تیتر۲۰- عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال های اخیر یکی از دلایل اصلی نابسامانی در بازار و افزایش شدید قیمت هاست.
هرچند تحریم خودروسازان، تولید خودرو را در کشور با معضل جدی مواجه کرد. نوسانات نرخ ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار نیز واردات بسیاری از قطعات را با چالش جدی مواجه کرده و در این شرایط بسیاری از خودروسازان معتقدند تولید با شرایط فعلی صرفه اقتصادی ندارد.
در این میان تشکیل ستاد توسعه و تامین ساخت داخل، از جمله اتفاقات مثبتی بود که با شکل گیری آن بسیاری از قطعات با همت شرکت های دانش بنیان و متخصصان در داخل کشور بومی سازی شد و به خودکفایی در تولید قطعات کمک زیادی کرد.
اگرچه در شرایط فعلی افزایش عرضه خودرو راهکار عملی موثری برای تعادل در بازار خودرو به نظر می آید اما کمبود قطعه و مشکلات واردات قطعه های وارداتی با قیمت بالای ارز و عدم صرفه اقتصادی برای خودرو سازان، تولید و عرضه را با چالش جدی مواجه کرده است.
هر چند تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال جاری با رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است. اما هنوز بدهی های سنگین خودروسازان به قطعه سازان عاملی برای کمبود عرضه و قیمت های افسارگسیخته است.
از طرفی دپوی خودروهای تولید شده ای که نقص قطعه داشتند در پارکینگ دو خودروساز اصلی کشور، خود عاملی بر کمبود عرضه خودرو در بازار و بالارفتن قیمت ها شد.
متاسفانه در سال های اخیر خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده که باعث سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای موازی و آسیب به متغیرهای کلان اقتصادی شده است.
هجوم دلالان به بازار خودرو، سوداگری و از طرفی عدم وجود ابزارهای دریافت مالیات بر درآمد، عاملی موثر بر گرانی خودرو و التهابات این بازار است.
انتظار می رود با ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور قیمت های کاذب در بازار تعدیل شود.