جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
تیتر 20 بررسی می کند:
فیس لیفت با توجه به ابعاد وسیع تغییرات، تفاوت زیادی با تولید مدل های پلاس دارد.
کد خبر: ۵۹۰۰۵
"پلاس" درمانی خودروسازان/ تفاوت خودروهای فیس لیفت با مدل های پلاس چیست؟
تیتر20 - طی چند سال گذشته با پدیده ای به نام تولید محصولات به اصطلاح پلاس در خودروسازی کشور مواجه بوده ایم که طبق آن، خودروها علاوه بر تغییرات ظاهری، به امکانات بیشتری نیز مجهز شده اند. 

تولید این مدل خودروها اما این پرسش را در ذهن مشتریان ایجاد کرده که چنین رویه در جهان خودروسازی نیز وجود دارد؟ و اینکه هدف خودروسازان از تولید مدل های پلاس چیست؟

پیش از پاسخ به این پرسش ها، نگاهی می اندازیم به خودروهایی که توسط شرکت های خودروساز بزرگ کشور طی چند سال گذشته با پسوند پلاس تولید و عرضه شده اند.

 در حال حاضر خودروهایی در کشور در مدل های پلاس نیز عرضه می شوند که قیمت بالاتری در مقایسه با مدل های پایه دارند. این خودرو از حیث پلت فرم هیچ تفاوتی با مدل های پایه ندارند و حتی گاها ظاهر بیرونی آنها نیز تفاوت چندانی را به خود نمی بیند.

 از آن سو البته امکانات و تجهیزات رفاهی و شاید ایمنی بیشتری در مدل های پلاس نصب می شود تا بدین واسطه مشتریان جذب آنها شوند.

 گاهی پیش می آید که فلان خودرو داخلی به دلایلی از جمله ظاهر داخلی و خارجی نه چندان زیبا و و عامه پسند و همچنین کمبود و ضعف امکانات و تجهیزات، عملا با کمبود تقاضا مواجه می شوند و خودروسازان برای عبور از این چالش به سراغ طراحی و تولید مدل های پلاس می روند.

 تولید مدل های پلاس با توجه به تغییرات ظاهری و افزایش امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، گاهی کارگر افتاده و سبب می شود فروش خودروها بالا برود.

 این اتفاق ر دو سه خودرو داخلی رخ داد و سبب بهبود فروش آنها شد. این در حالی است که خودروهای به اصطلاح پلاس از قیمت بالاتری برخوردارند و اتفاقا این گونه به نظر می رسد که خودروسازان برای کاهش اثر قیمت گذاری دستوری به سراغ تولید آنها رفته اند.

سال هاست قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای بیرونی تعیین می شود و طبق ادعای خودروسازان، از تناسب لازم با قیمت تمام شده برخوردار نیست.

 این عدم تناسب سبب شده خودروسازان علاوه بر اینکه سود هنگفت بالقوه ای را از دست بدهند، کلی زیان نیز به بار بیاورند.

 در گذشته خودروسازان برای جبران بخشی از این زیان از حربه آپشن استفاده می کردند، به نحوی که با افزودن امکاناتی خاص و یا مثلا تغییر فرم چراغ ها، خودرو موردنظر را با قیمتی جدید عرضه می کردند تا بخشی از زیان ناشی از قیمت گذاری ستوری جبران شود.

 این شیوه در نهایت به تولید مدل های پلاس تغییر کرد و در حال حاضر خودروسازان از این روش برای جبران بخشی از زیان خود استفاده می کنند.
 
اعمال تغییرات ظاهری و افزودن تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی به خودروها اما در بین برخی خودروسازان بزرگ و مشهور دنیا نیز مرسوم است که در قالب فیس لیفت انجام می شود.

 در فیس لیفت، خودروسازان به پلت فرم محصولات خود دست نمی زنند، اما ظاهر آنها را تا حد زیادی تغییر می دهند و امکانات و آپشن های زیادی را تعبیه می کنند و طبعا قیمت بالاتری را برای خودروهای موردنظر ارائه می دهند.

 این در حالی است که فیس لیفت با توجه به ابعاد وسیع تغییرات، تفاوت زیادی با تولید مدل های پلاس دارد، ضمن آنکه خودروسازان خارجی از مسیر این تغییرات به دنبال ارائه محصول جدید با کمترین هزینه و کسب سود بیشتر هستند نه جبران زیان دهی. 

هرچه هست، طی چند سال گذشته و با تعریف مدل های پلاس، آنها رفته رفته جایگزین مدل های پایه خود شده اند و به نظر می رسد خودروسازان توانسته اند با استفاده از این روش، زیاندهی را کاهش دهند.    

ارسال نظرات
موضوعات روز