پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تیتر20 بررسی کرد؛
یکی از اساسی‌ترین عوامل موفقیت بانک ایران‌زمین در تحقق برنامه‌های خود، توجه ویژه به نیروی انسانی و تلاش برای ارتقای بهره‌وری کارکنان این بانک است.
کد خبر: ۵۹۱۲۸
جایگاه نیروی انسانی در راهبرد دیجیتالی بانک ایران‌زمین
تیتر20 - بانک ایران‌زمین یکی از جدی‌ترین و با برنامه‌ترین بانک‌های ایران در حوزه نوآوری‌های دیجیتالی است و طی سال‌های اخیر گام‌های بلندی نیز در این زمینه برداشته است؛ گام‌هایی که بدون تردید موفقیت در آن‌ها مرهون توجه ویژه مدیران این بانک به نیروی انسانی، تلاش برای افزایش بهره‌وری و ارتقای انگیزه کارکنان است.

بررسی رویکردهای بانک ایران‌زمین به نیروی انسانی، نشان می‌دهد مدیران این بانک با درک درست از اهمیت توجه به نیروی انسانی در مسیر تحول دیجیتالی، مبانی و اصول به‌روز دنیا را نسبت به نیروی انسانی در نظر داشته‌اند.

این مبانی را می‌توان در چهار محور خلاصه کرد:
۱- تمرکز بر روی استعدادها به‌جای تمرکز بر روی مدارک دانشگاهی
۲- ارزیابی مهارت‌های نرم به‌اندازه مهارت‌های فنی
۳- اهمیت توانایی در کار تیمی نسبت به توانمندی‌های فردی
۴- تشویق کارکنان به رشد

تأکید بانک ایران‌زمین بر این رویکردهای نوین می‌توان در سخنان معاون طرح و برنامه و مدیر امور شعب استان‌های این بانک به‌روشنی دید؛ مهران باوند سوادکوهی «شرط لازم برای ارتقای قدرت رقابت‌پذیری را بهبود مستمر در بهره‌وری نیروی انسانی» می‌داند و معتقد است «در راه تحقق‌بخشیدن به اهداف ابلاغی و دستیابی به جایگاه مطلوب در تعامل با مشتریان، لازم است بیش‌ازپیش به ارتقای بهره‌وری توجه شود».

به نظر می‌رسد با چنین نگاهی می‌توان دو مؤلفه اصلی و مهم بهره‌وری را کارایی و اثربخشی  دانست؛ کارایی در استفاده بهینه از امکانات، منابع، محصولات و خدمات در فرایند عملیات اجرایی و همچنین اثربخشی میزان نیل در تحقق اهداف ابلاغی.

یکی از جنبه‌های اصلی تحول کسب‌وکار بانک ایران‌زمین، بازسازماندهی واحدهای کسب‌وکار و زیرساخت بانک است که بر مبنای آن به‌تناسب تغییرات لازم در ساختار سازمان و تحول در رهبری و استعدادهای نیروی انسانی، برنامه‌های لازم برای آماده‌سازی مدیران و کارکنان سازمان برای روبروشدن با تغییر برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

به‌تناسب اهداف استراتژیک کسب‌وکار و واحدهای سازمانی، بانک ایران‌زمین رویکرد جدیدی برای مدیریت نیروی کار طراحی کرده است. این سیستم، تعاریف نقش‌ها و مشاغل را بر اساس اهداف واحد تدوین کرده و تعداد نقش‌ها را محاسبه و همچنین برای آینده پیش‌بینی می‌کند.

در حوزه جذب استعدادها، این بانک به‌منظور جذب استعدادهای جوان دیجیتال، به طور مرتب فارغ‌التحصیلان حوزه دیجیتالی را جذب، ارزیابی و پرورش می‌دهد. بدین منظور بانک از یک برنامه کاربردی ویژه برای ارتباط با فارغ‌التحصیلان قبل از ورود به بانک استفاده می‌کند تا آنها را با استراتژی و فرهنگ بانک آشنا کند. همچنین بانک فرصت‌هایی برای کارورزی دانشجویان تدارک دیده است.

اولویت راهبردی بانک ایران‌زمین
اولویت استراتژیک بانک ایران‌زمین «سرمایه انسانی» است. به همین دلیل در این مجموعه چرخش و تحرک حرفه‌ای مناسب کارکنان، به‌ویژه تحول فکری و رفتاری، بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه‌ای ضرورت دارد و کارکنان در نقش‌ها و موقعیت‌های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل مؤثر پیدا کرده و «خویشتن سازمانی» و «خویشتن حرفه‌ای» خود را عرضه می‌کنند. این روند به تربیت و پرورش رفتار حرفه‌ای کارکنان و توانمندسازی آینده حرفه‌ای بانک منجر خواهد شد. به‌علاوه که امکان رشد و پرورش کارکنان هم فراهم می‌شود. 

به نظر می رسد روحیه تعامل و تلاش همراه باانگیزه، شاخصه اصلی کارمندان بانک ایران‌زمین باشد. مدیریت این بانک همواره بر این موضوع تأکید داشته و تحقق دیگر هدف‌های مهم را در گروی تداوم برنامه‌ریزی همراه با خرد و کار جمعی می‌داند. 

تلاش برای ارتقا سطح دانش دیجیتالی کارکنان
از آنجایی‌که بانک ایران‌زمین، تبدیل‌شدن به بانک پیشرو در حوزه دیجیتالی را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه خود تعیین کرده است، روشن است که موفقیت در این برنامه بدون بهره‌مندی از کارکنانی که دانش دیجیتالی متناسب با بلوغ سازمانی بانک را داشته باشند، ناممکن است.

 ازاین‌رو بانک ایران‌زمین در فواصل زمانی لازم، دوره‌های آموزشی  لازم باهدف ارتقای مهارت‌های کنترلی و پیشگیری و آشنایی با وظایف قانونی، زیست در دنیای دیجیتالی و ... برگزار کرده است که بدون شک اثر مستقیمی در بالارفتن تعامل کارکنان در نقش‌ها و موقعیت‌های جدید سازمانی با یکدیگر و امکان بروز و ظهور خویشتن سازمانی و حرفه‌ای کارکنان خواهد دارد؛ روندی که نهایتاً به تربیت و پرورش رفتار حرفه‌ای کارکنان و توانمندسازی آینده حرفه‌ای بانک منجر خواهد شد و امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز