چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
تیتر20 بررسی کرد؛
افتتاح دومین شعبه تخصصی بانکداری شرکتی بانک ملی ایران طی روزهای اخیر در کنار تأکید این بانک بر گسترش شعب تخصصی مانند شعب ملی پلاس از اتخاذ رویکردی تخصص‌گرایانه در ارائه خدمات به مشتریان خاص در بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور حکایت دارد.
کد خبر: ۵۸۹۰۱
بانک ملی و رویکردی تخصص‌گرایانه در ارائه خدمات به مشتریان / ایده "ملی پلاس" صنعت بانکداری را تحت‌تأثیر قرار داد
تیتر 20- تخصصی‌شدن خدمات در شبکه بانکی یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که نظام بانکی دنیا طی چند دهه اخیر باهدف جلب و جذب هر چه بیشتر صاحبان سرمایه به‌خصوص سرمایه‌های کلان به آن توجه نشان داده است؛ عبور از خدمات سنتی در بانک‌ها و تأکید روزافزون بر ارائه خدمات مشاوره در حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده از تسهیلات، دو محور اساسی این تخصص‌گرایی در خدمات بانکی است.

بانک‌ها در ایران نیز با الگوبرداری از این رویکرد موفق چند سالی می‌شود که به دنبال ارائه خدمات تخصصی در قالب‌هایی فراتر از خدمات واسطه‌گری وجوه هستند. پیامدها و آثار این قبیل خدمات را می‌توان به‌وضوح طی سال‌های منتهی به پایان دهه 90 و خصوصاً سال‌های آغازین دهه 1400 پس از فرونشستن همه‌گیری کووید 19 به‌وضوح مشاهده کرد.

بانک ملی ایران، قدیمی اما نوآور
بانک ملی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک دولتی در ایران با قدمتی بسیار وظیفه پاسخگویی به بخش بزرگی از مطالبات حاکمیتی و خرد جامعه ایران را نیز بر عهده دارد، یکی از بانک‌هایی است که با وجود اقتضائات وظایف سنگین بر دوش، اهتمام ویژه‌ای به ایجاد تحول در شیوه ارائه خدمات بانکی به جامعه خصوصاً بخش‌های متخصص جامعه دارد. از جمله این خدمات، تلاش برای اجرا و پیاده‌سازی مفهوم بانکداری شرکتی در این بانک است که در حوزه‌های مختلف مانند ایجاد شعب تخصصی بانکداری شرکتی جلوه‌گر است.

ازاین‌رو افتتاح دومین شعبه تخصصی بانکداری شرکتی بانک ملی ایران را که با رویکرد مبتنی بر تسریع و تسهیل در ارائه خدمات مالی به مشتریان اعتباری طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، می‌توان و باید ادامه و امتداد پیگیری رویکردی حساب‌شده و هدف‌دار در این بانک قلمداد کرد؛ طراحی و اجرای ایده‌های فناورانه و مبتکرانه در این بانک طی یک سال اخیر دوچندان شده و انتظار می‌رود با به نتیجه رسیدن برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری بیش‌ازپیش شاهد ثمردهی این رویکرد باشیم.

تأکید بانک ملی بر افزایش شعب بانکداری شرکتی از این تفکر نشات می‌گیرد که ایجاد و پیاده‌سازی بانکداری شرکتی در بانکی با ویژگی‌های بانک ملی ایران با وجود فرایندها، رویه‌ها و سازوکارهای موجود، ارتباط آسان، مستقیم و سریع مدیران با مشتریان را در قالب ارائه خدمات بانکداری شرکتی دنبال می‌کند.

تجربه ارائه خدمات بانکداری شرکتی نشان می‌دهد ارائه خدمات آسان، یکپارچه، ویژه و سریع به صنعتگران، کارآفرینان و مدیران واحدهای صنعتی و بنگاه های اقتصادی بزرگ در کوتاه ترین زمان ممکن از مهمترین ویژگی های خدماتی است که در قالب شعب تخصصی بانکداری شرکتی قابل تعریف است. 

بررسی کارنامه بانک ملی طی چند سال اخیر نشان می‌دهد این بانک در طرحی با عنوان «بانکداری جامع بانکی ملی ایران» سه حوزه بانکداری تجاری، بانکداری شرکتی و بانکداری خرد را دنبال می‌کند. آن‌گونه که از توضیحات مدیران بانک ملی برمی‌آید این برنامه تحول باید از سطوح عالی بانک تا سطح شعب به طور کامل عملیاتی شود و لزوم شناخت نیازهای روز مشتریان و طراحی، تولید و عرضه محصولات متناسب با آن از جمله محورهای مهمی است که پیگیری آن را بر عهده معاونت بانکداری جامع گذاشته شده که در سطح عالی بانک ایجاد شده است.

چابک‌سازی سازمانی و اصلاح فرایندها برای هماهنگی با تغییر فضای کسب‌وکار، ارتباط مؤثرتر با مشتریان، تمرکز منابع و فروش محصولات به مشتریان، روابط پایدار و برد-برد در بانک از جمله نتایج پیگیری ایجاد رویکردهای نوین در بانکداری است که امید می‌رود با افزایش شعب تخصصی مانند شعب بانکداری شرکتی به آنها دست پیدا کرد.

ایده ملی پلاس صنعت بانکداری را تحت‌تأثیر قرار داده است
از سوی دیگر  با بررسی عملکرد و برنامه‌ریزی‌های بانک ملی طی سه سال اخیر می‌توان گفت بانک ملی ایران تقویت حوزه‌های بانکداری مجازی، الکترونیکی و اینترنتی این بانک را از دیگر برنامه‌های مورد تأکید خود قرار داده است به‌گونه‌ای که هر محصولی در بانک تولید شده و می‌شود، باید دستورالعمل آی‌تی هم در کنارش وجود داشته باشد. ‎ 

‎ایده شعب ملی پلاس نیز در همین راستا شکل گرفت و پیاده شده است؛ به گفته مدیران بانک ملی، هدف از ایجاد و گسترش شعب ملی پلاس، معرفی فضای ارتباطی جدید به مشتریان است و با گذشت مدتی از ایجاد این شعب و کسب نتایج رضایت‌بخش اکنون ایده راه‌اندازی این‌گونه خدمات در سایر شعب هم مطرح است. 

بنابراین، بیراه نیست اگر ادعا شود ایده ملی پلاس با وجود بانک‌های خصوصی در کشور که هر روز ایده‌های جدید برای جلب رضایت مشتریان دارند، صنعت بانکداری کشور را متحیر و تحت‌تأثیر قرار داده است.

 البته باتوجه‌به بازدیدی که دیگر بانک‌ها از شعب ملی پلاس داشتند و باتوجه‌به تمایلشان جهت افتتاح این‌گونه شعب، برای پیشی‌گرفتن از رقبا، باید هرچه سریع‌تر سبد محصولات و خدمات غیرحضوری و الکترونیکی بانکی بیش‌ازپیش توسعه یابد تا مشتری بتواند به‌راحتی خدمات بانکداری دیجیتال را از صفر تا صد دریافت کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز