قطع تا پایان سال شاهد ورود این خودرو به بازار خواهیم بود.

بنابراین این خودرو را می توان از نظر قیمتی رقیب کاپرا 1 دانست.چون آمیکو و کلوت در بازه قیمتی بالاتری حضور دارند.از سوی دیگر نمی توان به راحتی از کنار نام رقیب مستقیم این خودرو عبور کرد.چرا که کاپرا محصول گروه بهمن است و این گروه توانسته است با ارائه محصولات و در کنار ارائه خدمات پس از فروش خوب و مناسب،سهم و ضریب نفوذ بالایی در بازار به دست بیاورد.

بنابراین از یک جهت کار زاگرس را می توان سخت دانست.ولی در مقابل از یک سو قیمت گذاری و از سوی دیگر به روز تر بودن این خودرو می تواند برگ برنده و به نوعی مزیت رقابتی زاگرس به حساب بیاید.

البته یکی دیگر از مسائلی که ممکن است در راه زاگرس مشکل ایجاد کند زمان عرضه است،چرا که رقبای این خودرو سالها است که در بازار حضور دارند.یعنی در حال حاضر بازار و مصرف کنندگان با آنها به طور کامل آشنا هستند و خودرو برای آنها جا افتاده است.در همین حال طی سال های اخیر زامیاد بنا به دلایلی از جمله تحریم ها و کرونا حضور چندان پر رنگی در بازار نداشته است.

کارون این خودرو ساز هم نتوانست آنچنان که باید بازار را سر ذوق بیاورد.البته نوع معرفی محصول کارون نیز در این مساله بی تاثیر نبود.بنابراین به نظر می رسد که زامیاد برای ورود زاگرس به بازار با یک تردید همراه شده است.یعنی از یک سو احتمال دارد که ورود رسمی این خودرو به بازار بسیار متفاوت از کارون صورت بگیرد و یا اینکه همانند معرفی بی سرو صدا ،به همان صورت نیز وارد بازار شود.

با این حال این خودرو به پیشینه زامیاد و تجربه خوبی که مصرف کنندگان خودروهای کار وتجاری سبک از آن دارند،می تواند به کمک زاگرس آمده و بازار خوبی برای آن فراهم کند.

البته باید در نظر داشت که بازار خودرو،به رغم تمام مشکلات و محدودیت هایی که با آن مواجه است،همچنان در حد توان پویایی خود را حفظ کرده و اگر ورود با بازار زاگرس با تاخیر و کندی صورت بگیرد،شاید باید با رقیبی جدی و جدید روبروشود.

مشخصات فنی و امکانات زاگرس
زامیاد زاگرس ۵,۳۳۰ میلی متر طول، ۱,۸۷۰ میلی متر عرض و ۱,۸۴۴ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری ۳,۱۰۰ میلی متر این پیکاپ است.

زامیاد زاگرس به امکاناتی نظیر آینه کناری تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی (با قابلیت اتصال به بلوتوث و AUX)، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید (در نسخه دیزل) مجهز است. 

این پیکاپ در دو نسخه بنزینی و دیزلی به بازار می آید. در نسخه بنزینی همان پیشرانه آشنای ۴G69S را می بینیم که در پیکاپ های کاپرا ۲ و آمیکو آسنا به کار رفته بود. این پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر توان تولید ۱۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر را دارد.

نسخه دیزلی زاگرس موتور ۲ لیتری توربودیزل دارد که می تواند ۱۵۰ اسب بخار و با۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در هر دو نسخه از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده شده است.

در عین حال یک نکته را نباید فراموش کرد و آن عطش این روزهای بازار خودرو است.هر چند که از نظر ظاهر و حتی مشخصات فنی رقبای بسیار جدی برای زاگرس زامیاد وجود دارد ولی مساله این است که همچنان این بازار از محصولات جدید استقبال می کند اگر بتوانند مسیر ورود را به درستی طی کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز