پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
تیتر20 بررسی کرد؛
در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بابت توسعه حال و روز خوشی ندارند و اگر بخواهیم به مهم‌ترین عامل درونی این توقف رشد اشاره کنیم، باید به مدیریت این فروشگاه‌ها پرداخت. در این زمینه فروشگاه افق کوروش به عنوان لیدر بازار خرده‌فروشی از زمانیکه مدیرعامل فعلی این فروشگاه مدیریت را در دست گرفته وارد رخوت و رکود شده و به نوعی میزان فروش این برند با کاهش روبرو شده، اما به نظر می رسد راهکاری برای خروج از این وضعیت از سوی سکاندار و نفر اول این فروشگاه ارائه نشده است.
کد خبر: ۵۹۴۹۱
دلایل توقف توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای/ چرا توسعه افق کوروش در مرز ۳ هزار شعبه متوقف شده است؟
تیتر20 - طی یک سال اخیر روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای متوقف شده و درحالیکه طی سال‌های گذشته، این فروشگاه‌ها مسیر توسعه مناسبی را طی کردند، اما این روزها این وضعیت تغییر پیدا کرده است. در این رابطه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان لیدر این صنعت فروشگاهی در حال حاضر به نوعی توسعه آن در مرز 3 هزار فروشگاه متوقف شده و در این مدت اخیر نتوانسته برنامه‌های توسعه‌ای خود را به پیش ببرد.

 در این رابطه به دو دسته عامل بیرونی و درونی از جهت توقف توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان اشاره کرد. در زمینه عوامل بیرونی باید به قانون حمایت از مصرف کننده و درج قیمت تولید روی کالاها، کوچک شدن سبد خرید مردم و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری اقتصادی در کشور اشاره کرد. 

از سویی در رابطه با عوامل درونی نیز باید به مسائلی همچون متوقف شدن روند توسعه و فروش در فروشگاه های زنجیره ای از جمله افق کوروش به عنوان لیدر بازار خرده فروشی، افزایش قیمت خرید و اجاره ملک در شهرهای مختلف طی چند وقت گذشته و رشد قیمت سرسام آور اجناس از جمله کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم،اشاره کرد.

عوامل بیرونی توقف روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای
در بعضی از حوزه‌های سیاستگذاری از فرصتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار گذاشته، استفاده آنچنانی نمی‌شود و بعضا سختگیری‌هایی صورت می‌گیرد که باعث شده جلوی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته شود.

 در همین رابطه با افزایش شدید ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن‌ها با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. از سوی دیگر هم‌اکنون با توجه به افزایش هزینه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این فروشگاه‌ها به سمت و سوی زیان می‌روند و آسیب می‌بینند. بنابراین نباید به بهانه حمایت از بخش تولید، به بخش توزیع آسیب وارد شود و حمایت از هر دو بخش تولید و توزیع باید در دستور کار قرار بگیرد.

این درحالیست که اصل و عنصر نهادی و پایه تجارت، بر خرید به ‌صرفه کالا از تولیدکننده جهت عرضه به نفع مصرف‌کننده متمرکز است و این هنر خرید مناسب در حوزه‌های مختلف اعم از تامین‌کننده و در رقابت سالم با رقبا، جزء سیاست‌هایی است که یک تجارت را برپا نگه می‌دارد. اینکه همه فروشگاه‌ها یا همه حوزه‌های تجاری مکلف شوند بر اساس یکسری آیین‌نامه‌های مشخص عمل کنند، تطابق چندانی با اصول رقابت اقتصادی ندارد.

بنابراین قوانینی مانند حمایت از حقوق مصرف‌کننده و درج قیمت تولید بر روی محصولات مانع از توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده و به نوعی آن‌ها را وارد رکود کرده است، این درحالیست که علاوه بر این قوانین محدوده کننده برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش تورم طی دو سال اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده و همین موضوع باعث شده آن‌ها خرید خود را کاهش دهند که این مسئله موجب کوچک‌تر شدن سفره مردم شده که نتیجه آن نیز کاهش فروش و سوددهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده است و اگر روند افزایش تورم همینطور ادامه پیدا کند، با توجه به ثابت ماندن حقوق و دستمزدها در طول یک سال، روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان متوقف خواهند ماند.

عوامل درونی تا چه حد مانع از توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده‌اند؟
در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بابت توسعه حال و روز خوشی ندارند و اگر بخواهیم به مهم‌ترین عامل درونی این توقف رشد اشاره کنیم، باید به مدیریت این فروشگاه‌ها پرداخت. در این زمینه فروشگاه افق کوروش به عنوان لیدر بازار خرده‌فروشی طی 1.5 سال گذشته و از زمانیکه مدیرعامل فعلی این فروشگاه مدیریت را در دست گرفته وارد رخوت و رکود شده و به نوعی میزان فروش این برند با کاهش روبرو شده، اما به نظر می رسد راهکاری برای این وضعیت از سوی سکاندار و نفر اول این فروشگاه ارائه نشده است.

 از سوی دیگر افق کوروش در این 1.5 سال گذشته در توسعه فیزیکی خود نیز درجا زذه و همچنان تعداد شعب آن روی مرز 3 هزار شعبه در سراسر کشور باقی مانده و طی این مدت برآیند حذف واضافه فروشگاه های فرانچایز مثبت نبوده است. 

در حال حاضر به نظر می رسد شرایطی که افق کوروش برای جذب نمایندگی و افتتاح شعبه برای متقاضیان در نظر گرفته قدری سختگیرانه است و با این شرایط بعید است متقاضی برای این کار پیشقدم شود، اولا شرایط ملکی که برای افتتاح شعبه درنظر گرفته شده به نسبت آغاز فعالیت افق کوروش تغییری نکرده و به نوعی انعطافی وجود ندارد، از سویی شرایط وثیقه‌گذاری نیز برای گرفتن نمایندگی سخت به شمار می‌آید و با توجه به رقبای تازه نفسی که در صنعت خرده فروشی حضور پیدا کرده اند و شرایط سهل‌تر و جذابتری را برای اعطای شعبه در نظر گرفته‌اند، وضعیت را برای افق کوروش به عنوان لیدر این بازار سخت کرده‌اند، به نظر می‌رسد رقبای تازه نفس شرایط مساعدی برای توسعه فعالیت‌های خود و افزایش فروششان فراهم کرده‌اند و اگر افق کوروش همین روند را ادامه دهد، به نظر می‌رسد در میان‌مدت قافیه رقابت را واگذار خواهد کرد.

در این راستا از بهمن سال گذشته افق کوروش با چالش فروش و توسعه شعب روبروست و تاکنون راهکار مشخصی برای برون رفت از وضعیت فعلی توسط مدیران ارشد این برند خرده‌فروشی اجرایی نشده، از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد ارکان توسعه فعالیت‌ها در مجموعه افق کوروش آنطور که باید و شاید شکل گرفته باشد و همین وضعیت رخوتی که بر فعالیت این فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد خود موید این موضوع است ، از سوی دیگر وضعیت منابع انسانی و سیستم داخلی این برند نیز به نظر نمی‌رسد که برای توسعه بالای ۳ هزار فروشگاه چیده و مهیا باشد. 

در چنین وضعیتی در حوزه فرانچایز افق کوروش شاهد ریزش‌های زیاد و رویش‌های کم در مقابل آن بوده است، مجموعه این عوامل باعث شده که طی 1.5 سال نیم گذشته افق کوروش در حوزه توسعه درجا بزند. البته باید در کنار عوامل فوق، به افزایش شدید افزایش قیمت ملک و اجناس در عدم توسعه روند فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز