پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
سيستم توزيع كالاي نامناسب، علاوه بر ايجاد هزينههاي جانبي براي توليد، در ايجاد ترافيك، افزايش مصرف سوخت، آلودگي هوا، افزايش ترددهاي بينتيجه و… بی تاثیر نبوده و از آنجایی که ایران به دلیل محدودیت تحریم ها و قانون ممنوعیت واردات، از خودروهای بزرگ و مجهز به کاربری خاص برای توزیع هر دسته کالایی، بی بهره است عملا شرکت های توزیع کوچک با معضل جدی مواجه هستند
کد خبر: ۶۱۹۲۹
تیتر ۲۰- با افزایش نفوذ فناوری در جامعه، رفتار مصرفکنندگان تغییر کرده و به تناسب آن تولیدکنندگان هم استراتژی متفاوت تر از گذشته برای رساندن کالا به دست مصرفکننده تدوین کرده اند. در واقع با پیشرفت فناوری و تجربه محدودیت های کرونا، تمایل بیشتر به سمت خریدهای اینترنتی رفته و بر مبنای آن تعداد فروشگاههای زنجیرهای بزرگ در اقصینقاط شهرها ایجاد شد تا با بهره گیری از سیستم های انبارداری فروش اینترنتی هم تسریع شود.
هرچند در دنیا شرکت بزرگ پخش در کنار تولیدکنندگان قرار گرفته و وظیفه توزیع کالا را بین مصرفکنندگان نهایی یا عمدهفروشان و خردهفروشان انجام می دهند، اما در ایران اینگونه نیست و بسیاری از تولیدکنندگان تلاش کرده اند مستقیما خودشان وارد چرخه توزیع شوند و این مسأله خودش نه تنها منافعی ایجاد نکرده بلکه منجر به بروز ناکارآمدی هایی هم شده است.
در واقع سيستم توزيع كالاي نامناسب، علاوه بر ايجاد هزينههاي جانبي براي توليد، در ايجاد ترافيك، افزايش مصرف سوخت، آلودگي هوا، افزايش ترددهاي بينتيجه و… بی تاثیر نبوده و از آنجایی که ایران به دلیل محدودیت تحریم ها و قانون ممنوعیت واردات، از خودروهای بزرگ و مجهز به امکانات خاص برای توزیع هر دسته کالایی، بی بهره است عملا شرکت های توزیع کوچک با معضل جدی مواجه هستند زیرا برخی کالاهای خاص مصرفی در صورتی که به موقع در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد کیفیت خود را از دست می دهد در چنین شرایطی سیستم توزیع نه تنها کمکی به تولید نمی کند، بلکه به اعتماد مصرف کنندگان هم آسیب وارد می کند. چراکه شرکتهای پخش با بکارگیری مدرنترین روشهای پخش و توزیع کالا، میتوانند منجر به افزایش فروش شرکتها شوند، و حتی محبوبیت و آگاهی نسبت به محصول را نیز در بین خریداران تحت تاثیر قرار دهند.
از طرف دیگر بسیاری از شرکت های پخش در ایران هنوز با روش های سنتی کار می کنند به همین دلیل توسعه فناوری نتوانسته آنگونه که باید در کاهش نیروی انسانی موثر باشد در حالی که فناوریهای جدید میتوانند فرصتهای جذابی را برای شرکتهای پخش و توزیع فراهم کنند، هرچند شرکتهای سنتی پخش با وجود اینکه فناوری اطلاعات ابزارها و امکانات بسیار مناسب و بهینهای در دسترس دارند هنوز تصمیم به خرید نرم افزارهای جدید برای مدیریت توزیع و پخش نگرفته اند واین در صورتی است که زیرساختهای تکنولوژیک مناسبی در کشور ایجاد شده و تقریبا نفوذ اینترنت به حدود ۹۰ درصد رسیده است.
استاندارد وجود شرکت های پخش و مصرفکنندگان از این قرار است در آمریکا به ازاي هر 1000 نفر مصرفكننده 1.6 واحد صنفي توزيع كالا و در كشور آلمان به ازاي هر 1000 نفر در حدود 9.4 شركت پخش وجود دارد که این مسأله به وسعت و تراکم منطقه هم بستگی دارد.
در ایران به دلیل وجود شهرهای با تراکم پایین تعداد شرکت های پخش نیز باید بیشتر باشد شاید یکی از دلایل عدم رشد شرکت های پخش در سال های اخیر این بوده که تحریمها و تغییرات زیاد در نرخ ارز قدرت خرید مردم را به شکل معناداری کاهش داده و همین باعث کاهش مصرف مردم و در نتیجه کاهش جریان گردش کالا در اقتصاد کشور ما شده است.