جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
تیتر۲۰ بررسی کرد:
شرایط اقتصادی کشور و صنعت خودروسازی مسئولان را وادار به اجرای طرح و برنامه هایی کرده است تا بتوانند تقاضاهای واقعی را پوشش بدهند.یکی از این راه ها تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه است .
کد خبر: ۶۲۳۲۸
فرار دلالی از بازار خودرو با مالیات عایدی بر سرمایه
تیتر ۲۰ - طی سال های اخیر بازار خودرو به محلی برای تاخت و تاز سرمایه های سرگردانی شده است که بخش عمده ای از آن سفته و رانت محور هستند.بسیاری از افرادی که صاحبان این نوع سرمایه ها هستند،با توجیه ذهنی،نسبت به شرایط اقتصادی خود را مجاز به هر نوع فعالیتی می دانند.

بازیگری و جریان سازی در بازار خودر‌ نیز یکی از این توجیهات است که باعث حضور پر رنگ و پر فشار آنها شده است.به نحوی که بسیاری از کارشناسان فعالیت های سفته بازانه را یکی از اصلی ترین دلایل گرانی خودر‌وهای موجود در بازار می دانند.

این حضور پیرو تحریم ها و کاهش تولید،تعادل میان عرضه و تقاضا به هم خورد.برخی اقدامات غیر کارشناسی نیز به این عدم تعادل دامن زد. در این شرایط بازیگران سرمایه به دست،آشوب  و آشفتگی را بیشتر کردند و از آب گل الود بازار خودرو حسابی ماهی گرفتند.نتیجه اینکه طی این سال ها به رغم افزایش تولید به قیمت ها،اجازه‌ پائین آمدن نداده و نمی دهند.

با این حال با توجه به افزایش میزان تولید و مقاومت این جریان در برابر عادی شدن جریان بازار،متولیان امر تصمیم به اجرای طرح ها و برنامه هایی کرده اند تا این بخش از بازار را تسویه کنند.یکی از برنامه سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه است.شاید در نگاه اول بسیاری نسبت به این موضوع واکنش داشته و زاویه دار نگاه می کنند.اما با این سامانه در اولین گام فعالان بازار سیاه با محدودیت درآمدی همراه شده و بازار با کاهش دلالی همراه می شود.

هنگامی که تقاضاهای دلالی از بازار خارج شود،تقاضاهای واقعی باقی می مانند.به بیان دیگر آنچه در بازار خواهد ماند،بخشی از درخواست ها هستند که جبنه مصرفی دارند.در واقع شانس افراد برای خرید خودرو بیشتر خواهد شد.هنگامی که حاشیه سود های باد آورده از بازار خارج شوند،سرمایه های سرگردان سود و سفته محور نیز از بازار خارج خواهد شد؛ در ادامه تعادل عرضه و تقاضا مقدمات خروج خودرو از سرمایه بودن را فراهم می کند.

این اقدام به سادگی به سمتی حرکت خواهد کرد که تنها تقاضاهای واقعی و مصرفی در بازار باقی بمانند.در نتیجه از یک سو تقاضاهای سفته بازانه کاملا قابل تشخیص خواهد شد.البته نه افراد بلکه میزان و توان نقش آفرینی انها و از سوی دیگر با شفاف شدن میزان خرید و فروش در این بازار،شفافیت ایجاد شده و میزان تقاضاهای واقعی مشخص خواهد شد.

البته این سامانه با اسم و شکل دیگر در بسیاری از کشورهای در حال اجراست. با این در کنار آن سایر عوامل دیگر نیز وجود دارد که به صورت موازی بازار را به سمت تعادل می کشانند.به نظر می رسد در صورت اجرا،همزمان با عرضه های مستمر بازهم بعد از مدتی شاهد بازگشت آرامش به بازار خودرو خواهیم شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز