دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
تیتر20 بررسی کرد،
شایعات الزامی شدن 40 درصد داخلی سازی در حالی پر رنگ تر از گذشته شده است که به نظر می رسد وزارت صمت،غیر از دو خودرو ساز بزرگ به سایر تولید کنندگان توجهی نداشته و برنامه های خود را بر اساس توانمندی آنان تدوین می کند.اما آیا طرح وزارت صمت بلای جان خودروسازان بخش خصوصی نخواهد شد؟
کد خبر: ۶۱۵۵۲
داخلی سازی 40 درصدی بلای جان خودروسازان خصوصی/ تیراژ اقتصادی معیار مهم تعیین عمق ساخت داخل
تیتر20 - الزام داخلی سازی 20 درصدی طی سال های اخیر به طور جدی از سوی دولت دنبال شده است.هدف از این قانون این بود که تولید کنندگان داخلی صرفا به دنبال واردات نباشند و از تولیدات محصولات داخلی استفاده کنند.

حتی بعدتر قانونی تصویب شد که به موجب آن وارداتی اقلامی که مشابه داخلی دارد را ممنوع اعلام کرد.اما همین مساله هم به نوبه خود باعث بروز مشکلات زیادی برای خودروسازان شد.به نحوی که آنها برای تامین مواد اولیه و برخی اقلام دیگر مانند لاستیک،عملا دستشان زیر سنگ آنها قرار گرفته است.

با این حال یعنی در شرایطی که الزام 20 درصدی آنگونه که باید پیش نرفته است به نظر می رسد که قرار است اتفاقات دیگری رخ بدهد. آنگونه که به نظر می رسد وزارت صمت به دنبال اجرای طرحی برای الزامی کردن داخلی سازی 40 درصدی است.

در این میان برخی کارشناسان معتقد هستند که این الزام برای بسیاری ازخودروهایی که تیراژ پائینی دارند،نه تنها محدودیت ایجاد خواهد کرد،بلکه التهاب بازار را نیز بیشتر خواهد کرد. که با توجه به محدودیت های موجود برای تولیدکنندگان منطقی به نظر نمی رسد.

به بیان دیگر اصرار و اجرای طرح داخلی سازی داخلی سازی حداقل ۴۰ درصدی شاید برای دو خودروساز بزرگ شبه دولتی هم چندان آسان نباشد،اما با توجه به میزان تولیدی که دارند، برای زنجیره تامین این امر توجیه اقتصادی خواهد داشت .

 ولی در مقابل آیا قطعه سازان می توانند خطوط تولید خودروسازان بخش خصوصی را تامین کنند. به خصوص اینکه این بخش از خودروسازان از منظر مقیاس تولید به شدت با غول های جاده مخصوص فاصله دارند.

در واقع برای اینکه بتوان به این میزان از داخلی سازی دست پیدا کرد باید به تیراژ اقتصادی رسید.یعنی اینکه باید از لحاظ تولید،تیراژ به اندازه ای باشد که تامین کننده داخلی بتواند برای سرمایه گذاری مجاب شود.ساده تر اینکه مقیاس تولید باید به اندازه ای باشد که از یک سو بتواند تامین کننده را مجاب کند و از سوی دیگر قیمت قطعات از واردات پائین تر باشد.

در حال حاضر بخشی از تقاضای بازار شامل محصولاتی است که تیراژ تولید آنها با توجه به تقاضای بازار کمتر از حداقل تولید اقتصادی است،در این صورت آیا تولید کننده می تواند حرکت به سمت 40 درصد داخلی سازیرا آغاز کند.

این در حالی است که بازار خودروی کشور به رغم تمام طرح ها و برنامه ها به شدت از کمبود عرضه رنج می برد.

در این شرایط که تیراژ تولید بخش خصوصی به اندازه دو خودروساز بزرگ کشور نیست، سیاست داخلی سازی ۴۰ درصدی قطعا در عرضه خودروهای تولیدی بخش خصوصی تاثیر خواهد داشت.
به بیان دیگر اگر وزارت صمت بخواهد این طرح را اجرا و اصرار بر آن داشته باشد باید خود را برای موج جدید وشدیدی از تلاطم و آشفتگی بیشتر و بیشتر آماده کند.

به عبارت دیگر هدف قانونگذار از این گونه طرح ها این است که هم باعث خود اتکایی بیشتر و هم باعث تقویت و قوی شدن زنجیره تامین و در نهایت خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور شود.اما باید در نظر داشت که در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان بزرگ دنیا هیچ اصرار و ابرامی بر این موضوع ندارند.

در واقع آنها به دنبال مسیری می گردند که محصولات آنها با قیمت تمام شده پائین تری همراه شود.هیچ یک از آنان نیز در وضعیت مشابه خودروسازان ایران قرار نداشته اند. 

در همین حال یک نکته را باید طراحان این طرح با خود مرور کنند؛آیا الزام 20 درصدی توانسته است اهداف مد نظر را محقق کند؟آیا هدف از الزام 20 درصدی صرفا تریم داخلی ،برخی قطعات پلاستیکی و لاستیک بوده است؟آیا خودروسازی کشور تنها در این موارد کمبود و ضعف داشته است؟ آیا درکی از وضعیت فعلی این صنعت دارد؟آیا می داند که همچنان در شرایط تحریم به سر می بریم و همین امر فاصله کشور با سطح اول خودروسازی جهان را بیشتر کرده است؟ آیا اقداماتی صورت گرفته است که بر اساس آن بخش خصوصی کشور تقویت شده و توان تولید در مقیاس های بالا را پیدا کرده باشند؟ 

با نگاهی به وضعیت امروز خودروسازان بخش خصوص متوجه خواهیم شد که به رغم تمام تلاش ها و کوشش ها ،همچنان تولیدات بسیاری از آنها در مقیاس اقتصادی انجام نمی شود.

بنابراین اگر قصد کمک به صنعت خودروسازی با تکیه و توجه به خصوصی سازی، در ابتدا باید مقدمات توسعه و پیشرفت آنها را فراهم کرد و سپس از آنان انتظار افزایش میزان داخلی سازی را داشت.

ولی در مقابل تا کنون نه تنها مسیر حرکت آنان تسهیل نشده است،بلکه دست اندازهایی که وزارت صمت ایجاد کرده ،سرعت آنان را نیز گرفته است.حداقل اینکه فعلا آنان خواسته و ناخواسته درگیر طرح فروش بزرگ شده اند.طرحی که تنها برای آنان تعهد ایجاد کرده است.

آن هم در شرایطی که فضای فعالیت و کسب و کار آنان با ابهامات زیادی روبه رو شده است.در این وضعیت آیا الزام به داخلی سازی 40 درصدی حتی با نیت خیر،باعث از بین رفتن آنان نخواهد شد؟

ارسال نظرات
موضوعات روز