سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
تیتر20 روش جدید فروش خودروسازان را بررسی کرد
با افزایش میزان عرضه خودرو در بورس کالا به نظر می رسد که این شیوه جدید فروش برای خودروسازان به راهی برای فرار از قیمت گذاری دستوری و به تعادل رساندن زیان تولید تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۸۸۷۷
عرضه خودرو در بورس کالا، راه فرار از قیمت گذاری دستوری
تیتر20 - از درگیر شدن خودروسازان با قیمت گذاری دستوری توسط نهادهای مختلف بیش از یک دهه می گذرد.طی این سال ها  برای رهایی از این تصمیم هر چه تلاش کرده اند بی فایده بوده و به طور مدام به زیان انباشته و زیان تولید آنان نیز افزوده است. این مساله هنگامی بیش از پیش بر روند کاری خودروسازان اثر گذاشت که برخی مسائل و عوامل خارج از صنعت به شدت باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل شدند.

در این شرایط خودروسازان بر شدت اعتراض و انتقاد و رایزنی ها خود برای خروج از قیمت گذاری دستوری اضافه کردند.

ولی تمام این تلاش ها بی فایده بود و تنها مرجع قیمت گذاری تغییر کرد.با این حال اما تولید بر اساس قیمت های جدید متاثر از تورم و افزایش نرخ ارز به خصوص پس از تحریم ها ادامه داشت.

به همان میزان هم بر حجم زیان تولید و زیان انباشته افزوده می شد.به نحوی که برخی آمار از زیان انباشته 115 هزار میلیارد خودروسازان حکایت می کنند.

آماری که بیش از 80 درصد آن از سال 96 -97 ایجاد شده است.با این حال راهی برای رهایی از این مخمصه برای آنان وجود نداشت.البته در اواخر دوره ریاست جمهوری روحانی و در زمان وزارت رزم حسینی به عنوان وزیر صمت،موجی برای عرضه خودرو در بورس کالا به راه افتاد که بی ثمر بود.

با این حال خودروسازان سرانجام توانستند از میانه های سال جاری این خواسته خود را محقق کند.هر چند در ابتدا وزارت صمت با مخالفت خود باعث توقف دومین مرحله از فروش خودرو در بورس کالا شد.ولی سه ماه بعد مجددا مجوز فروش صادر و کار آغاز شد.یعنی در حال حاضر خودروسازانی مانند گروه بهمن،کرمان موتور و ایران خودرو بخشی محصولات خود که شامل قیمت گذاری نمی شود را از این طریق به فروش رسانده اند.

در واقع بورس کالا،در شرایطی که امکان عرضه و فروش به صورت مستقیم فراهم نیست،تبدیل به محلی شده است که از این طریق خودروسازان می توانند با یک روش جایگزین قیمت گذاری دستوری را دور بزنند.البته این تنها مزیت این نحوه فروش نیست.در واقع بورس کالا با توجه به نحوه قیمت گذاری و کشف قیمت و همچنین قوانین حاکم بر آن باعث شده است که تا حد بسیار زیادی پای دلالان و سفته بازان از بازار خودرو بریده شود.

به بیان ساده قیمت نهایی نزدیک به بازار دیگر انگیزه ای برای دلال بازی باقی نمی گذارد.بنابراین در این شرایط از یک سو خریدار بودجه کمتری برای خرید خودروی مد نظر پرداخت می کند و از سوی دیگر بخشی از سود حاصل به جای سرازیر شدن به بخش سفته بازانه بازار به سوی خودروساز هدایت می شود.ضمن اینکه دولت نیز از محل انواع عوارض و مالیات هایی که دریافت می کند به درآمد می رسد.

در نتیجه با فروش خودرو در بورس کالا علاوه بر کاهش فاصله قیمت و بازار نتایج دیگری نیز دارد که از جمله آنان می توان به این موارد اشاره کرد؛ کاهش تقاضای کاذب و ،افزایش درآمدهای خودروسازان و توازن نسبی میان زیان تولید خودروهایی که همچنان شامل قیمت گذاری می شوند،تامین بخشی از سرمایه های مورد نیاز برای امور جاری،جلوگیری از توزیع رانت.

البته عرضه خودرو در بورس کالا در صورت ادامه داشتن می توان یک نتیجه دلخواه برای خودروسازان نیز به همراه داشته باشددر واقع با این روش به نظر می رسد رفته رفته بازار با قیمت های جدید وفق پیدا کرده و زمینه های حذف قیمت گذاری فراهم شود.به بیان دیگر هنگامی که بازار با قیمت های کشف شده در بورس کالا آشنا شده و عادت پیدا می کند،در صورت افزایش تولید و استمرار در عرضه فاصله قیمت بازار و کارخانه به شدت کاسته خواهد شد.

یعنی دیگر خودروها تقریبا تک نرخی خواهند شد.اما در حال حاضر و در کوتاه مدت دستیابی به این خواسته دور از ذهن خواهد بود.از یک سو فعلا خودروسازان 30 درصد از محصول را در بورس کالا عرضه می کنند و از سوی دیگر خودروهای پر تیراژ از این طریق به فروش نمی رسند.

البته این مساله به میزان تقاضا و تیراژ تولید بستگی دارد.واقعیت این است که خودروهای پر تیراژ که اصولا در کلاس اقتصادی بازار قرار می گیرند،سهم بسیار عمده ای در شکل گیری تقاضا دارند.به بیان دیگر تعداد افرادی که توانایی خرید خودروهای 200 تا 500 میلیون تومانی را دارند به مراتب از افرادی است که از توانایی خرید در کلاس های قیمت بالا را دارند بیشتر است. عدم تعادل در این کلاس در صورت عرضه در بورس کالا باعث بر هم خوردن نظم و همچنین افزایش قیمت ها فراتر از بازار آزاد خواهد بود. 

بنابرای می توان گفت بورس کالا که در غیاب بازاری آزاد و مبتنی بر رقابت شکل گرفته است،نمی تواند در کوتاه مدت پاسخگوی نیاز دو طرف این داد وستد باشد.در واقع این روش یکی از معلول های تاثیر سیاست اعم از داخلی و خارجی بر اقتصاد و صنعت است.

 چرا که فروش خودرو در بورس کالا غیر از ایران در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.هر چند تا کنون خودروسازان و مصرف کنندگان از این روش استقبال کرده اند.اما در عین حال باید در نظر داشت که این استقبال بیشتر متوجه محصولاتی بوده است که در بازار ارزش افزوده زیادی برای خریدار ایجاد می کند.

 با این حال  به نظر می رسد که وزارت صمت نیز با بررسی نتایج و دستاوردهای این نوع فروش نگاه ویژه ای به این موضوع پیدا کرده است.به نحوی که حتی قرار است خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا به فروش بروند.

بنابراین در شرایط فعلی این روش را می توان یکی از راهکارهایی دانست که فعلا دو طرف ماجرا یعنی تولید کننده و مصرف کننده از آن سود می برند.

ارسال نظرات
موضوعات روز