شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
تیتر20 بررسی کرد؛
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به ساختاری که هر کدامشان دارند، باید از لحاظ قدرت چانه زنی با مجموعه دولت و سایر نهادهای مرتبط با فعالیت آن‌ها مناسبات قوی‌تری را برقرار کنند، تا بتوانند منافع خود را تامین کنند.
کد خبر: ۵۸۶۵۴
آیا دولت هوای سوپر مارکت‌ها در برابر فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بیشتر دارد؟/ ضعف ساختاری تشکل فروشگاه‌های زنجیره‌ای
تیتر20 - طی یک دهه اخیر با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از شهرهای کشور بخصوص کلانشهرها شاهد احساس خطر سوپرمارکت های محلی از رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم. 

این درحالیست که با گذشت چند سال از فعالیت مستمر این فروشگاه‌ها، شاهد آن هستیم که سوپر مارکت‌ها همچنان با ساختار قبلی خود مشغول به فعالیت هستند و به نوعی با وجود رشد پر تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها نیز همچنان به حیات خود ادامه داده‌اند.

آوانس به سوپر مارکت‌ها در قیاس با فروشگاه‌های زنجیره‌ای
در اینباره برخی از مزیت‌هایی که سوپر مارکت‌ها از آن برخوردار هستند باعث شده که همچنان مورد توجه مردم در محلات مختلف باشند، در این زمینه عرضه محصولات دخانی و بخصوص سیگار در سوپر مارکت‌ها از جمله موضوعاتی است که همچنان آن‌ها را بین مردم محبوب نگه داشته، این درحالیست که مطابق قانون فروشگاه‌های زنجیره‌ای حق فروش سیگار و عرضه آن را در واحد صنفی خود ندارند.

 از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حق فروش کالاهایی که به صورت قاچاق نیز در بازار عرضه می‌شود را نیز ندارند و اگر بازرسین اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عرضه این کالاها را در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مشاهده کنند، با آن‌ها برخورد سفت و سختی می‌شود، اما مشاهده می‌شود، علیرغم ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی و برخی از کالاهایی که خارج از چرخه رسمی توزیع می‌شوند، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اما این کالاها در بسیاری از سوپر مارکت‌ها عرضه می‌شود و گویا فروش آن نیز تبعاتی برای صاحبان آن‌ها ندارد.

در این زمینه به نظر می‌رسد دولت با اعطای چنین امتیازاتی به سوپر مارکت‌ها به ادامه حیات آن‌ها کمک کرده و به نوعی برای آن‌ها مزیت‌های قابل توجه‌ای را قائل شده، اما در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به گستردگی شعب و تنوع کالاهایی که عرضه می‌کنند، از چنین حمایت‌هایی برخوردار نیستند. این درحالیست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای صندوق‌های فروشگاهی هستند که از طریق آن بر نحوه عملکرد آن‌ها نظارت مستقیمی انجام می‌شود، در صورتی که سوپر مارکت‌ها چنین نظارت‌هایی را بالا سر خود احساس نمی‌کنند.

سوپر مارکت‌ها ، علیرغم این که همچنان به صورت سنتی اداره می‌شوند،در چنین شرایطی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر روز با محدودیت‌های بیشتری روبرو می‌شوند که آن‌ها را با چالش‌های بیشتری روبرو خواهد کرد.

ضعف ساختاری تشکل فروشگاه‌های زنجیره‌ای
همانطور که اشاره شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به ساختاری که هر کدامشان دارند، باید از لحاظ قدرت چانه زنی با مجموعه دولت و سایر نهادهای مرتبط با فعالیت آن‌ها مناسبات قوی‌تری را برقرار کنند، تا بتوانند منافع خود را تامین کنند، اما تشکل‌ صنفی مرتبط با فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این زمینه دارای ضعف‌‌های ساختاری است که این موضوع مانع از آن می‌شود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بتوانند،نسبت به گذشته عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.

به عنوان مثال الزام به درج قیمت تولیدکننده روی کالا در کنار قیمت مصرف‌کننده، عملا از حاشیه سود فروشگاه های زنجیره ای کاسته وساختار مارکتینگ را با چالش مواجه کرده است، مسئله‌ای که می‌توانست برای تغییر آن رایزنی‌های بیشتر و موثرتری از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تشکل‌های آن‌ها با وزارت صمت صورت گیرد، تا تبعات منفی این موضوع برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کاهش روبرو باشد.

این موضوع را در موارد دیگر نیز می‌توان مشاهده کرد. بنابراین ساختار تشکلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز به یک انسجام دارد تا بتواند، چنین تشکل‌هایی به طرز موثرتری از منافع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مذاکره و رایزنی با نهادهای حاکمیتی دفاع کند.

برای تامین منافع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مذاکره با نهادهای دولتی، این فروشگاه‌ها و تشکل‌های صنفی آن‌ها باید بر روی مزیت‌ها و ارزش افزوده‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اقتصاد ملی و همچنین مردم دارند، تاکید کنند، تا بتوانند نتیجه‌ای بهتر بگیرند.

در این رابطه اولین مزیتی که باید بر روی آن تاکید شود، نقش مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مردم است، در این رابطه در تمام دنیا به ویژه در شهرهای بزرگ مردم تمام خرید خود را از فروشگاه های زنجیره ای انجام می‌دهند، زیرا نحوه قیمت گذاری کالا در این فروشگاه‌ها شفاف است، به این معنا که بهای یک کالا در تمام فروشگاه های زنجیره ای یکسان بوده و متغیر نیست و قیمت اقلام مورد نیاز مردم در فروشگاه‌های سراسر کشور یکسان است. این یک مسئله مهم است که باید روی آن تاکید شود.

دومین مزیت، تداوم تولید کارخانه‌ها با عرضه محصولات آن‌ها در فروشگاه زنجیره ای است، بدین معنی که نقش این فروشگاه‌ها در تداوم تولید کارخانه‌ها بسیار حیاتی است. افزایش خرید محصولات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در تداوم فعالیت کارخانه‌ها موثر است، زیرا در صورت عدم توزیع درست محصولات کارخانه‌ها، تولید آن‌ها ممکن است با خلل روبرو شود، بنابراین نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زنجیره توزیع کالا در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سومین مزیت، حق انتخاب متنوع برای مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، در این رابطه مشتری با حضور در این فروشگاه‌ها با تنوعی عظیم از محصولات مورد نیاز خود رو به رو می‌شود. به تبع افزایش حق انتخاب مشتری برای انتخاب کالای مورد نیاز خود از حیث قیمت و کیفیت،باعث شده تا اقبال قابل توجهی به فروشگاه‌های زنجیره ای نشان داده شود.

حمایت از کالای ایرانی مزیت چهارم فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، بر این اساس یکی از مولفه‌های حائز اهمیت در فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فراهم شدن بستر و زمینه مناسب برای حمایت از کالای ایرانی معطوف می‌شود. دست آخر نیز نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تنظیم و کنترل بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است، که باید به آن توجه‌ای ویژه‌ای شود. اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بتوانند این مزیت خود را در مذاکرات با مقامات دولتی به خوبی تبیین کنند، قدر مسلم می‌توانند از منافع خود به خوبی دفاع کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز